Supersnusken Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 Snuppa mi på snart halvannet har aldri vært spesielt god på soving. Hun hadde reflux og brukte medisiner frem til hun var 1 år. Hun har stort sett lagt seg i 7 halv8 tiden (dvs sovnet, startet legging før). Sovet hjemme på dagen i 1-1,5t. Står oftest opp rundt 6+/-. Ofte endel oppvåkninger i løpet av natten. Hun har nå gått i barnehagen i et par mnd. Der har hun begynt å sove mer og mer på dagen. På det meste var hun oppe i 3 timer! Vi tenkte dette var fordi barnehage er slitsomt og at hun trengte det. Virket likevel trett og gretten på ettermiddagen. Hun har i løpet av de siste mnd stadig skjøvet leggetiden, frem til kl 8. Synes dette er for sent så vi har nå innført max 1,5t soving i bhg. De siste dagene har hun ikke sovnet før halv ni! Det synes jeg er alt alt for sent! Vet jo at det anbefales legging rundt 7 for hennes aldersgruppe. Men hun er lys våken på kvelden! Har luftet ideen m å kutte enda mer ned på soving på dagtid, men bhg var veldig skeptisk til dette, de sier hun virker fryktelig trett og trenger søvnen. Vet ikke helt hva vi bør gjøre her, er redd hun ikke får nok søvn, i tillegg merker jeg at jeg trenger litt mer egentid på kveldene.. Det hører med at hun fremdeles er veldig vanskelig å legge, er inne hos henne i3 kvarter ca m mye kaving og hyling før hun sovner, noe som gjør at man er utslitt og irritert hver kveld når hun endelig sovner. Synes det er litt trist at det blir sånn hver kveld.. Dtette ble veldig langt! Men noen som har noen tips?
Gjest peacock Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 Tror hun er overtrøtt på kvelden jeg. Hva skjer om dere lar henne sove eksempelvis 2-2,5 time i barnehagen? De blir gjerne mye mer slitne der enn hjemme og har bruk for hvile. Det er akkurat det samme her i gården. Sover alt mellom 1,5 og 3 timer i barnehagen og er trøtt til 1930-20 hver kveld. Om han er overtrøtt kan han holde det gående i timevis. Hun sover jo 10-11 timer på natten, så det er ikke så veldig mye i grunn (helt vanlig). Men å komme under samlet 12 timer i døgnet er lite for en på halvannet tror jeg.
Håpefull77 Skrevet 23. november 2012 #3 Skrevet 23. november 2012 For meg høres det ut som hun er overtrøtt. Så jeg ville lagt henne før om kvelden. Vår jente på 1, 5 år legger seg halv sju. Da sover hun til ca halv sju. Sover 1, 5 til 2 timer i barnehagen. Hjemme ca 45 min. Legger vi henne senere blir hun overtrøtt.
Ba72 Skrevet 24. november 2012 #4 Skrevet 24. november 2012 Synes ikke du skal fikse og trikse med formiddagsluren, heller legge henne på kvelden når du ser at hun er trøtt. Klokka åtte-ni er ikke veldig sent, hvor i allverden står det anbefalt å legge barn klokken sju? Når skal de få litt tid med mamma og pappa da, når de gjerne kommer hjem fra barnehagen fire-fem, det skal lages middag osv...? Hele dagen borte fra mamma og pappa behøver litt påfyll på kvelden, skit i å lese regler og "slik-burde-det-være". Pøs på med nærhet på kvelden, og se på "egentid" som noe som kommer en vakker dag, jeg lover deg... /Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå