Gå til innhold

Åhh, jeg får ALDRI fyr i peisen!!!

Anbefalte innlegg

Vi har veldig liten peisovn. Bruker veldig sjelden mer en. 1 tennbrikett. Slenger noen kubber inn, legger en brikett oppå, en kubbe litt skrått over den igjen. Ovnsdøra står på gløtt til god fyr, så lukkes den.

Er som nevnt over: god trekk dvs oksygen og tørr ved som er trikset.

Anonym poster: 43ff5fe18acbc225ba6c42e322b6ff62

Fortsetter under...

Tihi dette var herlig lesning på morrakvisten. Tennbriketter, tennvæske... er dere søringer med nyinnkjøpt pyntepeis og null erfaring, eller? Her i nord bruker vi litt bark, og til nød en flik avispapir. Aldri vært noe problem med det. ;)

Mannen min er importvare fra Danmark, så han bruker to briketter. :P

Gjest Vicky Pollard

Tihi dette var herlig lesning på morrakvisten. Tennbriketter, tennvæske... er dere søringer med nyinnkjøpt pyntepeis og null erfaring, eller? Her i nord bruker vi litt bark, og til nød en flik avispapir. Aldri vært noe problem med det. ;)

Mannen min er importvare fra Danmark, så han bruker to briketter. :P

Ja, men så fyrer jo dere i ovnen 365 dgr i året også, da ;)

Mange gode svar her, for meg har dette blitt en øvingssak etter at vi fikk peis for en stund siden. To gode erfaringer jeg har gjort meg:

1. Det er forskjell på tennbriketter. Noen slukker altfor fort. Nå bruker vi bare noen hvite fra kiwi. De lukter tennveske, og er veldig effektive. Brenner godt og lenge. Koster 10 kroner for ei pakke.

2. Plassering av veden og tennbrikettene i ovnen. Jeg legger alltid inn et par-tre kubber, deretter tennbriketter på ett eller to passende steder, og så en nokså liten kubbe "foran" briketten igjen, slik at briketten havner mellom kubbene, og bak minst en av kubbene. Da får den best tak syns jeg. Pass også på at du ikke begynner med for store kubber, vanskeligere å få fyr i dem enn i små kubber.

Anonym poster: b6ffbff363d62c2a0656ed62ddaf0a1e

Annonse

Hadde det ikke vært for at jeg har lyst til rundjule disse satanistene som tenner på stavkirkene, må jeg si at jeg er temmelig imponert over at de får fyr på treverket som har stått ute i regn og dårlig vær i hundrevis av år, mens jeg må sitte med tennbrikketter og aviser i haugevis bare for å få opp litt røyk i peisen min .... Makalaust !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...