☆chiquita☆ Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Spekeskinke og roastbeef!!!! Tenker på det hver dag, og sikler nesten når jeg går forbi påleggshylla på butikken! Det er helt ille!!! Noen som kan tipse meg om noe annet jeg kan spise istedet?
2010 Mammaen Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Spekeskinke kan du jo bruke på pizza/ostesmørbød som er stekt i ovnen. Roastbiffen er det litt verre med - er liksom ikke så roast lenger hvis du varmer den. Men det finnes jo mye annet deilig pålegg nå som jul nærmer seg, så prøv å lete etter noe som er like godt (jaja, prøver å overbevise meg selv her også )
2010 Mammaen Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Kom på en ting; toxoplasmose dør ved frysing. Hvis du kjøper inn et stykke flatbiff og fryser det så kan du steke roastbiff selv av det og spise den fersk. Det er så også så sinnsykt mye bedre enn alle de du får i butikkene til sammen (synes de smaker kokt ofte). Jeg gjør alltid dette til jul og det kan jeg jaggu gjøre i år også
appelsin Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Her går det mye i pizza med spekeskinke og blåost, samt pasta med blåostsaus, sprøstekt spekeskinke og valnøtter - mmmm. Smaken er der jo selv om den er stekt!
Tulipan:) Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Vann, solbærsaft og bannan. Kan godt spose både 4-8 bannaner daglig
Poteta Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Snakket med jordmor om dette ridligere i uka. Hu sa de gikk mer og mer bort fra å fryse spekematen i 2-3 dager fordi det var fremdeles usikkert. Men du kan steke alt pålegget og så spise det
♥marita&jentene♥ Skrevet 22. november 2012 #7 Skrevet 22. november 2012 bakterier dør ikke ved frysing er derfor de har gått bort fra det med å fryse den først...men som flere over skriver så er det jo mye annet godt man kan putte i magen:)
AngryBird Skrevet 22. november 2012 #8 Skrevet 22. november 2012 :-S er roastbiff også fy? F***, det spiste jeg i går... Rr ikke veldig glad i det,men den her så absolut ikke rå ut så tok sjansen... Uffda... Går vel helst bra ;-)
2010 Mammaen Skrevet 22. november 2012 #9 Skrevet 22. november 2012 Toxo dør av frysing, men ikke listeria så spekemat er det ingen vits å fryse for det kan fremdeles være listeria i den.
mei87 Skrevet 22. november 2012 #10 Skrevet 22. november 2012 Huff, jeg har også veldig lyst på den typen kjøttpålegg. Spesielt morrpølse er et stort savn!
DramaMama Skrevet 22. november 2012 #11 Skrevet 22. november 2012 Spekemathungeren har vært her siden dag én, prøvde å steke noen skiver morrpølse for et par dager siden, men det ble rett og slett ikke det samme... Ellers er jeg ekstremt kjøttsulten, så jeg har frosset og stekt mange biffer - siden de har vært frosset, tar jeg sjansen på å ikke gjennomsteke dem helt, men la de være litt rosa i midten. Slik kan man jo lage roastbeef hjemme også, men tar ikke sjansen på den i butikken, siden man ikke vet med lagring osv.
☆chiquita☆ Skrevet 22. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 22. november 2012 Men er det sjans for listeria i norsk kjøtt? For hvis ikke kan man jo fryse spekemat også, bare den er norsk. Men hjemmelaget roastbeef, det skal jeg prøve meg på)
2010 Mammaen Skrevet 22. november 2012 #13 Skrevet 22. november 2012 Ja, det er påvist ved noen tilfeller i pålegg/kjøtt med lengre holdbarnet, men sannsynligheten er veldig liten (større sjans i rakfisk f.eks og oster som jo har betraktelig lengre lagringstid enn kjøtt). Men speket mat har jo også lengre lagringstid enn ferskt pålegg. For min del tenker jeg at ulempen med å få listeria/toxo er såpass mye større enn å holde seg helt unna, så for min del er regnestykket enkelt
EliseAS Skrevet 23. november 2012 #15 Skrevet 23. november 2012 Har forstått det sånn fra sist graviditet at man kan spise roastbiff dersom den har vært fryst. Men er ikke 100% sikker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå