Gå til innhold

Tvangssalg av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om vi snart er oppe i en situasjon til at vi må tvangselges bolig.. Vi eier den sammen jeg 50% og han 50% vi er ikke gift.

I januar fikk samboer en regning på noe han har kjøpt før jul på 10 000 Kr han glemte å betale den og fikk inkassokrav helt til han i april fikk varsel fra politiet. Han ville da gjøre opp for seg og ringte både advokaten, politiet/namsmann, lindorf osv flere ganger. Prøvde i 4 uker å bare få svar på hvor mye han skal betale og til hvilket kontonr. Det fikk han aldri svar på... Helt til juli når to politi sto utenfor døren her å skulle hente det stereoanlegget til 10 000. Han leverte det ifra seg og tenkte at saken var ute av verden.

I august fikk han brev fra namsmannen om betalingsanmerkning og at beløpet var steget til 20 000 Kr (til tross for at de hadde sendt stereo anlegget tilbake til komplett) da prøvde han med ny ringerunde men namsmannen var aldri inne og han kunne ikke få svar på hvor han kunne få gjort opp for seg igjen.

Nyttbrev om tid til rettsak osv, noe han valgte å ikke møte opp på da han faktisk jobber ute på Nordsjøen. Det gikk ikke an å utsette det

Nå håpte samboer på at det blir lønnstrekk så de som skal ha penger får pengene sine for han er veldig lei av saken. Det har aldri stått på at han ikke kan betale for seg eller vil, men han har aldri fått svar på til hvem.

Vi har penger..

Nå er spm siden vi ikke har hørt noe på 3 mnd, ikke om lønnstrekk eller krav... Kan tingretten/namsmannen plutselig legge boligen vår ut på tvangssalg? For bare 20.000 Kr??? Og når jeg (som ikke har noe med den saken her) eier 50%? Huset vårt er prisantydet 800 000 over det vi har i lån, så jeg blir litt redd for at vi skal miste huset og det 800 000 vi har tenkt å bruke i egenkapital på å bygge nytt hus om huset går til tvangssalg?

Hvordan fungerer et tvangssalg? Går det til takst og vi får overskuddet?

Anonym poster: 4104ae1f0b56db52cdba4c5ebdaea47d

Skrevet

finn rusk og rask rundt i huset og betal utestående beløp så fort som bare fy!!!!

JA de kan faktisk selge huset for et så lite beløp hvis ikke dere gjør opp for dere.

Tvangssalg går uhyre sjelden over takst. Helst laaaaangt under dere vil derfor tapa stort på dette fremfor a selge huset selv på det åpne markedet!!

Anonym poster: bf265a203bd854a52ca51758e38285c9

Skrevet

Et eventuelt overskudd ved tvangssalg tilfaller vel banken?

Hvorfor ikke bare betale de 20 000 hvis dere har pengene? Og dere trodde vel ikke at et brukt stereoanlegg skulle slette gjelden hans?

Anonym poster: be538cc20fb2f5058a6a7e819ee003bf

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis dere har penger så betaler dere vel? Og hvordan kan man glemme å betale? Regner jo med det har kommet en purring som han kunne betale?

Skrevet

Vet ikke om vi snart er oppe i en situasjon til at vi må tvangselges bolig.. Vi eier den sammen jeg 50% og han 50% vi er ikke gift.

I januar fikk samboer en regning på noe han har kjøpt før jul på 10 000 Kr han glemte å betale den og fikk inkassokrav helt til han i april fikk varsel fra politiet. Han ville da gjøre opp for seg og ringte både advokaten, politiet/namsmann, lindorf osv flere ganger. Prøvde i 4 uker å bare få svar på hvor mye han skal betale og til hvilket kontonr. Det fikk han aldri svar på... Helt til juli når to politi sto utenfor døren her å skulle hente det stereoanlegget til 10 000. Han leverte det ifra seg og tenkte at saken var ute av verden.

I august fikk han brev fra namsmannen om betalingsanmerkning og at beløpet var steget til 20 000 Kr (til tross for at de hadde sendt stereo anlegget tilbake til komplett) da prøvde han med ny ringerunde men namsmannen var aldri inne og han kunne ikke få svar på hvor han kunne få gjort opp for seg igjen.

Nyttbrev om tid til rettsak osv, noe han valgte å ikke møte opp på da han faktisk jobber ute på Nordsjøen. Det gikk ikke an å utsette det

Nå håpte samboer på at det blir lønnstrekk så de som skal ha penger får pengene sine for han er veldig lei av saken. Det har aldri stått på at han ikke kan betale for seg eller vil, men han har aldri fått svar på til hvem.

Vi har penger..

Nå er spm siden vi ikke har hørt noe på 3 mnd, ikke om lønnstrekk eller krav... Kan tingretten/namsmannen plutselig legge boligen vår ut på tvangssalg? For bare 20.000 Kr??? Og når jeg (som ikke har noe med den saken her) eier 50%? Huset vårt er prisantydet 800 000 over det vi har i lån, så jeg blir litt redd for at vi skal miste huset og det 800 000 vi har tenkt å bruke i egenkapital på å bygge nytt hus om huset går til tvangssalg?

Utrolig merkelig at politiet kom å hentet anlegget syns jeg...

Men- refinansier huset da og betal ut gjelden. Skulle jo ikke være noe problem.

Anonym poster: 196c7fc65c89b5aac722fa1d7b288295

Skrevet

Synes nå det er merkelig at han i all den posten han må ha mottatt om dette ikke finner et eneste bankkonto nummer.

Se gjennom gammel post, finn kontonummer og betal hele beløpet med det samme, også om dette var kjøpt før jul i fjor så vitner det nå ikke akkurat om vilje til å ville gjøre opp for seg.

Skrevet

Vi har penger..

Han har ringt og ringt. Er dette hans forklaring? Den hadde jeg tatt med en klype salt. I sånne saker skriver man e-post for å kunne dokumentere, for noe annet blir ikke godtatt av noen som helst. Og, jo, dersom det ikke finnes anledning til å ordne det med utleggstrekk, kan man selge bolig dersom han ikke disponerer denne selv.

Anonym poster: b2386baaf0dd9960b517ea310fb2eded

Skrevet

det er ikke alle som har 20 000kr i kontanter, men ærlig talt, hvem har ikke de pengene i verdier??? Kjøp billigere bil, kutt matbudsjett, kvitt deg med tv evt kjøp billigere, selg spillkonsoller, sykler osv osv. Tingene er kanskje ikke verdt så mye hver for seg, men 500kr her og 300kr der blir fort større pengebeløp :-)

Anonym poster: bf265a203bd854a52ca51758e38285c9

Skrevet

Tvangssalg går stort sett til takst eller en god del under. Et evt. overskudd tilfaller banken.

Anonym poster: 339f271c9c013e18c47a6bf9040e013a

Skrevet

HI her

Jo, han glemte å betale og var ute på jobb i februar + mars i dobbeltoeriode for å skifte vakt med en kollega. Vi har en 54 000 på sparekonto så det å refinansiere huslånet trenger vi ikke, heller ikke selge rubbel og bit...

Nå vet jeg at det høres tynt ut å si at vi har ringt å ringt, men vi har faktisk det, både han og jeg (men jeg har de gangene jeg har kommet gjennom ikke rett til å få informasjon som kontonr og beløp da jeg ikke har fullmakt) han har ringt, men får sjeldent anledning til å ringe fra jobb da han jobber dagskiftene + dårlig dekning

Men spm er mer om jeg som eier 50% da evt kan ta over hans / kjøpe ut han ?

Skrevet

Fikk regning i januar. Fikk inkassokrav helt til han fikk varsel av politiet i april. først da ville han gjøre opp? Hvor mange purringer får man før man får inkassovarsel?

Dette er vel strengt tatt innmari lite gjenomtenkt av mannen din! Hadde han betalt med en gang så hadde det jo ikke vært et problem. Det er nesten et år siden han kjøpte denne varen og han har enda ikke betalt fordi han ikke visste hvem han skulle betale til?? he he. sorry altså....

Anonym poster: daaff219e061b36b3bf0d1b63595cf8e

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

På inkassokravet står det kontonr da.. Herregud...

Skrevet

Dette er nok trolling. Måtte sjekke det opp og politiet dukker ikke opp på døren for å hente et anlegg;)

Anonym poster: 196c7fc65c89b5aac722fa1d7b288295

Skrevet

På inkassokravet står det kontonr da.. Herregud...

Står sikkert på varselet de må ha fått minst 2 av og...

Anonym poster: daaff219e061b36b3bf0d1b63595cf8e

Skrevet

Er trolling!

1. Politiet dukker ikke opp på døren for å henter ting.

2. Når det er så lite beløp, hadde de bare tatt trekk i lønnen til mannen din. Det er ikke noe han trenger å "finne ut av selv", det hadde det bare gjort.

Så, denne må du lenger ut på landet med! ;)

Anonym poster: 8a66b4b1810696228b3547377270e885

Skrevet

Hei.

Dette løser seg veldig lett, siden dere har pengene klare.

Om du ikke får svar hos namsmannen pr tlf om hvilket kontonr du skal betale til så vil jeg anbefale deg å reise til kontoret deres. Før var det hvertfall slik at man kunne gjøre opp der, ved å betale enten kontant eller med kort. Evn får du et kontonr å overføre til.

Jeg nekter å tro at namsmannen ikke kan hjelpe deg her. De sitter på saken, og det er noen raske tastetrykk på dataen deres å finne saken hans, beløpet og kontonr.

Men problemet kan vel heller være at de ikke vil gi deg info siden saken er i hans navn, det fikser dere lett med at dere skriver en evn fullmakt om det er nødvendig.

Dra dit i morgen den dag! Lykke til

Skrevet

LOOOOOL :D

Hvis ingen av henvendelsene han har mottatt, har henvist til et kontonr for innbetaling, har kravet vært ugyldig i hele prosessen. Det finnes fastsatte minimumskrav i forhold til hva et skriftlig fordringskrav skal inneholde for at det skal være gyldig. I så fall skriver dere en e-post (ja, en e-post) til namsmannen og andre parter i saken, og ber om å få tilsendt kopi av tidligere varsler.

Men jeg kan med en gang si at forklaringen hans henger ikke på greip, ikke fordi den er tynn, men fordi den er beint ut usann.

Anonym poster: b2386baaf0dd9960b517ea310fb2eded

Skrevet

Hi

Greit dere har kommet i uføret,men det skjedde garantert IKKE slik som du skriver her. Vi har så gode regler her til lands ang inkasso saker ol og at et selskap som lindorf skulle være utigjengelig er bare for dumt! Dere må ha mottat minst 6 brev fr aink.selskaper med både konto nr, kid og beløp. FØR namsmannen ble koblet inn. + at ink selskpets saksbehandler også ringer skyldner... såååå...

Skriv en mail til lindorf eller hvem det var som hadde saken så kan din mann avtale et møte evt tlf møte med dem og få orden på sakene.

Å lyve på den måten er bare teit så unngå slike dumme utsagn dere vet ikke er sann når dere snakker med mot parten.

Han har ikke gjort opp for seg og det er hans ansvar, ingen andre sitt.

Saksbehandler i inkasso selskap

Anonym poster: 405ea890797e4f305dfe9a13661a8e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...