Gå til innhold

Å ta bussen med spedbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som tar buss med spedbarnet deres? Gullet her er snart 3 uker og jeg får meg ikke til å ta bussen med henne. Er så redd for at hun skal bli sulten på veien og skrike så alle blir sure på meg ;) Dessuten synes jeg det er så skummelt med at hun ikke er ordentlig fastspent. Ulempen er jo at jeg ikke har bil, og kommer meg ikke til familien hvis jeg ikke tar bussen.

Hva gjør dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har tatt trikken midt i rushen med en 4uker gammel, sulten baby. Ikke fristende å gjøre det igjen (og det slipper jeg heldigvis ettersom begge mine barn er over spebarnsstadiet nå...), men det gikk helt greit. Jeg var veldig glad jeg ikke skulle ta trikken lengre enn jeg skulle og jeg sto konstant og prøvde å roe han i vogna og jeg gikk av trikken en holdeplass før jeg egentlig skulle for å komme meg av raskest mulig... Skulle jeg gjort det en gang til, så hadde jeg nok sørget for å gi han mat før jeg satte meg på trikken, men det var flere ting som ikke gikk etter planen og jeg følte meg ikke sikker nok på ammingen til å sette meg på en benk midt i Oslo sentrum å amme.

Hvis du skal ut på tur, så pass på å amme før du drar, hvis du da ikke skal på en lang busstur, så er det lite sannsynlig at babyen blir sulten igjen. Må du ta bussen langt, så er det jo bare å amme på bussen også, så slipper du en fæl opplevelse som jeg hadde, selvom både jeg og babyen overlevde det helt fint også ;)

Skrevet

Gjør det hver dag. Ammer ca. 8. Kler henne og legger henne i vogna og setter henne utenfor. Kler på storebror og meg selv. Går ca. Halv 9. Bussen går 9, tar 5 min bort til barnehagen. Leverer storebror og går hjem igjen (tar ca. 45 minutter). Hun sover hele veien. Men hun elsker å ligge i vogna. Har gjort dette hver dag fra hun var to uker gammel. Nå er hun 5 uker.

Vil anbefale deg å ta bussen på tider der du vet at babyen sover mye, amme før du går. Og om du skal langt med bussen, kan du jo amme underveis. Jeg sitter alltid å holder i vogna. Og det er som oftest festeseler til vogna, på bussen. Om babyen skriker, så er ikke det krise. Folk tåler det! Viktig å komme seg ut av huset. Jeg har ikke lappen, så bruker buss mye.

Skrevet

Jeg kjører buss hver dag til og fra jobb. Det er ikke uvanlig at noen har med en baby som ikke er helt fornøyd, du kan trøste det med at det aldri er noen som blir sure for det! En gråtende baby høres ikke like ille ut for andre som for deg :)

Skrevet

Det frister ikke å amme på bussen egentlig, for jeg er så sjenert hehe ;) Liker ikke å dra fram puppen overalt, og det gjør nok at jeg gruer meg til å dra ut.

Skrevet

Kan du ta med bilstol? Jeg hadde ikke kjørt buss med en usikret baby. Er bussturen ikke for lang så holder sikkert både babyen, du og de andre passasjerene ut.

Annonse

Skrevet

Ja jeg kan jo egentlig bruke bilstolen. Turen er på ca. 1 time så det tar jo en stund. Vet ikke om alle busser har sikkerhetsbelte nå men tror de fleste har det.

Skrevet

Datteren min var 9 dager når vi tok buss første gang... Det gikk bra, men har også tatt t- banen... Den gangen ble hun veldig og gråt masse...

Skrevet

I forhold til amming i offentlighet så må du jo ikke dra frem puppen så alle ser, hvis du selv ikke føler deg komfortabel med det. Jeg bor i et land der det ikke er sosialt akspetert å amme i offentlighet med puppen synlig, så jeg brukte alltid et ammesjal da jeg ammet vesletrollet (du finner masse på f.eks etsy hvis du søker på nursing cover). Hvis jeg glemte å ta med ammesjal brukte jeg gjerne et vanlig tynt og lett sjal (jeg er en sånn som alltid går med sjal, nesten) og ammet under det.

Skrevet

Hadde aldri hørt om ammesjal, men det er jo genialt ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

bussene her i byen har barnesete. de bussene som heter noe på V... det er barnesete på det 3 sete etter bakdøren som vippes ut av ryggen. dette er i Bergen

Skrevet

de heter Iveco de bussene som har dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...