Gå til innhold

Hva gjør dere når de små nekter å smake på middagen når de er sultne

Anbefalte innlegg

Jenta vår kan nekte å smake på maten selv om hun er sulten. Det er mat hun ikke har spist før mat og som hun bør like. Hun kan også nekte å spise mat hun har spist godt av tidligere.

Vi gir ikke annen mat før kveldsmat. Som er 1 til 1.5 timer senere. Hva gjør dere?

Hun er i godt hold. Så ikke problem med vekt.

Fortsetter under...

Hvis han nekter å smake i det hele tatt, så tar jeg en liten dæsj fruktmos på toppen av skjea. Hvis han nekter å åpne munnen fortsatt, så VET jeg at han ikke er sulten. :P

Gjør det på den måten et par skjeer, så prøver jeg uten. Da har han fått smakt på maten og skjønt at det er godt (som regel).

Har litt samme problemet. Jeg blir veldig stresset når lillemor ikke spiser, og jeg VET at BØR være sulten. Er det bare 1-1,5 timer til neste måltid er det jo ikke så farlig, TS. Selv har jeg periodevis blitt den type mamma som jeg før irriterte meg litt over: masemamma som vifter med godbiter i tide og utide. Håper jeg slutter med det snart :)

Klokt råd, Hannah. Mangopure funker av og til her på middagen. Og du har rett, nekter den lille streken av en munn å åpne seg da så er hun jo ikke sulten.

Jenta vår kan nekte å smake på maten selv om hun er sulten. Det er mat hun ikke har spist før mat og som hun bør like. Hun kan også nekte å spise mat hun har spist godt av tidligere.

Vi gir ikke annen mat før kveldsmat. Som er 1 til 1.5 timer senere. Hva gjør dere?

Hun er i godt hold. Så ikke problem med vekt.

Jeg hadde ikke tatt det så tungt, vil ikke barnet spise, så vil det ikke spise! Begynner man først å gi etter med noe annet, så har man fort et problem!

Så lenge hun er i godt hold, så hadde jeg ikke bekymret meg.

Jenta mi derimot, er ikke i godt hold, så når vi lager middag, så passer jeg på at det alltid er noe på tallerkenen jeg vet hun liker. Da får hun uansett i seg noe, om hun ikke liker alt.

Hun er forresten 17 mnd og sier selv hun er sulten igjen ber om mat. Setter vi noe foran henne som hun nekter å spise gråter hun og blir sint.

Ber hun om mat igjen setter vi den samme maten foran henne. Føler meg som den toturristen. Men jeg merker at jeg må sette grenser for henne.

Annonse

Hun er forresten 17 mnd og sier selv hun er sulten igjen ber om mat. Setter vi noe foran henne som hun nekter å spise gråter hun og blir sint.

Ber hun om mat igjen setter vi den samme maten foran henne. Føler meg som den toturristen. Men jeg merker at jeg må sette grenser for henne.

Da ville jeg nok ha gitt noe annet, men det er helt sikkert feil. I allefall hvis hun ikke smaker en gang, eller det er mat du vet hun liker. Men jeg synes det er fryktelig vanskelig å være streng/konsekvent når gutten min gråter....

Hannah, det synes ikke jeg er feil i det hele tatt. Så små barn er ikke beregnelig og utspekulert, de er impulsstyrt en ganske lang tid til. Synes at matsituasjonen aldri får bli en krigsarena, et så lite barn kommer ikke fatte at "skal du ha makaronien så får du spise fisken først". Det blir bare gråt og kaos. Dessuten spiser jo ikke vi voksne ting vi ikke vil ha, heller...

Jeg gjør som du, prøver litt ulike matalternativ. Og så klapper og heier vi når hun finner noe som faller i smak (pasta med bringebær ble det til lunsj...:)). Mat blir morsomt, og aldri negativt.

Å være konsekvent handler også om å konsekvent lytte til det ungen "sier". Vet jeg maser om dette, men å være bra forelder handler ikke om å følge en strategi/kur/metode. Men å finne en rytme som gjør at alle har det bra. Og da får man først finne ut hvem det lille mennesket er og hva hun/han har for slags behov. Klart du skal lytte til han nåt han gråter, det er jo regel nr 1!! :)

Det hender at vår lille på 14 mnd ikke vil ha middag, selv om det er mange timer siden hun spiste sist. Hun ligger litt under vektkurven, men jeg stresser ikke med det.

Hun får sitte ved bordet så lenge hun gidder og det hender det løsner litt etter hvert. Men av og til blir det bare et par biter. Jeg pleier ikke gjøre noe spesielt for å få henne til å spise mer, jeg er veldig avslappet når det gjelder spising og mengde mat. Jeg tenker at de små er veldig flinke til å regulere sånt selv, og så lenge jeg serverer 3-4 måltider med forskjellig mat i løpet av dagen så ordner hun resten selv.

Hun får kveldsmat 1-1,5 time senere og dersom hun spiste veldig lite til middag gir jeg henne avokado til kveldsmat for det er noe hun liker veldig godt og som er mettende.

abella: Kan ikke du overføre noe av den avslappede holdningen til meg når det gjelder mengde mat? :-)

He, he, ja vær så god!

Det har sikkert med å gjøre at selv om jenta mi ligger litt under kurven, så er det ikke så mye at det er grunn til bekymring. Jeg var selv et lite beinrangel da jeg var liten, men ser ganske normal ut i voksen alder, så jeg tenker bare at hun slekter på meg.

Jeg renger med at det bare er en periode her hos oss, vi har ikke hatt noe generelt problem med mat (som jeg har fått med meg at dere har) :)

Jeg drypper fingeren min i maten hans og inn i munnen hans. Er det biter så dytter jeg en bit inn i munnen hans.høres vel brutalt ut, men han nekter ofte å spise om han ikke ser at det er godt. får han først smake på det så spiser han gjerne mer selv

Annonse

Her har vesla perioder hvor hun ikke skal smake eller spise. Og hun har ikke aller mest å gå på hun heller.

Vi har valgt å ta det med ro. Tilbyr henne 4 måltider pr dag og jeg ser jo at hun spiser. Etter at jeg sluttet å gi henne frukt eller annet mellom måltidene,ble det litt bedre.

Om hun nekter å spise mat et måltid,gir jeg henne i grunn veldig lite oppmerksomhet rundt det. Vil hun ned fra bordet,lar jeg henne gjøre det også. Foreløpig.

Som oftest kommer hun opp igjen når hun ser vi andre blir sittende og smaker selv.

Her hjelper det å ha lite på tallerkenen,adskilt, og i biter.

Gjør heller ikke noe ut av om/når hun spiser/smaker. Jubler innvendig da ;)

Lar henne delta på laging av mat og presser aldri til å smake.

Er inne i en fin periode nå hvor hun smaker på alt igjen og ofte også spiser greit. Det gjør godt for mammahjertet :)

Hun er 23 mnd.

For øvrig har jeg kommet langt med å lage smoothie med bær osv. DET liker hun veldig godt. Og tørket frukt går lettere enn vanlig frukt.

Grønnsaker er best når jeg rasper det osv.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...