Gå til innhold

Kan jeg gi melk som jeg pumpet natt til mandag?

Anbefalte innlegg

Har stått innerst i kjøleskapet og ble satt kaldt umiddelbart etter pumping. Står på ammehjelpen at melka holder i 3-5 dager, men hvordan vet jeg om mi har holdt i ca 4 -5 dager? Eller om den ble dårlig etter kun tre dager?? Tørr jeg gi denne melka nå ikveld??

Fortsetter under...

Den smaker surt når den er dårlig, og 5 dager er vanligvis ikke noe problem i det hele tatt. I romtemperatur kan den stå 6-8 timer, men da må den brukes da - bør ikke oppbevares i kjøleskap eller fryser etterpå. Melk som skal fryses bør fryses straks.

Det er mange "bør" her. Det er fordi undersøkelsene som har kommet frem til disse tidene har sett på forskjellige ting, så som næringsinnhold av ulike slag, vitaminer, antistoffer, bakterieinnhold etc. For en flaske nå og da kan melka brukes så lenge den ikke smaker surt, for fullpumpere er det viktig å oppbevare melka kortest mulig.

Takk for svar :-) da kan jeg altså bare smake på melka neste gang! Greit å vite!! Fullammer vesla som kun er 12 dager, men pumper for å holde produksjonen oppe. Greit å vite litt mer hvor lenge mm holder seg i kjøleskapet. Vil ikke at hun skal bli dårlig pga gammel melk ... Legger rett i frys neste gang!!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...