Gå til innhold

Dere med glutenallergi....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med mat?

Baker dere selv (brød og diverse)? Eller kjøper dere det fryste på butikken?

Jeg kjøpte det fryste, men synes det smaker skumgumimadrass. Nå baker jeg selv, og det smaker jo himmelsk det brødet! MEN, det er jo så sinnsykt dyrt :( !

https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=5225842&c=4869325&g=false&ref=search

Har dere prøvd dette? Syntes det også var dyrt... men blir ikke så galt som når jeg kjøper mel og alt selv...

Jeg fikk beskje om at jeg HADDE glutenallergi, men har jo ikke papirer på det. SKal inn til erneringsfysiolog om noen uker til, får jeg beskjed da eller? Det ble sendt inn biopsiprøver, men legen sa jjeg HADDE cøliaki. Må jo få søkt om støtte til det her - håper det har tilbakevirkende kraft så jeg får fra dag 1....

Skrevet

I Sverige er det mye billigere, så har du mulighet så burde du dra dit og handle. Utvalget er mye bedre også. Jeg har en tante som har cøliaki, og hun lager som regel brød i en brødbakemaskin. Hun syntes det blir både best og billigst :) Lykke til :)

Anonym poster: ff9b52e7267e5b65a0ad0d4be974958b

Skrevet

Nå har ikke jeg cøliaki, men min datter har. Så jeg har smakt noen forskjellige glutenfrie brød. Kjøpebrødene er stort sett uspiselige.

Vi har ikke prøvd brødmixen du linket til. Men vil bare tipse deg om at du kan få kjøpe 25 kg sekker med semper mel, vil tro dette er noe rimeligere enn å kjøpe de små pakkene. De har det på allergimat.no. Jeg har også hørt at de finnes på Obs og Storcash, men det har jeg ikke sjekket selv.

Tror forøvrig du får stønad fra nav fra den dagen du får diagnosen, dvs når svaret på biopsien foreligger.

Anonym poster: c29e6294558d9f366155672ea54aaec9

Skrevet

I Sverige er det mye billigere, så har du mulighet så burde du dra dit og handle. Utvalget er mye bedre også. Jeg har en tante som har cøliaki, og hun lager som regel brød i en brødbakemaskin. Hun syntes det blir både best og billigst smile.png Lykke til smile.png

Anonym poster: ff9b52e7267e5b65a0ad0d4be974958b

I allefall 8 timer med bil til Sverige... så blir nok ikke aktuelt i nærmeste fremtid desverre ;)

Det er jo skikkelig godt det man lager selv!!! Men melet koster jo en formue, eks 96 kr for 750 gr. Det er jo helt sykt!

Skrevet

Nå har ikke jeg cøliaki, men min datter har. Så jeg har smakt noen forskjellige glutenfrie brød. Kjøpebrødene er stort sett uspiselige.

Vi har ikke prøvd brødmixen du linket til. Men vil bare tipse deg om at du kan få kjøpe 25 kg sekker med semper mel, vil tro dette er noe rimeligere enn å kjøpe de små pakkene. De har det på allergimat.no. Jeg har også hørt at de finnes på Obs og Storcash, men det har jeg ikke sjekket selv.

Tror forøvrig du får stønad fra nav fra den dagen du får diagnosen, dvs når svaret på biopsien foreligger.

25 kilo?!?!? Mener du 2,5? Jøsses, søkte på allergimat.no, men fant ikke. Gjett om jeg skal ha meg en tur til OBS snart...!!! :) Takk for tips!

Skrevet

25 kilo?!?!? Mener du 2,5? Jøsses, søkte på allergimat.no, men fant ikke. Gjett om jeg skal ha meg en tur til OBS snart...!!! :) Takk for tips!

Mener faktisk 25 kg... for eksempel denne:

https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=1509619&c=6004&g=false&ref=search

Skrevet

Mener faktisk 25 kg... for eksempel denne:

https://www.allergim...alse&ref=search

Kommer ikke opp noe på linken din. Står produktet er fjernet... Får du opp noe når du bruker linken?

Skrevet

Linken fungerte fint da jeg prøvde

Hmmmm... merkelig. Men googlet, og fant 25 kg sekker! Helt villt! Men skal sjekke på OBS førs, hvis ikke de har det der skal jeg bestille!

Men er usikker på om det melet er fint eller grovt... Og om det kan erstattes med "Jytte-melet" som alle oppskiftene mine er bassert på....

Skrevet (endret)

Jeg baker stort sett, men kjøper noen ciabatta fra Schar som må stekes av og til. Linken fungerer forresten her også.

Endret av Smurfine<3
Skrevet

Hmmmm... merkelig. Men googlet, og fant 25 kg sekker! Helt villt! Men skal sjekke på OBS førs, hvis ikke de har det der skal jeg bestille!

Men er usikker på om det melet er fint eller grovt... Og om det kan erstattes med "Jytte-melet" som alle oppskiftene mine er bassert på....

Semper sekkene selges som fint og grovt på siden det er linket til.

Skrevet

Dette melet er en mellomting.

Semper har Fin Mix og Mix som er fint mel. Semper Grov er selvsakt grovt, og dette semper Mix med FIber som er fint mel men tilsatt fiber som glutenfritt har lite av naturlig.

Sekken er rimelig i forhol til Norske pris, men faktisk dyr i forhold til å hamstre i Sverige. Så har du muligheten en gang....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...