Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 For det første sier hun mine barn er kravstore og at f.eks playstation 3 spill til 599 er altfor dyrt og noe som er unyttig:( Som barn fikk jeg aldri hverken tv spill, pc eller mobil. Kjøpte min første pc og mobil da jeg flyttet hjemmefra som 18 åring og det mente også mamma var unyttig da det fantes jo telefonbokser og ringe fra:( Mine baren er hverken kravstore eller noe, de ønsker de samme tingene som sine barn på samme alder. Her har jeg hverken nektet de mobil eller pc og de har flotte flatskjermer på rommene sine. Moren min har heller ikke en krone i gjeld og penger i banken har hun også så kan ikke si økonomien er skrantende. Hun forsøker enda og få gratis skolisser, skoimpregnering når hun kjøper sko på skobutikk noe man fikk i mine yngre dager, men som det er slutt på nå. Da vi var på en sportsbutikk for en tid tilbake var halve embalasjen rundt en Ullvang sokk revet av, da spurte hun om og få 30 kroner i avslag fordi embalasjen var revet i stykker:( Hva skal jeg gjøre med min mor, jeg kjenner jeg blir gal snart! Anonym poster: 7e160d89aca9cd90c1e81a158e89d9b9
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Hadde ikke giddet å blande meg opp i det. La henne kjøpe det hun vil kjøpe, og så kan dere kjøpe det dere ønsker at barna skal få. Krever alle spesifikke gaver fra besteforeldre, tanter, onkler etc.? Hva med å bli glad for det man får, evt. bli glad om de spør om ønskeliste? Anonym poster: d3d0158f73eef87c70c4e9589933dec1
Februargullet2013 Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Skjønner egentlig mamman din litt,tv spill er litt unyttig når de sitter inne hele dagen, kan jo heller ønske seg andre ting enn akkurat det
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Skjønner ikke helt hva problemet er jeg, det er vel din mor som bestemmer hva hun skal kjøpe til barna? Barna får komme med noen rimeligere ønsker også. Men ikke bruk så mye penger på julegave til din mor da. Anonym poster: 56df0fda1ed320966b79c03bb4783651
Elsker livet Skrevet 20. november 2012 #5 Skrevet 20. november 2012 Syns hun hørtes gnien ut. Men det er hennes valg.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Ta henne som hun er. Man kan godt bli skuffet og lei, men hev deg over det. Hvis hun spør hva ungene ønsker seg, fortell det. Dersom hun sier at det er for dyrt, kan du jo si at hun gjerne kan finne på noe annet.. og nevn kanskje noen rimeligere ting de liker/er opptatt av. Man kan jo uansett ikke trumfe gjennom dyre gaver fra andre folk! Anonym poster: ded8fbce88b9928ed25f41ee7b8feba9 Anonym poster: ded8fbce88b9928ed25f41ee7b8feba9
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #7 Skrevet 20. november 2012 Nå er det vel strengt tatt ikke DU som skal bestemme hva din mor skal gi i gave til sine barnebarn. Du sier ikke noe om hvor gamle barna dine er, men jeg synes strengt tatt ikke BARN trenger hverken egen PC,, egen faltskjerm på rommet, egen mobil, egen Playstation osv. Hvis det ENESTE dine barn ønsker se er plsystation-spill til 600 kr, så kan jeg faktisk være enig med din mor om at de er kravstore....... Anonym poster: 62f16be34a1d75996813ee56c0fed435
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Din mor kan selvsagt bestemme selv hva hun ønsker å gi andre i gave.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 Barna mine sitter alldeles ikke bare inne, de er med på 2 fritidsaktiviteter hver pr.uke fotball, håndball, turn og karate og da tror folk at de sitter mye inne? Herregud et spill til 600 kroner er ikke mye i mine øyne, hun har tross alt bare 3 barnebarn og langt over 1 million på konto så kan ikke kalle henne fattig! I dag ga jeg henne en utblåsning og sa jeg ikke behøvde noe julepresang fra henne da jeg kunne spare penger og kjøpe det jeg selv ønsker! Har allerede kjøpt henne ganske dyrt ullundertøy + morgenkåpe og orker ikke styret med og returnere det jeg allerede har kjøpt. Men det blir billigere bursdagsgave for dette styret her orker jeg ikke mer. Pappa som har etablert seg på nytt har kjøpt både twin tipp ski og lignende til barna og han har aldri klagd over at det var dyre ting de ønsket seg, klart det har jo ikke kostet 7000 kroner for en pakke da! Anonym poster: 7e160d89aca9cd90c1e81a158e89d9b9
Februargullet2013 Skrevet 20. november 2012 #10 Skrevet 20. november 2012 Er jo bra de er Aktive Men Moren din,selvom ho har god råd, må jo bestemme selv hva ho vil gi,synes jeg. Men 600 kr er ikke mye,men ho får heller kjøpe noe ho synes er nyttig da:)
smurfis Skrevet 20. november 2012 #11 Skrevet 20. november 2012 Barna mine sitter alldeles ikke bare inne, de er med på 2 fritidsaktiviteter hver pr.uke fotball, håndball, turn og karate og da tror folk at de sitter mye inne? Herregud et spill til 600 kroner er ikke mye i mine øyne, hun har tross alt bare 3 barnebarn og langt over 1 million på konto så kan ikke kalle henne fattig! I dag ga jeg henne en utblåsning og sa jeg ikke behøvde noe julepresang fra henne da jeg kunne spare penger og kjøpe det jeg selv ønsker! Har allerede kjøpt henne ganske dyrt ullundertøy + morgenkåpe og orker ikke styret med og returnere det jeg allerede har kjøpt. Men det blir billigere bursdagsgave for dette styret her orker jeg ikke mer. Pappa som har etablert seg på nytt har kjøpt både twin tipp ski og lignende til barna og han har aldri klagd over at det var dyre ting de ønsket seg, klart det har jo ikke kostet 7000 kroner for en pakke da! Anonym poster: 7e160d89aca9cd90c1e81a158e89d9b9 Jeg må innrømme at jeg syntes du er mektig kravstor her. Det er jo du som lager styret, ikke moren din. Hun må få kjøpe det hun vil til barnebarna sine uansett hvor mye penger hun har på konto! Utblåsning fordi hun ikke kjøper det du mener er riktig liksom? Ærlig talt altså
☆☆☆ Skrevet 20. november 2012 #12 Skrevet 20. november 2012 La ho holde på med sitt, det er meiningslaust å prøve å oppdra foreldra sine for slike bagatellar. Eg er mest av alt overraska over foreldre som vil diktere kva besteforeldre skal gi i julegåve. Så lenge dei ikkje kjøper noko som kan skade barna er det ikkje noko å blande seg bort i.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #13 Skrevet 20. november 2012 Altså hun har jo spurt ungene hva de ønsket seg og da svarte de ipad, men det sa hun var for dyrt og da sa eldstemann at kan du ikke gi oss penger så mye du ønsker så kan vi spare til vi har nok penger til og kjøpe ipad, er ikke det greit at de sier fremfor at da vil vi ikke ha julepresang? Vet hun synes det er upersonlig med penger og gavekort, men det er vel strengt tatt bedre og ønske seg noe man har lyst på fremfor og fylle opp med dritt i skap og skuffer? Anonym poster: 7e160d89aca9cd90c1e81a158e89d9b9
3 er nok! Skrevet 20. november 2012 #14 Skrevet 20. november 2012 Oj. Jeg visste ikke at det var vanlig å bestemme hva andre skal gi barna sine i julegaver, for ikke å snakke om pris. Jeg tror jeg sender ut en felles e-post om mine krav nå med en gang, jeg!
Elsker livet Skrevet 20. november 2012 #15 Skrevet 20. november 2012 Er det noe man er prinsipielt mot at andre skal, må man få slippe å gi det i gave. Vi gir f.eks ikke leker som symboliserer vold til andre barn.
Gjest Skrevet 20. november 2012 #16 Skrevet 20. november 2012 På en måte så er jeg enig med deg, men på annen uenig. Ja det hadde vært greit om hun kjøpte julegave som barna ØNSKER seg, og ikke noe ræl som bare blir dyttet inn i skap og skuffer. For da er pengene rett i dassd om du spør meg. Si at heller ønsker gavekort til barna, slik at de kan kjøpe seg det de trenger og at de ser verdien med å spare seg til det de ønsker seg!
Vicky 83 Skrevet 20. november 2012 #17 Skrevet 20. november 2012 Jeg synes mange har altfor høye forventninger til verdien på julegaver til barna, spesielt fra besteforeldre. Jeg antar at gutten vår får gaver fra besteforeldrene på 500-1000 koner. Det synes jeg er nok i massevis. Jeg ønsker at julen i minst mulig grad skal bli overskygget av et berg med gaver. En bok ønsker jeg for eksmpel at skal være en betydningsfull gave, ikke bare en av mange ting.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #18 Skrevet 20. november 2012 herregud! jeg syns folk har blitt så storforlangende.. 600kr er mye penger om man skal gi likt til alle. for din mor blir det 1800kr til bare barnebarna så kommer egne barn, søsken og søskenbarn, foreldre evt venner. hva skjedde med å sette pris på det man får? Her har vi 5 søskenbarn, 4 søsken pluss mann/kone, 2 sett med foreldre og steforeldre, 2 stk stesøsken, 1 besteforelder, 3 fadderbarn og 2 tanter pluss våre 2 barn. tilsammen nesten 30 personer. Litt kjapp hoderegning så blir det 18000 kr bare på julegaver om man skulle kjøpt for 600kr til hver. her ligger budsjettet på ca 6000, det vil si rundt 200+ på hver av de andre utenfor "kjernefamilien". Vi har regninger og andre kostnader å betale til tross for halv skatt og at det er jul. Folk får sette pris på det de får. Det handler ikke om å få mest mulig, men omtanke. Det er tanken som teller er det noe som heter. Jeg har arvet en del penger, men det betyr ikke at jeg skal handle unyttige og dyre julegaver for arven min selvom pengene står der. Min far hadde vridd seg i grava. de pengene skal det være nøye gjennotenkt hva går til så her i huset går det av inntektene og da har vi ikke råd til mer enn rundt 6000 totalt til alle de andre nettopp fordi vi har månedlige utgifter som vanlig. så kommer mannen, meg og barna i tillegg. ender vel opp med over 10.000 i år også for det blir alltid sprengt det budsjettet. og det syns jeg er mer enn nok penger. Det er lov å ønske seg men er ikke dermed sagt at man får det. julegaver er tross alt noe man får så det blir helt feil å bli skuffa syns jeg. latterlig at det har blitt sånn. folk setter liksom ikke pris på noe lenger.. Anonym poster: c4469c40bcac1d137188271350f0d15d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #19 Skrevet 20. november 2012 For det første så kan ikke du over her vite hvordan min familie har det når det gjelder julepresanger! Min mor har ikke foreldre som er i live, 2 av søskenene hennes lever ikke lenger og julepresanger til tantebarn og lignende slutter vi med når de fyller 15 år og er konfirmert! da jeg var nyutdannet var moren min litt mer raus med og gi vekk både penger og hjelpe til, men nå er det slik at jeg rett og slett gruer meg for og si hva jeg ønsker meg så i år ønsker jeg meg ikke noe sa jeg til henne! Mulig jeg høres både frekk og uhøflig ut, men jeg ønsker meg en utebukse som jeg kan bruke når jeg skal stå på ski og være ute med ungene og mamma vil synes at nesten 2700 for en slk bukse er galskap og gavekort får jeg ikke så da kan jeg avstå fra julepresang og ønske meg denne av mannen min og barna i julepresang! Jeg lever ikke noen luksus her hjemme, men ønsker og kjøpe klær og utstyr som holder i noen år og som er gode til mitt bruk. Hun blander seg oppi det meste, snoker i mine lønnslipper tidligere gjorde hun også for og se hva jeg har utbetalt i måneden, nå er lønnslippene pr.mail og jeg regner ikke med hun har tilgang på passord inn dit! Orker sitte spekulere i hva andre mener og synes, enten kan hun vel kjøpe barna gavekort eller bare droppe julepresang om det er for kostbart, er det så himla vanskelig og skjønne? Anonym poster: 7e160d89aca9cd90c1e81a158e89d9b9
soleia Skrevet 20. november 2012 #20 Skrevet 20. november 2012 Så, anten vil du ha presang til 2700 eller så kan det vere det same? Kva med å ynskje seg noko billegare? Beklager, men du høyres skikkeleg utakknemlig og kravstor ut, og det verkar som du lærer opp ungane til det same om dei ikkje kan ynskje seg noko som kostar mindre enn 600. I vår familie får me og ungane 500 kvar frå foreldra våre og svigers, og det synes eg er mykje.
Gjest Antarctica Skrevet 20. november 2012 #21 Skrevet 20. november 2012 Ungene dine trenger så uansett ikke hennes gaver, hvis de både har mobil, pc og hver sin store flotte flatskjerm. Hva venter du hun skal kjøpe til dem, da, hver sin bil? Hvordan kan dere toppe julegavene hvert år dersom enhver 11-åring er utstyr med alt han trenger til å møblere en leilighet? Hva mor di vil gi bort i gave skal du gi beng i. I stedet skal du fokusere på hva barna dine gjør og sier når de åpner gaven. Sier de "Æsj, billig skrot fra mormor" bør du ta en kikk på dine egne holdninger og din oppdragelse. Sier de derimot "Tusen takk!" med et smil og en klem, samme om de har ønsket seg tingen, kan du lene deg tilbake og tenke at alle fikk en fin jul. Både du, barna og mormor.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #22 Skrevet 21. november 2012 Barna mine sitter alldeles ikke bare inne, de er med på 2 fritidsaktiviteter hver pr.uke fotball, håndball, turn og karate og da tror folk at de sitter mye inne? Herregud et spill til 600 kroner er ikke mye i mine øyne, hun har tross alt bare 3 barnebarn og langt over 1 million på konto så kan ikke kalle henne fattig! I dag ga jeg henne en utblåsning og sa jeg ikke behøvde noe julepresang fra henne da jeg kunne spare penger og kjøpe det jeg selv ønsker! Har allerede kjøpt henne ganske dyrt ullundertøy + morgenkåpe og orker ikke styret med og returnere det jeg allerede har kjøpt. Men det blir billigere bursdagsgave for dette styret her orker jeg ikke mer. Pappa som har etablert seg på nytt har kjøpt både twin tipp ski og lignende til barna og han har aldri klagd over at det var dyre ting de ønsket seg, klart det har jo ikke kostet 7000 kroner for en pakke da! Anonym poster: 7e160d89aca9cd90c1e81a158e89d9b9 "Herregud et spill til 600 kroner er ikke mye i mine øyne". Hmm, er da vel ikke dine øyne som spiller noen rolle så lenge gaven ikke er fra deg, og du ikke betaler den. Det er vel du som har gjort barna dine kravstore. Hva med å lære de å være takknemlig for det de får, uansett pris? Anonym poster: 167fd99d8a839747350dc261fac43c9d
fiolregn Skrevet 21. november 2012 #23 Skrevet 21. november 2012 Fytti grisen! Jeg kjenner jeg blir matt! Ja, det er synd på barna dine, men ikke på grunn av bestemor...
Bananen Skrevet 21. november 2012 #24 Skrevet 21. november 2012 Her i hus setter vi opp både billige og dyre gaver på lista. De dyre kjøper vi sjøl/til hverandre/foreldre spleiser til oss. Selv om vi ikke ønsker oss noe spesielt innenfor billig, så er alltid sokker,ullsokker, ulltøy, hårstæsj til unga, sminke(til meg), forbruksvarer i heimen (som kremer, en god shampoo osv) kjekke ting å få. Enkle "billige", og gjerne praktiske gaver vi blir glade for, og som vi uansett trenger! Så kan de som vil og ha muligheten kjøpe billig, og de som vil, kjøpe dyrt. Vi ønsker oss også servise som er midt på treet. Og det vi ikke får, nei det fikk vi ikke, maten var fortsatt like god,og kvelden like koselig Syns det blir for dumt å kreve hva folk skal kjøpe, får da finnes grenser for denne materialismen. Farmor til barna har forsåvidt ikke tenkt å kjøpe gave til unga iår. Det blir så mye til dem uansett(min far er dessverre veldig materialistisk:(), så da gir hun heller en liten symbolsk ting på julaften, så tar hun med unga på klesshopping på januarsalg istedenfor. Syns det er helt genialt;)
Bananen Skrevet 21. november 2012 #25 Skrevet 21. november 2012 Og jo, unga dine er kravstore, om dem ikke klarer å ønske seg noe annet enn dyre ps spill! Og at du skal ha gave til 2700, eller ikke noe, nei da fortjener du ikke noe heller! Blir faktisk litt satt ut over holdningene deres jeg, spesielt når du sier dere ikke er kravstore.. God jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå