Gå til innhold

Skal bygge hus, kom med tips :)

Anbefalte innlegg

Alt fra hvilken leverandør vi bør velge, erfaringer mtp om de overholder tidsfrister, hva får du med i prisen (ja vi kommer til å oppgradere men tenker på evt "pakkeløsninger").

Hvem er billigst, hvem er best, hvem er raskest? Har dere slike erfaringer så del de :)

I tillegg ønsker jeg tips til romløsninger osv. Eks anbefaler du separat garasje, eller er det lurt med dobbeltgarasje med eranda oppå? Hva med vaskerommet? I forbindelse med badet, kjøkkenet eller evt utgangsdør fra vaskerommet? Kjeller, ikke kjeller ? Alle soverom i andre etg? Dere skjønner, trenger litt tips fra folk som har erfaring med å bygge hus :) sitter og titter på nettet, men greit å høre fra dere som har prøvd :)

Anonym poster: a0a66fb63a90411e1d1d731c271d4a60

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143992350-skal-bygge-hus-kom-med-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg kan si; Se over materialene til elektrikerne. De bruker gjerne billig dritt, og gjør det alltid så billig som mulig, både for deg og dem. Det lønner seg ikke! Få tilbud på dyrere materiell, gjerne ELKO. Det er mulig å snakke med grossister å høre hva de anbefaler av materiell.

Det koster kanskje dobbelt så mye for ordentlig elektriske løsninger, men jeg anbefaler det på det fulleste.

Anonym poster: 009c8f4ea80736a25e0f599f91265e61

Vi skal til å begynne å bygge nå. Men vi har brukt en del tid på planlegging.

Vi skal ha et hus med 2 fulle etasjer. Alle soverom i andre etasje. Inngang, stue, kjøkken og vaskerom, samt et lite bad og bod i første etasje.

Vi har flere hus som utg.pkt, men har endret en god del og kommet fram til den planløsningen som passer oss best. Fasaden har vi også gjort slik vi vil ha. Byggmann sitt hus som heter Skjong er det huset vi aller helst ville ha, men koster en del mer enn hva vi har budsjett til. Er vel det huset vi har brukt mest som utg.pkt.

Vi skal bygge et hus fra Bygger'n/Hiba Hus som heter Sinkitt (http://www.hibahus.no/index.asp?menuPage=5&MenuID=4846&DocID=5719), men vi har endret det slik at man egentlig ikka kan se at det er Sinkitt lenger.

Vi har fått flere husprodusenter til å tegne det samme huset for oss. Men Hiba kom billigst ut for vår del.

"Smarte" løsninger vi skal ha er:

Vannbåren varme(riktignok ikke helt bestemt enda),

Walk in closet mellom hovedsoverom og bad og i tilknytning til hallen nede.

Egen inngang til vaskerom(vaskerom er i tilknytning til hallen).

Vi skal ha Ikeakjøkken i stedet for det som følger med. Dvs mye mer kjøkken for pengene.

Toalettet/badet i første etasje gjør vi akkurat så stort at det blir plass til en dusj der(aaltid greit med ekstra dusj).

Eget teknisk rom/bod med plass til varmtvannstank, sikringsskap, styringsenhet for vannbåren varme, beholder for sentralstøvsuger.

Det er det så langt, innvendig kan det være vi gjør små justeringer underveis.

Anonym poster: 12ac5e57a0e3f79414af5e19018c19f1

Takk for tips! Mannen har et søskenbarn som er elektriker så vi kan jo evt høre med han :) Men da har jeg i hvert fall det i bakhodet. Skal vi bygge så skal det gjøres ordentlig :)

Vi skal til å begynne å bygge nå. Men vi har brukt en del tid på planlegging.

Vi skal ha et hus med 2 fulle etasjer. Alle soverom i andre etasje. Inngang, stue, kjøkken og vaskerom, samt et lite bad og bod i første etasje.

Vi har flere hus som utg.pkt, men har endret en god del og kommet fram til den planløsningen som passer oss best. Fasaden har vi også gjort slik vi vil ha. Byggmann sitt hus som heter Skjong er det huset vi aller helst ville ha, men koster en del mer enn hva vi har budsjett til. Er vel det huset vi har brukt mest som utg.pkt.

Vi skal bygge et hus fra Bygger'n/Hiba Hus som heter Sinkitt (http://www.hibahus.no/index.asp?menuPage=5&MenuID=4846&DocID=5719), men vi har endret det slik at man egentlig ikka kan se at det er Sinkitt lenger.

Vi har fått flere husprodusenter til å tegne det samme huset for oss. Men Hiba kom billigst ut for vår del.

"Smarte" løsninger vi skal ha er:

Vannbåren varme(riktignok ikke helt bestemt enda),

Walk in closet mellom hovedsoverom og bad og i tilknytning til hallen nede.

Egen inngang til vaskerom(vaskerom er i tilknytning til hallen).

Vi skal ha Ikeakjøkken i stedet for det som følger med. Dvs mye mer kjøkken for pengene.

Toalettet/badet i første etasje gjør vi akkurat så stort at det blir plass til en dusj der(aaltid greit med ekstra dusj).

Eget teknisk rom/bod med plass til varmtvannstank, sikringsskap, styringsenhet for vannbåren varme, beholder for sentralstøvsuger.

Det er det så langt, innvendig kan det være vi gjør små justeringer underveis.

Anonym poster: 12ac5e57a0e3f79414af5e19018c19f1

Vi skal også bruke tid på planleggingen, selve byggingen starter først til våren :) at flere kan tegne hus til oss og komme med pris hadde jeg ikke tenkt på. Har bare sjekket på nettet hos hvert enkelt firma foreløpig. Tegner de gratis eller koster dette noe? Tenker på jobben hvis man ikle velger de jeg :P

Jeg tenker også to fulle etasjer, er ikke veldig ivrig på kjeller. Alle soverom oppe. Bad i begge etasjer. Ikea-kjøkken skal vi også ha, har god erfaring og får mye og fint kjøkken for en grei sum :)

Har tenkt på walk om garderobe både i entre og på hovedsoverommet. Vi ønsker eget bad i forbindelse med hovedsoverommet, men synes det blir litt i meste laget med to store bad pluss et bad/toalett nede :P eget vaskerommet er et must, men usikker på om det er litt å hadde i forbindelse med inngangspartiet eller et bad? Og evt ha egen utgangsdør slik at skitne barnehageunger kan gå inn den døra på de verste gjørmedagene :P

Og åpen løsning eller eget kjøkken er vi usikre på.

Mye å tenke på, men utrolig gøy :D

Annonse

Har ikke bygget selv, men har kjøpt enebolig for noen mnd siden. Det jeg er mest fornøyd med her er egen inngang til vaskerommet, og at det er stort:) Bare å gå rett inn, vrenge av barnehagetøy, treningstøy og kaste det inn i vaksemaskinen. Slipper møkk inn i "selve" huset.

Den andre tingen som er genialt er at i hovedetasjen er det stue, kjøkken, vaskerom og toalett. Så når jeg skal ha gjester trenger jeg ikke stresse med at det ser så fint ut i 2 etg, for ingen trenger å gå opp der.

Også liker jeg at det er fliser i gang og på vaskerom, lett og fyke over med kosten når det blir møkkete.

Har ikke bygget selv, men har kjøpt enebolig for noen mnd siden. Det jeg er mest fornøyd med her er egen inngang til vaskerommet, og at det er stort:) Bare å gå rett inn, vrenge av barnehagetøy, treningstøy og kaste det inn i vaksemaskinen. Slipper møkk inn i "selve" huset.

Den andre tingen som er genialt er at i hovedetasjen er det stue, kjøkken, vaskerom og toalett. Så når jeg skal ha gjester trenger jeg ikke stresse med at det ser så fint ut i 2 etg, for ingen trenger å gå opp der.

Også liker jeg at det er fliser i gang og på vaskerom, lett og fyke over med kosten når det blir møkkete.

Det kan jeg skjønne :) slik vi bor nå er badet og soverommene i andre etg. Får vi besøk må jeg opp å sjekke at soveromsdøra vår er lukket slik at besøket ikke ser hva vi har drevet med :P hadde vi hatt bad nede hadde jg sluppet å tenke på om folk kikket inn på soverommet :P

Stort vaskerom har jeg og det skal jeg alltid ha :) men egen inngangsdør har jeg ikke, og jeg ønsker det når vi skal bygge. Kjekt å høre at det fungerer :)

Do ved entreen, dersom dere skal ha to do. Her må vi av med sko (i hvert fall er det meningen) og gjennom hele huset. Tungvint når ungene holder på ute, og sand og vann overalt.

Nok stikkontakter på kjøkken.

Anonym poster: 6dfb075667b52ed23cddb690335944a2

Do ved entreen, dersom dere skal ha to do. Her må vi av med sko (i hvert fall er det meningen) og gjennom hele huset. Tungvint når ungene holder på ute, og sand og vann overalt.

Nok stikkontakter på kjøkken.

Anonym poster: 6dfb075667b52ed23cddb690335944a2

Takk :) Til tross for lite kontakter på kjøkkenet nå har ikke tanken streifet meg engang! Ja, toalett ved entreen var smart.

Har bygd to hus og pusset opp et og kan jo dele litt erfaringer med deg...

1. Bygge hus er slitsomt, tidkrevende og alltid mye dyrere enn det står i utkastet.

2 Tenk langsiktig når dere bygger. Skal dere bo i livet resten av livet? Da kan det være lurt å ha vaskerom/bad og 1 soverom i første etasje i tilfelle dere blir gamle eller i tilfelle noe skjer.

3. Lager, lager, lager!! Du får aldri nok lager, men du kan få for stor stue.

4. Tenk over hvor du vil ha vinduer. Vil du ha veggplass eller vil du ha utsyn/innsyn/lys. Hvordan blir det å innrede det rommet med vinduer der og der.

5. Tenk over det samme med dører og plassering av dører i rommene.

6. Har dere lagt en plan prøv å følg den og ikke forandre alt flere ganger i uken. Det kommer til å bli endringer, det gjør alltid det, men ta heller de "store" kampene. Ta imot råd fra fagfolk, men stol på egne instinkter, du skal bo der.

Anonym poster: 9ccb59056d1005d7f15213dbbd28b987

Annonse

1. Bygge hus er slitsomt, tidkrevende og alltid mye dyrere enn det står i utkastet.

2 Tenk langsiktig når dere bygger. Skal dere bo i livet resten av livet? Da kan det være lurt å ha vaskerom/bad og 1 soverom i første etasje i tilfelle dere blir gamle eller i tilfelle noe skjer.

4. Tenk over hvor du vil ha vinduer. Vil du ha veggplass eller vil du ha utsyn/innsyn/lys. Hvordan blir det å innrede det rommet med vinduer der og der.

6. Har dere lagt en plan prøv å følg den og ikke forandre alt flere ganger i uken. Det kommer til å bli endringer, det gjør alltid det, men ta heller de "store" kampene. Ta imot råd fra fagfolk, men stol på egne instinkter, du skal bo der.

Takk for nyttig info ! :)

At det er tidkrevende og mer kostbart enn utgangspunktet er vi klare over så det går greit. Men er det virkelig så slitsomt? Vi skal planlegge fram til byggingen starter til våren, har god tid på å tenke ut løsninger, få råd og tips, snakke med fagfolk osv. Vi setter bort ALT, skal ikke engang male en list selv :) Så slitsomt mentalt sett kanskje, men tror ikke det blir noe problem :)

Har pusset opp et hus selv, men problemet er at da får man ikke bestemme planløsnigen selv. Det er er absolutt must for oss nå :)

Om vi bor der til vi blir gamle vet jeg ikke. Planen er å ha vaskerommet og bad på"bakkeplan", men soverommene i andre etg. Men lufter tankene om å ha et soverom samt lekerom til ungene i første etg.

Jeg er avhengig av lagerplass, så det er tatt i betraktning :) men ang plassering av vinduer og dører i forhold til innredning har jeg ikke rukket å tenke på, så takk for tips!

At det er tidkrevende og mer kostbart enn utgangspunktet er vi klare over så det går greit. Men er det virkelig så slitsomt? Vi skal planlegge fram til byggingen starter til våren, har god tid på å tenke ut løsninger, få råd og tips, snakke med fagfolk osv. Vi setter bort ALT, skal ikke engang male en list selv :) Så slitsomt mentalt sett kanskje, men tror ikke det blir noe problem :)

Har pusset opp et hus selv, men problemet er at da får man ikke bestemme planløsnigen selv. Det er er absolutt must for oss nå :)

Om vi bor der til vi blir gamle vet jeg ikke. Planen er å ha vaskerommet og bad på"bakkeplan", men soverommene i andre etg. Men lufter tankene om å ha et soverom samt lekerom til ungene i første etg.

Jeg er avhengig av lagerplass, så det er tatt i betraktning :) men ang plassering av vinduer og dører i forhold til innredning har jeg ikke rukket å tenke på, så takk for tips!

Å bygge hus er desidert det mest slitsomme jeg noensinne har gjort, og da har vi fire barn som har hatt mye søvnproblemer osv, men husbtgging topper alt. Men vi har organisert mye selv da. Velger dere nøkkeøklart hus blir det nok mye enklere. Likevel bør dere være veldig obs på at dette koster mye tid og krefter. Dere er heller ikke garantert å få begynne til våren. Søknadsprosessen kan ta veldig mye lenger tid enn man skulle tro... Men det er verd det til slutt da :) Det står en del tips på bloggen min som det er link til under her.

Å bygge hus er desidert det mest slitsomme jeg noensinne har gjort, og da har vi fire barn som har hatt mye søvnproblemer osv, men husbtgging topper alt. Men vi har organisert mye selv da. Velger dere nøkkeøklart hus blir det nok mye enklere. Likevel bør dere være veldig obs på at dette koster mye tid og krefter. Dere er heller ikke garantert å få begynne til våren. Søknadsprosessen kan ta veldig mye lenger tid enn man skulle tro... Men det er verd det til slutt da :) Det står en del tips på bloggen min som det er link til under her.

Men jeg skjønner ikke hva som vil bli slitsomt :S vi skal ha nøkkelferdig hus ja :) skal ikke gjøre noe selv, kun planlegge og velge kjøkken/bad/gulv/tapeter o.l men jeg synes bare sånt er kos :) vi har allerede fått klarsignal til å begynne byggingen, men det passer dårlig å begynne rett før snøen kommer. Men uansett, tar det noen mnd ekstra så samme for oss så lenge vi har tak over hodet :)

Vil veldig gjerne se bloggen, men hvilken link ? :(

Vi er også i gang med byggeplanleging :)

Utrolig spennende! Kan anbefale www.roomsketcher.com/no til å planlegge romløsninger! Gratis og genialt program..

Takk, skal sjekke ut dette :) :)

Vil på det sterkeste anbefale spiskammers i tilkytning til kjøkkenet. Der har vi tørrvarer, hermetikk, kokebøker, mikrobølgeovn, kjøkkenmaskin og oppbevaringsbokser. Vi trenger ikke digert kjøkken, for vi har god plass i skapene der...

Vil på det sterkeste anbefale spiskammers i tilkytning til kjøkkenet. Der har vi tørrvarer, hermetikk, kokebøker, mikrobølgeovn, kjøkkenmaskin og oppbevaringsbokser. Vi trenger ikke digert kjøkken, for vi har god plass i skapene der...

Ufattelig godt tips som jeg allerede har store planer om å gjennomføre ;) har litt lite skapplass på kjøkkenet og dette er det første på lista mi faktisk :) masse hylleplass og fryseren helt innerst (lei av å løpe ned i kjelleren). Til oppbevaring av tørrvarer, brus, ja søt du kan tenke deg :) men litt størrelse på kjøkkenet skal vi ha likevel da jeg er avhengig av benkeplass :) "øy" på kjøkkenet der jeg kan lage mine hjemmelagde middager hver dag ;)

Nå bor jeg i leilighet, men vil anbefale stort kjøkken. Vårt er på 40 m2 og vi er nesten bare der. Ungene har god plass til å gjøre lekser og foreldre kan lage mat og bistå med leksehjelp samtidig :-). Vi har peis, balkong og ordentlig langbord med plass til 12 på kjøkkenet :-)

Anonym poster: 15fc2cef2d0687d97be236e95811e73f

Nå bor jeg i leilighet, men vil anbefale stort kjøkken. Vårt er på 40 m2 og vi er nesten bare der. Ungene har god plass til å gjøre lekser og foreldre kan lage mat og bistå med leksehjelp samtidig :-). Vi har peis, balkong og ordentlig langbord med plass til 12 på kjøkkenet :-)

Anonym poster: 15fc2cef2d0687d97be236e95811e73f

Ja vårt kjøkken er type 1 kvadrat !!! (Føles sånn), så litt størrelse på kjøkkenet skal vi ha :) med tanke på lekser og middagslaging samtidig var det jo enda flere fordeler :) har dere spisestue i tillegg? Ønsker også å ha spisebord på kjøkkenet, men om jeg skal ha plass til så mange som 12 eller om det blir separat spisestue (evt åpen løsning fra kjøkken til stue med spisebord mellom) aner jeg ikke enda.

Klarer ikke helt bestemme meg for fordeler/ulemper med åpen løsning fra kjøkken til stue. Blir mer åpent med åpen løsning, men steikos og matlukt, jeg vet ikke helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...