Gå til innhold

Studentmamma88 :-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei:)

Snakk om sola:) Vi er på sykehuset nå (kom i morges), de skal føre den inn i morgen tidlig, får ikke sove fordi jeg gruer meg sånn... Jeg sto selsvagt utenfor undersøkelsesdøra når en annen gutt i dag fikk den slangen ført inn.. Å fytti grisen.. Det var like før jeg storma inn å ba de slutte å torturere gutten.. det var den værste skrikingen jeg noen ganger har hørt! Å jeg har hørt mye barneskrik opp i gjennom tiden altså..

Nei nå vil jeg egentlig bare ta med meg ungen å rømme herfra:)

Skal gi rapport i morgen hvordan det går:)

Da har snuppa halvveis i målingen:) Å føre den inn var heftig kost, spesielt siden de brukte så innmari lang på på å bli ferdige! Først satt de den inn, så gikk vi ned for å ta røngten (hun hylte), så ta den ut og sette på nytt, så ny røngten, så justere og så ferdig. Så det tok nesten en time, snuppa var gjennomvåt og hun er enda hes i stemmen.. neida de knota fælt altså! Skjønner ikke hvorfor de ikke kan gi noe beroligende når de er så små, hun ble jo helt skrekkslagen. Sykepleierne og legen får ikke komme inn på samme rom som henne, og hun nekter å gå fordi det rommet der de satte den inn.

Jaja heldigvis er det ferdig, og det gikk greit etterhvert.

Hun ligger rundt 5-6, når hun har fått melkeprodukt (litt biola) har hun rast ned til 1.5-2.

Brukte du å følge med på skjermen når dere var? Evt. hva lå den på sånn vanligvis?

Huff, stakkars... Jeg har nå lest at såpass store barn har fått beroligende først. Hvorfor fikk hun ikke det?

Du, vi har jo ikke tatt den målingen vi vettu. Vi ville se det ann, og nå tror jeg ikke det blir noe av.

Hun prøver ikke å dra ut sonden da? Godt det snart er over i allefall.

Huff, stakkars... Jeg har nå lest at såpass store barn har fått beroligende først. Hvorfor fikk hun ikke det?

Du, vi har jo ikke tatt den målingen vi vettu. Vi ville se det ann, og nå tror jeg ikke det blir noe av.

Hun prøver ikke å dra ut sonden da? Godt det snart er over i allefall.

Måtte bare kommentere denne Honningmelon. Det er IKKE vanlig å gi barna beroligende før innføring av sonden til ph-måling, uansett alder på barnet.

Det verste er som regel over når sonden er inne, de aller fleste glemmer at de har sonden der. Eneste kan være at plasteret er plagsomt eller at det kommer snørr og at de uforvarende kommer borti sonden ved nesen. Ellers er et tips fra oss å ta på lange sokker på armene når barnet sover, slik at alle kan sove litt bedre trygge på at sonden ikke dras ut.

Jeg har ikke mindre enn 3 barn med refluks, melkeproblematikk og spiseproblemer og alle 3 har gjennomført 24-timers ph-måling. Barna har vært henholdsvis 9mnd, 1år og 2 år ved undersøkelsestidspunkt.

Når det er sagt; Lykke til med undersøkelsen Studentmamman88! Håper dere får en avklaring og en diagnose. Bare det å få en diagnose og få en bekreftelse på at det er DET som er problemet er godt!

Annonse

Ja det stemmer, det var sonde dere hadde, ikke ph-måling:) Ja jeg har lest flere plasser på forum og slikt at en del har fått beroligende, men jeg spurte og fikk til svar at det ikke var vondt, bare litt ubehagelig.. Så smertestillende eller beroligende var uaktuelt. Litt ubehagelig.!!? Ungen ble holdt med tvang i en time av fem sykepleiere og tre leger mens de rotet med den slangen... Jeg ble sendt ut til slutt fordi jeg begynte å grine.. bah..

Men hun fikk is etterpå da.. av legene, siden de knota sånn:)

Nei hun lærte fort at hun ikke fikk lov å røre slangen eller vesken som hun må bære, og vi har definert den som "verdens kuleste veske" fordi hun av og til vil ta den av. Så da sier bare at hun har "verdens kuleste veske" på, så blir hun så stolt:) Og da skal hun gå å vise den frem, så det går kjempefint:)

Eneste at hun surrer den rundt både hals og føtter når hun sover, så vi må passe på i natt.

Skal få de til å sjekke mandlene i morgen fordi jeg stusser så fælt på at hun brekker seg av f. eks alle typer kjøtt i alle størrelser. En bitteliten kjøttbit som vi gjemmer med annen mat på skjeen gjør at hun umiddelbart brekker seg og spytter den ut. Hun har ikke hatt den 1 sekund engang på tungen før hun spytter den ut, og hun vet jo ikke at den var der engang! Sånn er det liksom med alt "halvveis fast mat"/ mat som man må tygges, ikke bare svelges.

Vi har jo på en måte hoppet over en fase her når hun var baby da hun nektet å spise f.eks moset middag, havregrøt (sinlac er jo helt flytende) osv.

Hun tåler ikke å tygge mat rett og slett, enten så svelger hun det rett ned eller så spytter hun det ut. Mat som hun ser må tygges litt (f.eks kylling, kjøtt, ren fisk) gidder hun ikke å smake på engang..

Hun spiser jo bare grøt, yougurt, melk og frukt egentlig. + fiskeboller, pølser og pannekaker. Litt brød av og til uten skorpe. Og alt dette kan man jo svelge rett ned eventuelt er veldig mykt å spise.

Huff, stakkars... Jeg har nå lest at såpass store barn har fått beroligende først. Hvorfor fikk hun ikke det? Du, vi har jo ikke tatt den målingen vi vettu. Vi ville se det ann, og nå tror jeg ikke det blir noe av. Hun prøver ikke å dra ut sonden da? Godt det snart er over i allefall.
Måtte bare kommentere denne Honningmelon. Det er IKKE vanlig å gi barna beroligende før innføring av sonden til ph-måling, uansett alder på barnet. Det verste er som regel over når sonden er inne, de aller fleste glemmer at de har sonden der. Eneste kan være at plasteret er plagsomt eller at det kommer snørr og at de uforvarende kommer borti sonden ved nesen. Ellers er et tips fra oss å ta på lange sokker på armene når barnet sover, slik at alle kan sove litt bedre trygge på at sonden ikke dras ut. Jeg har ikke mindre enn 3 barn med refluks, melkeproblematikk og spiseproblemer og alle 3 har gjennomført 24-timers ph-måling. Barna har vært henholdsvis 9mnd, 1år og 2 år ved undersøkelsestidspunkt. Når det er sagt; Lykke til med undersøkelsen Studentmamman88! Håper dere får en avklaring og en diagnose. Bare det å få en diagnose og få en bekreftelse på at det er DET som er problemet er godt!
Tusen takk for tips! Skal gå å finne et par sokker å tre på henne, det var kjempelurt!! Takk takk:) Endret av Studentmamma88

Da har vi nok litt forskjellig oppfatning av det. Da min jente egentlig skulle ha ph måling, googlet jeg og leste masse om det. Fikk inntrykk av at det ikke er uvanlig å gi beroligende (Dormicum) til større barn. Googlet det også nå (ph måling beroligende), og får opp en goda del info om dette. Virker ikke som det er uvanlig å gi beroligende etter det jeg leser.

Ja det stemmer, det var sonde dere hadde, ikke ph-måling:) Ja jeg har lest flere plasser på forum og slikt at en del har fått beroligende, men jeg spurte og fikk til svar at det ikke var vondt, bare litt ubehagelig.. Så smertestillende eller beroligende var uaktuelt. Litt ubehagelig.!!? Ungen ble holdt med tvang i en time av fem sykepleiere og tre leger mens de rotet med den slangen... Jeg ble sendt ut til slutt fordi jeg begynte å grine.. bah..

Men hun fikk is etterpå da.. av legene, siden de knota sånn:)

Nei hun lærte fort at hun ikke fikk lov å røre slangen eller vesken som hun må bære, og vi har definert den som "verdens kuleste veske" fordi hun av og til vil ta den av. Så da sier bare at hun har "verdens kuleste veske" på, så blir hun så stolt:) Og da skal hun gå å vise den frem, så det går kjempefint:)

Eneste at hun surrer den rundt både hals og føtter når hun sover, så vi må passe på i natt.

Skal få de til å sjekke mandlene i morgen fordi jeg stusser så fælt på at hun brekker seg av f. eks alle typer kjøtt i alle størrelser. En bitteliten kjøttbit som vi gjemmer med annen mat på skjeen gjør at hun umiddelbart brekker seg og spytter den ut. Hun har ikke hatt den 1 sekund engang på tungen før hun spytter den ut, og hun vet jo ikke at den var der engang! Sånn er det liksom med alt "halvveis fast mat"/ mat som man må tygges, ikke bare svelges.

Vi har jo på en måte hoppet over en fase her når hun var baby da hun nektet å spise f.eks moset middag, havregrøt (sinlac er jo helt flytende) osv.

Hun tåler ikke å tygge mat rett og slett, enten så svelger hun det rett ned eller så spytter hun det ut. Mat som hun ser må tygges litt (f.eks kylling, kjøtt, ren fisk) gidder hun ikke å smake på engang..

Hun spiser jo bare grøt, yougurt, melk og frukt egentlig. + fiskeboller, pølser og pannekaker. Litt brød av og til uten skorpe. Og alt dette kan man jo svelge rett ned eventuelt er veldig mykt å spise.

Nei, det er vel ikke akkurat vondt. Men, kjære vene, det er jo veldig ubehagelig, og hun skjønner jo ikke hva som skjer. Ikke rart hun blir livredd. Hun burde, etter min mening fått beroligende.

Få de til å sjekke godt i halsen. Hun burde vært sett på av øre-nese-hals spesialist. Du kan jo høre om det er mulig?

Det er jo veldig vanlig at store handler fremkaller brekninger,og gjør at biter ikke funker.

Hvordan spiser hun nå om dagen da? Det gikk jo bra med brødskiver her en periode?

Da har vi nok litt forskjellig oppfatning av det. Da min jente egentlig skulle ha ph måling, googlet jeg og leste masse om det. Fikk inntrykk av at det ikke er uvanlig å gi beroligende (Dormicum) til større barn. Googlet det også nå (ph måling beroligende), og får opp en goda del info om dette. Virker ikke som det er uvanlig å gi beroligende etter det jeg leser.

Det er mulig at andre har skrevet om det på nett, men det stemmer fortsatt ikke. Jeg har arbeidet på flere barneavdelinger i Norge, og ingen av de har fast prosedyre på å gi dormicum før sondenedleggelse.

Denne måtte jeg bare svare på. Vi har ei jente som hadde refluks sine første 2 leveår. Hun hadde da ikke mindre enn 4 ph-målinger. De ble tatt på to forskjellige sykehus, og alle gangene fikk hun dormicum før de la ned sonden. Så det kan ikke være helt uvanlig. MEN: Det er ingen mirakelkur. Jeg syntes ikke hun ble det minste sløv eller rolig av det. Det var i hvert fall ikke morsomt å legge ned sonden. Men det gikk fort (tok aldri en time), og hun hadde fort glemt det.

Hvis målingen deres for det meste ligger rundt 5 og 6, så har hun ikke refluks. Vi har hatt måling med lillebror også, og da lå den stort sett der, selv om den var nede i 1 og 2 av og til. Han hadde ikke refluks. Med jenta vår var den OFTE nede på 1 og 2 når vi sjekket skjermen. Målingen viste at hun var "sur" 15 % av døgnet. Hun hadde 320 sure oppstøt i døgnet...

Lykke til med måling! Kjenner jeg er glad for at vi er ferdige med det når jeg leser dette... Hvor gammel er jenta? Vår vokste plutselig av seg disse problemene da hun var 1,5 - 2 år.

Det er mulig at andre har skrevet om det på nett, men det stemmer fortsatt ikke. Jeg har arbeidet på flere barneavdelinger i Norge, og ingen av de har fast prosedyre på å gi dormicum før sondenedleggelse.

Det har vært informasjon ved diverse sykehus jeg har lest denne informasjonen. Og som overrumplet skriver, så kan det ikke være så uvanlig.

Da jenta mi var 2-3 mnd måtte hun få sonde pga maten, og da sa de at større barn pleide å få beroligende først, men ikke babyer.

Annonse

Ja det er nok forskjellig praksis her, men jeg personlig syntes i allefall at de burde få beroligende fordi i et barns hode er dette faktisk ganske traumatisk med mange sykepleiere og leger som pluttselig "angriper" henne og tviholder henne med makt på denne måten og fører inn ting i kroppen hennes som gjør at hun brekker seg og spyr. De forstår jo ikke hva som skal skje, hvor lenge det varer og hvorfor det skjer. Tenk om noen skulle pluttselig angrepet oss på samme måten uten at vi aner noenting?

Nei det der likte jeg ikke i det hele tatt!

Ph-målingen gikk bra, vi sluttet på medisin for en uke siden og det gikk overraskende bra. Så jeg antok at det egentlig ikke var vits å ta den ph-målingen, men vi tok den likevel. Jeg føler at denne målingen skulle ha vært gjort på et mye tidligere tidspunkt, siden hun ikke er plaget noe spesielt lengre. Hun hadde 55 oppstøt i løpet av et døgn og er ikke mye og gir normalt ikke diagnosen refluks, MEN de var ganske bestemte på at en ph-måling ikke er nok i det hele tatt for å stille en diagnose og kan gi forskjellige resultat hver gang. Og nå er vi jo inne i en god periode... typisk..

De mente også at hun har en del arrdannelser i spiserøret, noe som tyder på at det har vært en del sår i spiserørert pga. syre. De tok sånn MR eller hva det nå var for å se i spiserøret og magesekken.

I tillegg har hun jo nesten alle symptomene på refluks (søvnvansker, dårlig matlyst, hoste på natten, brekninger osv).

Refluksen var værst rundt leggingen og på natten som bekrefter at hun IKKE er bare sta og vanskelig å legge!! Å den skal jeg slenge i trynet på hun ene helsesøstra som mener at hun bare tester grenser og anbefalte gråtekur og diverse kurer for å få "skikk på henne".

(Men den fremprovoserte vi litt med vilje på målingen ved å gi henne en del grøt rett før leggingen)

Konklusjonen er at hun begynner å vokse det i fra seg, men legen ønsker at vi går på nexium til hun er 2 år pga symptomene og plagene hun har. Men siden det har gått så bra her hjemme uten medisiner denne uken prøver vi å fortsette uten for å se utviklingen. Får hun nye sår i spiserøret, altså dårligere matlyst, så må vi jo bare begynne på igjen med medisinene. Så det skal bli spennende å se hvordan det går:)

Enig med deg at så store barn bør få beroligende. Det er jo en traumatisk opplevelse, stakkars.

Men, godt dere er ferdig da :-) Barna våre burde jo egentlig tatt den målingen da de var babyer og virkelig var plaget. Jenta mi hadde jo blod i avføringen som kom fra sår som blødde i spiserøret :-( Jeg blir lei meg av å tenke på det. Maste jo om ph måling, men fikk det ikke. Du kan si at jeg har lært MYE av alt dette og opphold på sykehus. Alt fungerer ikke som det skal. Og jeg har lært meg til å ikke gi meg. Spiller ingen rolle om de er leger aller så mye. Man blir tøffere og tøffere for hver gang.

Blir spennende å se hvordan det går uten medisin da :-) Krysser fingra!

Fikk dere sjekket mandlene, forresten?

Jenta mi har gjort ph måling 2 ganger. Første gang var hun 3,5 år og det gikk helt smertefritt og greit, de førte den elegant ned uten at hun felte en tåre. Tok testen på nytt nå som 5 åring og siden hun nå har blitt litt skeptisk til undersøkelser grunnet mye blodprøver og en operasjon beroliget jeg henne med at dette hadde hun gjort før, ikke noe vondt. Men denne gangen var det vanskelig å få den på plass, hun var redd og urolig og det ble både skriking, neseblod og oppkast før den satt på plass. Ikke noe greit i det hele tatt, stakkars...

Ja det er mulig jeg overreagerer en del, men min datter har hatt gjentatte episoder med mareritt etter at vi kom hjem fra sykehuset. Hun hyler og vræler og roper "nei nei nei, ikke.. mamma, mamma.." i søvne. Slikt har hun aldri gjort før. Så idag tok jeg grep og ringte til en kollega av meg som er spesialist på småbarn (hun er psykolog). Og hun kunne ikke utelukke at hun har fått en traumatisk episode av det, spesielt siden det varte så lenge og at jeg ble sendt ut. I hennes hode forlot jo mamma henne i en svært utrygg situasjon. Men som sagt så er jeg og min kollega veldig veldig veldig sensitiv på barns etterreaksjoner på vanskelig hendelser siden vi jobber med det, så det er mulig at jeg bare overreagerer siden jeg syntes det personlig var en fæl hendelse.

Iallefall så fant vi ut at vi skal leke ut hendelsen med henne en del ganger (hvis hun selv vil) med f. eks med bamsen for å prøve å bli kvitt marerittene på natten i tilfelle det er det hun drømmer om (som en etterreaksjon).

Hehe huff pedagogforeldre i sitt ess:)

Jeg er helt enig med deg Honningmelon! Dette burde vært gjort tidligere. Han spesialisten som vi pleier å gå til var ikke der denne gangen. Det var bare en ung lege som ikke hadde så mye erfaring med dette, og han mente at mandlene var normale, men at dette kunne ligge psykisk. Han fikk selv se med egne øyne hvordan hun håndterer mat som må tygges, da hun umiddelbart brekte seg og spyttet ut en mini-liten fiskekakebit på skjea. Men vi skal tilbake til han spesialisten når hun er to år, så får vi eventuelt drøfte det videre med han. Ang.øre nese hals-spesialist så tenker jeg derfor å ta det andre veien, tror det går fortere. Fastlegen har nemlig besluttet å sende henne til øre- nese-halsspesialist neste gang hun er syk for å vurdere å sette dren i ørene og evt. se på mandlene siden hun er så mye syk med mye ørebetennelser. Så regner med at det blir gjort når vinteren slår inn for fult å ørene slår seg vrange:) Så da blir de å se mer nøye på mandlene hennes.

Men akkurat nå skal vi ta en lang pause fra leger, sykehus og ekle undersøkelser! Nå skal vi glede oss til jul, bake masse godt og feire jul med familie som kommer reisende. På nyåret skal vi ta en ordentlig ferie på all-inclusive hotell i Mexico med eget badeland for småbarn!! Så får vi se om ikke appetitten øker litt hos alle mann i hus:)

Fullt fokus på å kose oss fremover, tror det er den beste medisin akkurat nå:)

Kos dere Honningmelon og alle andre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...