Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 Det gjelder ungen vår på 5. Først, etter fødsel snakket vi om det,- men tentke,- "det kan gå seg til":...Men det gjorde det IKKE:.Han har heldigvis små ører, men de står rett ut. De mangler alt av "Knekker" inne i selve "Øreskjellet". Så "lå temaet dødt" til for et par vintre siden da vi oppdaget praktiske problem mtp og få på slalomhjelm (ørene står sånn ut at de brettes når hjemlem trees på, så vi må ta et øre av gangen, ETTER hjelmen er på, og legge det på plass), samt at han alltid fryser på ørene. Bare når det er full sommer han går uten buff/lue.... Da kontaktet vi lege og fikk time på sykehus,- men de operer ikke før barnet selv sier det vil det. SÅ gikk det litt tid, og vi hadde egentlig slått det fra oss igjen. VI har sett et par eksempler på operasjon hvor vi synes ørene ikke ser helt bra ut. Men de står ikke ut lenger da... VI har snakket med barnehage at de må høre om noen nevner noe om ørene, da tenkte vi på i forbindelse med skolestart så skal de samles med de andre skolestarterne i andre barnehager i "sognet" vårt, samt være på skolen noe timer nå og da. I den forbindelse kan jo barn som ikke har kjent ham hele livet komme med utrop....HAr skjedd ute blant folk nemmelig....(pappa, se den gutten ser ut som en apekatt......) FOr folk som kjenner ham, bl.a personalet i barnehagen har aldri tenkt på at han har utstående ører. han bærer de godt Og enn så lenge, har han personlighet til de .) Men i går fikk jeg høre, da han snakket med noen søskenbarn at: " x, y, z ,æ og å sier at jeg har apeører"..(er de guttene i barnehagen han går i, som skal begynne på skolen sammen med ham...Har gått sammen hele livet i barnehagen) Huff,- det gjør så vondt. Nå føler jeg at vi var dumme som ikke "presset på" og gi ham lyst til og operere ørene tidligere...Altså, vi hadde jo litt på minne det og nevne at ørene blir kalde for de er som de er. Det gjør vondt og tre på hjelmen for ørene er som de er. Genseren henger seg fast fordi osv...Og bare si at , men vi kan gjøre noe med det, hvis du vil, men det er ikke farlig.....Men vi har vært VELDIG forsiktige med dette også, for vi vil ikke "presse" for mye, og få ham "opphengt i ørene sine" pga oss heller...Men altså, nå føler jeg vi BURDE gjort og snakket mer om det De andre barna glemmer jo ikke at han har "apeører" når de først har sett det,- og selv om de blir operert, så har vil han alltid være "han med apeørene"... Det er en operasjon, en liten enkel en. MEn fortsatt med noen små risikofaktorer. Desstuen,- VIL det hjelpe på mobbinga, eller vil det være for sent uansett? VI hadde som sagt nesten slått det fra oss,- for han kler virkelig ørene. Og han tar ikke det som er blitt sagt så veldig tungt,- enda...Men han blir lei seg og sier stopp (stopp-regelen), men de andre glemmer den hele tiden,- som han sier.. Nei, huff..Dette ble langt, men har det ikke så lett akkurat nå...Skal selvsagt kontakte sykehuset igjen,- men jeg har ikke lyst til at han skal operers, men samtidig ønsker jeg at vi hadde gjort det før,- også tenker jeg på og ta opp "Kampen" med "mobberne",- men hva vil vel det hjelpe, når han neste år treffer 100-vis av nye barn på skolen....Og når tenårene slår til, blir personligheten hans sterk nok til og bære de? MEn om vi operere så vinner de jo,- og vi signaliserer at man "Må være perfekt" for og bli akseptert osv osv....Noen som har opplevd noe av det samme med SINE barn,evt selv? Anonym poster: 201081e2c2a4df8a77883616ceabf72c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #2 Skrevet 26. november 2012 Jeg har hatt "utstående ører". Det var litt "erting", men ikke "mobbbing". Opererte dem inn av "legen" da jeg var 13 år. Det var da ørene begynte å "plage" meg. Har aldri angret siden. Anonym poster: 4b211e3e9106d704606985984894c889
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Jeg har hatt "utstående ører". Det var litt "erting", men ikke "mobbbing". Opererte dem inn av "legen" da jeg var 13 år. Det var da ørene begynte å "plage" meg. Har aldri angret siden. Anonym poster: 4b211e3e9106d704606985984894c889 Vi føler også at det kun er erting (som jeg mener barn må tåle litt av),- men sammen med de praktiske problem vi har,- og det faktum at en helt ukjent gutt kom med utropet" den gutten ser ut som en apekatt" (heldigvis høret ikke gutten min det,- og pappan til den andre tok for seg gutten sin.) så er jeg mer for, enn mot og operere nå. Jeg snakket med ham i går,- og han sier nå at han vil operer de....Selv om han ikke virket kjempelei seg for at kompisene "erter" ham...Tror det er veldig nylig forresten,- for vi var på foreldremøte for 2 uker siden,- og hørte ikke noe om slikt da.... SÅ mulig det går over også,- særlig om de ansatte tar tak i det,- men igjen,- vil det være noe vits? De begynner jo og treffes på fritiden, uten voksenoversyn,- hva vil skje da? Og igjen,- når han treffer flust av nye barn på skolen... HI Anonym poster: 201081e2c2a4df8a77883616ceabf72c
Kyllingbein Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Jeg hadde fått dem operert. Synes det er unødvendig at dem skal tåle en sånn form for erting når dem ikke må. Ja han må tåle litt men det vil nok oppstå andre situasjoner hvor han skal lære seg å takle slike situasjoner. Hvis situasjonen er slik at han ikke har brusk som former øret og sliter med hjelmer osv hadde jeg ikke nølt. Noen vil sikkert argumentere om at det er skadelig for selvfølelsen at han føler han "må" operere seg osv, men jeg tror gjentatt småerting eller erting for utseendet er verre. En som gikk i klassen over meg på barneskolen var både kjekk og populær på skolen. Han hadde alltid langt hår. Når han opererte forsvant plutselig håret ;-) og han var en populær gutt..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 [quote name=Grisen er høygravid ' timestamp='1353920122' post='144770942] Jeg hadde fått dem operert. Synes det er unødvendig at dem skal tåle en sånn form for erting når dem ikke må. Ja han må tåle litt men det vil nok oppstå andre situasjoner hvor han skal lære seg å takle slike situasjoner. Hvis situasjonen er slik at han ikke har brusk som former øret og sliter med hjelmer osv hadde jeg ikke nølt. Noen vil sikkert argumentere om at det er skadelig for selvfølelsen at han føler han "må" operere seg osv, men jeg tror gjentatt småerting eller erting for utseendet er verre. En som gikk i klassen over meg på barneskolen var både kjekk og populær på skolen. Han hadde alltid langt hår. Når han opererte forsvant plutselig håret ;-) og han var en populær gutt.. Tusen takk for ditt synspunkt....Jeg tenker også sånn, men andre gang vinner dette med,- "må vi alle være perfekt, er det det vi skal lære egne barn OG mobberne?".Selv om jeg ikke føler det er mobbing enda....Men jeg skal ringe sykehuset i dag og se.... HI Anonym poster: 201081e2c2a4df8a77883616ceabf72c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 Jeg tror jeg hadde operert. Er jo en liten korreksjon dette og mest sannsynlig kommer gutten til å gjøre det selv etterhvert som han vokser til. Like greit da å gjøre det nå som han er liten, tror det er flauere å gjøre det på ungsomsskolen og det er vel gjerne når han blir såpass gammel at han ikke synes det er greit med utstående ører lenger... Hadde selv en gutt i klassen som opererte på ungdomsskolen, var aldri noe styr rundt det, han ble aldri ertet e.l. men han hadde jo speil og var skikkelig misfornøyd med dem. Anonym poster: d9be4c07f1b78ea6425ea03ab1c8e99b
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Hvis det er til plage ville jeg tatt operasjonen. Jeg har selv operert inn ørene da jeg var 16 år. Jeg vil bare minne om at ørene ikke alltid blir perfekte etter operasjonen. Jeg fikk ikke godt nok opplyst dette selv synes jeg. Jeg er absolutt fornøyd med å ha tatt operasjonen altså, men jeg trodde vell at begge ørene skulle legge seg fint bakover, men nå er det ene litt mer inn enn det andre (tenker ikke mye på det altså!) Da jeg tok operasjonen måtte jeg gå med en stor bandasje(turban) i en uke. Jeg hadde endel smerter med bandasjen og det viste seg at de hadde satt på for stramt, når de skulle ta den av så de at jeg hadde store gnagsår på begge ørene(nesten hull på det ene). Dette synes selvfølgelig i dag, men bare som litt klumpete brusk. Etter bandasjen måtte jeg gå med pannebånd i 3 mnd tror jeg for å holde ørene bakover. Jeg synes derfor det var praktisk å ta operasjonen på vinteren så man kan gå litt med lue Lykke til uansett hva dere velger! Vet ikke om legen har sagt noe om det med det er gratis frem til han er 18, hvis han har problemer med ørene, enten psykisk eller fysisk. Anonym poster: dda63cebc2070e29d296c81e20a0e9c8
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Jeg er selv operert for utstående ører. Hadde lagt hår da, men de stakk ut gjennom håret. Jeg var 7 år, og hadde begynt på skolen. Ingen som "husket" ørene mine etter operasjonen, og har aldri blitt ertet for de. Husker jeg hadde ganske vondt i en ukes tid etterpå, men det må vel til... Operasjonen var ikke helt vellykket, for det ene øret er litt "krøllete" for det var ikke nok hud til å strekke det sånn som de ville. Legene sa jeg kunne ta det opp igjen når jeg var utvokst, men det har jeg aldri giddet. Har alltid håret foran øret. Men nå er vi i samme dillemma med gutten vår, han har også veldig utstående ører. Og jeg tror jeg vil at han skal opereres. Ser ingen ulemper med det, kanskje bortsett fra det med at man må være "perfekt" for å passe inn osv. Men det tror jeg de får med seg uansett, er nok ikke til å unngå... Anonym poster: 24df41804076875c006472afa35368d3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 Godt og høre andres synspunkt. Har snakket med sykehuset nå, så saken er igjen tatt opp. Damen i "skranken" sa at nå kan det gå fort, eller det kan ta lenger tid. Det spørs på hvordan gutten ble vurdert sist han var der. Om det er helt klart at operasjon er nødvendig/at ørene er ille nok mao, så er det mulig det blri direkte innkallelse til inngrep. Hvis ikke blir det først ny konsultasjon, så evt operasjon. Håper på det siste,- selv om jeg også vil bli fort ferdig. For jeg tror gutten har godt av og snakke med kirurgen en gang til Men bare fortsett og fortell om egne erfaringer. Det er godt og lese at det ikke bare er jeg som tenker ører for tiden HI Anonym poster: 201081e2c2a4df8a77883616ceabf72c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 http://www.plastikkirurgi.nu/wp-content/bilder/oereplastikk/oereplastikk-3.jpg Om denne linken er korrekt, så ser dere hvordan ørene hans er, de er bare enda litt mer utstående, da den innerste knekken dere ser på mannen her (en liten antydning helt inntil hodet hans),- mangler til sønnen min..... Men igjen, nå er vi på vei (enda en gang)med og gjøre noe,- så får vi håpe alt blir bra til slutt. Anonym poster: 201081e2c2a4df8a77883616ceabf72c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 Jeg har ikke erfaring, men ville bare si at selv om operasjonen ikke gjøre ørene helt perfekte, er det neppe noe som noen henger seg opp i eller legger spesielt merke til...... Det tror jeg er bare den som blir operert eller dere som foreldre som tenker på isåfall. Jeg har iallfall aldri lagt merke til ørene til folk sånn ellers, de fleste har litt usymetriske ører enten utover eller oppover om man virkelig ser etter. Lykke til med valget! Om han sier han vil hadde jeg bare gjort det før heller enn senere. Like greit å bli ferdig med det, så slipper han kommentarer som setter seg. Anonym poster: 7e32c4fcda383a6b8f9cc1f7a003b47b
kaklemor Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Min mann hadde veldig utestående ører som liten og opererte ørene når han var fire år gammel. Der var ikke legene enige om metoden de skulle bruke så de tok hver sin metode. Skjønn det den som kan. Dvs; min mann har to forskjellige ører men ikke noe merkbart og jeg visste ikke om det før han sa det. Vår minste sønn har to ulike ører og det ene øret står spisst opp og ser ut som alveøre. Så vi skal nok ta et inngrep om han ønsker det om 4/5 år. Ser at det øret ikke retter seg opp av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå