Turtelduen Skrevet 23. november 2012 #1 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg vet ikke helt når jeg skal starte denne jeg. Men jeg starter i de laaange ukene i forveien, så kan de som vil hoppe ned til selve fødedagen om de vil hoppe over... Men i uke 33 startet jeg med forberende akupunktur da jeg har slitt med angst. Dette roet meg ned og hjalp på søvnen. I uke 37 så begynte han å sette litt mer for fødsel og modning. Det var da ting begynte å skje. Undersøkelsen en time før viste lukket og desentrert livmorhals. Selv om jeg har opplevd at fødsel nr 3 startet med første rie på behandlingbenken for noen år siden så vet jeg at kroppen må være klar for en fødsel selv om en setter akupunktur. Men etter denne mandagen 29/10, begynte jeg å få mer og mer kynnere og mensmurringer. Dette gikk litt over etter noen dager. Så hadde jeg en time fredagen etter, 2/11, og da kjente jeg også mye i et par dager. Tirsdagen etter der, 6/11, kjente jeg også mye. I et par dager, men ikke noe mer skjedde. Og dette var snakk om mensmurring i korsryggen og noen kynnertak (ikke vonde) innimellom. Jeg hadde ny akupunkturtime torsdag 8/11 og da tenkte vi at nå må det skje noe. Men nei, jeg gikk fortsatt med mensmurring og plaget på et vis Men jeg gikk og håpet på at dette ville bidra til en god fødsel i det minste! Mandag 12/11 var jeg på ny undersøkelse ifht babyen leie og mormunn var da myk, 1.5 cm men med mormunn litt baktil. Dvs ikke helt moden ennå. Onsdag 14/11 fikk jeg tak i korsryggen på kvelden og jeg forberedte mannen på at det kan være noe. Men neida, falsk alarm Fredag 16/11 kom det brunlig blod og jeg tenkte at Yes nå er det starten på noe. Det var da jeg skrev det innlegget... Den dagen hadde jeg mye murring i korsryggen, og jeg tenkte at det tok seg nok enda mer opp til kvelden. Men jeg hadde førjulsmiddag den kvelden og vondtene forsvant utover natten. Hele lørdagen gikk, og da kjente jeg ingenting iløpet av dagen Tenkte at, ja det var vel falsk alarm igjen! SÅ STARTET DET: (Og her kommer masse detaljer) Søndags morgen gikk jeg på do rundt 8-9 og syns det var utrolig mye blankt slim da jeg tørket meg. Og hadde lest at slimproppen kunne være blank og håpet steg. Kl 11 kom det enda mer og da med rødt blod i. Jeg ble overlykkelig! Dagen gikk i redsel for at mannen skulle bli spysyk, mens jeg kjente tak som var veldig likt det jeg husket riene var, som kom kanskje 3 ganger i timen. Mannen ble bedre og jeg kjente ca 3 tak i timen videre. Jeg følte at nå er det faktisk i gang for kroppen føltes litt rar. Kl 18 begynte takene å komme ca hvert 20 minutt. Dette var IKKE vonde tak, men jeg skjønte at det var rier og ikke kynnere. Rart at kroppen liksom bare skjønte det. Jeg var jo så på tvilern ukene i forveien. Ca kl 20 var det 15 minutter imellom disse gode og velkomne takene. Men kl 22.30 kom de bare hvert halvtime Æsj tenkte jeg da. Jaja, får bare legge oss så får vi se... Kl 02 våknet jeg av et vannvittig tak i ryggen. Og mins jeg hadde hatt et par sånn i søvne også. Jeg gikk på do og det var da hele slimproppen gikk. Denne var mer brunlig og større enn søndags morgen. Det kom også litt friskt blod på dobesøkene etter. Jeg fant ut at jeg ikke orket å ligge å ha det vondt... Det var mye bedre å sitte, for da var ikke disse takene så vonde. For nå hadde de økt. Jeg måtte puste inn med nesa og ut munn, så de tok jo i, men ikke sånn at jeg ikke holdt ut. De kom 10 min fra hverandre og da varte dem også i 60-70 sekunder. Men holdbare sekunder. Ganske ofte kom det også en etter 5 minutter, men da varte den bare 30 sekunder og var veldig lite vonde. Satt jeg, så var ikke de på 70 sek så ille som om jeg sto. Dette fortsatte til kl 4, da var det mest av de på 70 sekunder (mao kun 3 i halvtimen) og jeg tenkte at jeg ville inn å sjekke så jeg evnt rakk epidural. Vekte mannen og ringte barnevakten. På vei til sykehuset så satt jeg jo og da kom det 3 rier på ca 30 minutter... jeg sa til mannen da vi nærmet oss sykehuset at "det kan jo hende jeg må dra igjen, for dette gjør jo ikke så vondt. Det er nok ikke 5 cm ennå, men jeg får bare sjekke. Jeg drar ikke hjem, men kanskje vi må dra ut på en kjøretur. For det er jo ikke vondt!" Men da vi gikk ut av bilen så kom de som haggel Jeg gikk vel nesten med en stor rie opp til fødeavd. Jeg kom opp, og de skulle legge meg på registrering. Men jeg pustet for hver rie, om det var en lang eller kort, for jeg ville helst ikke på registrering Og da sa jm at "vi legger deg like godt inn på fødestue vi, når de kommer så tett". (iom jeg var 6 gangs, var dem vel redd styrtfødsel) Yes. Jeg ble lagt inn. Jm jeg skulle ha kom og sa: Da legger vi på CTG også legger jeg deg inn. Så skal jeg gå å blande epidural, ok? (jeg hadde skrevet brev i forkant ang angst og epidural) Kl var da 05.15 Jada, helt ok Hun sjekket meg også da etter jeg var lagt inn. 3 cm. Ja jeg hadde ikke forventet mer. Og helt ok for dette gjør ikke vondt... Også kommer epiduralen snart likevel (jeg forventet jo mye værre rier og maaaange timer på føden) Kl 06 ble væske satt og anestesilege ble bestilt. Fortsatt så hadde jeg 4-10 min mellom riene. Og jm påpekte dette og at epiduralen kunne dabbe det betraktelig mer ned. Og jeg sa at det har det aldri gjort på meg. Det å ta vannet har gjort at det har tatt seg evnt opp igjen. De som var 4 min mellom var helt ok rier, mens de få som var 10 min mellom var på 1.5 min. Og de var greie å komme seg igjennom. Også var det max 4 stk av disse i timen... Kl 06.30 kom anestesilegen og epiduralen ble satt. Ferdig kl 06.45. Det jeg husker var værst ved tidligere fødsler var rier under epidrual settinga. Men nå så dabbet jo riene av om jeg satt, så jeg fikk kun en denne gang Kl 07 fungerte epiduralen opptimalt og jeg døset av. Mannen fulgte med på riene og sa dem var 4-10 min mellom og ikke de største kurvene. (Jm sa registringen ikke var så pålitelig, da de heller stolte på fremgangen og når de kjente på magen at den ble hard) Jm sjekket også fremgangen nå kl 07 før vaktskifte. 5 cm, ja da jobbet kroppen seg fremover tross det jeg ikke følte var rier da... Det kom en ny jm og hun sjekket på nytt 08.20. 7 cm. Så bra! Og hode var kommet litt mer ned, og de kunne ta vannet. 08.25 var vannet tatt og de kunne strekke seg til 9 cm åpning Mannen kunne bare glemme å gå ned å kjøpe seg mat. Han skulle få mat av jm, for dette kom til å gå fort. Jeg måtte sette meg litt opp for å få baby litt lengre ned, det likte ikke baby, så jeg måtte heller legge meg på siden. Kl 08.40 var det 10 cm, og baby lå godt nede i bekkenet. Måtte jeg presse skulle jeg bare si ifra. Jeg måtte ikke helt ennå. Plutselig kjenner jeg det rister i kroppen og jeg føler nesten at jeg forsvinner. Får nesten helt sånn sjokk opplevelse, god opplevelse. Jeg må presse. Absolutt ikke vondt! Da er kl 08.44. På tre pressrier kommer vesla ut. Kl 08.47. Helt vannvittig! Ikke var det vondt å få hode ut heller. Hva skjer med det? Husker sist fødsel hvor jeg husker jeg tenkte mens hode til baby sto i spenn at "dette klarer jeg ikke mer" og brukte siste kraft på å få baby ut. Mens nå så trykte jeg ikke alt jeg kunne en gang.... Og ikke revnet jeg NOE og alt gikk over alt jeg NOEN gang kunne forestilt meg og erfart og hørt!! Fy så deilig fødsel Jeg kjenner meg som før, kroppen er ikke sliten, jeg er ikke sår. Jeg føler meg bare veldig veldig heldig!! Om det er alle ukene med vondt, alupunktur eller hva. Ja det er vel opptil hver enkelt å tolke, jeg tolker hvertfall mitt. Masse lykke til til dere som nå er på sykehuset og til dere som snart skal og til dere som har gode forberedende uker igjen. Dette er så verdt alt sammen! Da er jeg ferdig på 3 trimester, så takk for gode råd og tid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amedillo Skrevet 23. november 2012 #2 Del Skrevet 23. november 2012 Så koselig å lese historien din Gleder meg sånn til det blir min tur. Kos deg masse med jenta di Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144762558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jettanicole Skrevet 23. november 2012 #3 Del Skrevet 23. november 2012 Synes det er bra du deler fødselhistorien din:) det er så kjekt å få høre andres opplevelser av det. Godt det gikk så bra med fødselen din, hørtes ut som en drømmefødsel:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144762573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gutt<3Jente<3Spire Skrevet 23. november 2012 #4 Del Skrevet 23. november 2012 Så koselig fødselshistorie ! Kos deg med den lille Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144762733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 23. november 2012 #5 Del Skrevet 23. november 2012 Herlig lesing for meg som sitter på føden! Gratulerer så mye til dere alle Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144762973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfru1964 Skrevet 24. november 2012 #6 Del Skrevet 24. november 2012 Fantastisk:-) LYKKE TIL!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144764838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostalgia Skrevet 25. november 2012 #7 Del Skrevet 25. november 2012 Hørtes ut som en fantastisk fødsel ja, takk for at du delte den:) kos deg så mye og håper vi sees igjen enten på dib eller bim;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144768141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turtelduen Skrevet 25. november 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 25. november 2012 Hørtes ut som en fantastisk fødsel ja, takk for at du delte den:) kos deg så mye og håper vi sees igjen enten på dib eller bim;) Takk for det ja! Ble veldig lang og høres nok kaos ut. Men totalen var at det var så lite vondt og fort gjort med 3.45 min Sees nok litt på dib, men ikke på bim på Leeeenge ennå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144768221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Februargullet2013 Skrevet 25. november 2012 #9 Del Skrevet 25. november 2012 Fin fødsel historie . Gratulerer med Tulla Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144768388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Har fire go`inger Skrevet 25. november 2012 #10 Del Skrevet 25. november 2012 Gratulerer:) Kos dere masse:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143993337-min-fantastiske-f%C3%B8dselshistorie-den-ble-veldig-lang-men-er-litt-delt-opp/#findComment-144768552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå