Gå til innhold

41 år i april.....veeeeeldig lyst på nr 3. Galskap?

Willy Wonka

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er vel heller om man KAN få barn når man er over førti, de fleste kan ikke det. Og om man ønsker å utsette seg selv for det som fort kan bli årevis med frustrasjon og nedturer. Det er viktig å huske på at de fleste som svarer her inne er de som faktisk har fått det til. Jeg er sunn og sprek og har el hver mnd, men har likevel prøvd i to år (siden jeg var 39) uten resultat. Kan også nevne at mine to barn ble unnfanget i første pp.

Men lykke til om dere forsøker! :)

Er dette riktig, at de fleste som har fyllt førti ikke kan få barn?

Når vi bestemte oss for å prøve å få et barn til, var jeg 39. Vi gikk til gyn-spes for å fjerne h-spiral og samtidig sjekke at alt sto bra til. Iflg legen (hun har et godt omdømme) er det ikke noen magisk grense ved 40. Det er ekstremt individuelt hvor fertil man er, og svært mange er fertile godt opp i førtiårene.

Mine eggreserver var store og gode, og jeg var minst ti år unna overgangsalder. Vi ble gravide på 2 pp etter jeg tok ut hormonspiralen (ble gravid på 1pp med de andre barna). Resultatet er nå 6 måneder gammel.

Ikke noe av det legen sa ga oss inntrykk av at det skulle være spesielt vanskelig eller unormalt å bli gravid i min alder, tvert i mot ønsket hun lykke til og at vi trolig så hverandre snart igjen. Noe vi jo gjorde :-)

Tallet jeg støter på rundt omkring på diverse nettsider er 55-60% (som ikke klarer å oppnå graviditet naturlig ved 40 år). Bare å Google det.

Så du har vært heldig! :) Mine to satt også på første pp, men har nå prøvd i snart to år på nr tre, fra jeg bar 39. Alt ser fint ut, lever veldig sunt med masse grøntfor og trening. Trodde også dette skulle gå bra ;)

Lykke til videre! Skjønner frustrasjonen. Om man skal tenke at glasset er halvfullt heller enn halvtomt, er det jo da nesten halvparten som får det til rundt førti - det er jo ikke så gærne odds det! :-)
  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Man KAN få barn over 40, og noen ganger går det lett også. Jeg er 44, og ble for 9 uker siden gravid etter ETT forsøk uten prevensjon. Legger til at det ikke var meningen....

Som meg,jeg ble gravid med p pillen.....Og er nå mor til en liten deilig gutt på 3 mnd.Jeg er 48 år.

Dette er jo utrolig sjelden,men det kan skje.

Man KAN få barn over 40, og noen ganger går det lett også. Jeg er 44, og ble for 9 uker siden gravid etter ETT forsøk uten prevensjon. Legger til at det ikke var meningen....

Som meg,jeg ble gravid med p pillen.....Og er nå mor til en liten deilig gutt på 3 mnd.Jeg er 48 år.

Dette er jo utrolig sjelden,men det kan skje.

Da har dere nok hatt en høy amh

Er 40 med amh på 2 ( legene sier at den burde vært på 3 og over ) og mener jeg ikke bør håpe noen ting . Etter 40 er det ikke mye hjelp og få heller vis mann ikke får det til selv.

Men nå slipper jeg og tenke på p-piller og lig. :)

Annonse

• 2 uker senere...

Jeg tror ikke alder deffinere en om man blir god mor eller ikke, men jeg synes det er litt rart at unge mødre får veldig mye pes for at vi får barn i ung alder mens er du dame over 40 så skal det være helt greit..

Tenk når barna deres er 20 år da, da er dere i 60 årene og skal de gå i deres fotspor er jo det veldig liten sannsynlighet for at dere får oppleve barnebarna dere.

jeg sier ikke dette som kretikk, jeg var vel den i klassen med eldst mamma og jeg er super glad i min mor.

jeg bare lurer på om dette er noe dere tar med i vuderingen?

Jeg tror ikke alder definerer en om man blir god mor eller ikke, men jeg synes det er litt rart at unge mødre får veldig mye pes for at vi får barn i ung alder mens er du dame over 40 så skal det være helt greit..

Tenk når barna deres er 20 år da, da er dere i 60 årene og skal de gå i deres fotspor er jo det veldig liten sannsynlighet for at dere får oppleve barnebarna dere.

jeg sier ikke dette som kretikk, jeg var vel den i klassen med eldst mamma og jeg er super glad i min mor.

jeg bare lurer på om dette er noe dere tar med i vuderingen?

Er det slik at unge mødre får veldig mye pes? Alder har vel aldri vært eneste kriterie for å avgjøre godt eller dårlig foreldreskap. Det finnes flinke og dårlige foreldre i alle aldre, og hver alder har sine fordeler og ulemper.

De fleste modne foreldre får jo ikke sitt første barn i godt voksen alder (selv om noen selvsagt også får det). Jeg var den første i min vennekrets som fikk barn, da var jeg 27 år (fra Oslo). Har siden fått flere barn, og fikk siste jenta nå når jeg nettopp var fylt førti år. Jeg har et godt håp om å få oppleve barnebarn (i det minste fra de eldste barna). Får de barn i trettiåra vil jeg fremdeles være i jobb når barnebarna forhåpentligvis kommer trillende. Skal jo ha veldig uflaks om alle fem barna venter til de er førti år før de får første barnet.

Selv hadde jeg unge foreldre, kun 20 og 21 år. Jeg er utrolig glad for å ha de som unge besteforeldre i dag og synes de var fantastiske foreldre - men selv mener de de var "for unge". De opplevde seg som usikre i rollen, og støttet seg mye på egne foreldre.

Det er helt klart at jeg tenker på at jeg kanskje ikke kan være den ressursen som besteforelder for de yngste barna som mine foreldre er for oss i dag. Samtidig håper jeg de nyter godt av noen andre fordeler med at vi nå er "modne foreldre". Vi har god økonomi, og kan derfor velge å jobbe lite og være hjemme flere dager i uka med barna. Vi er tilstede, og har overskudd til å delta i hverdagen både fysisk og psykisk. Vi har erfaring å øse av, nok til å ruste de for et voksenliv. Hvis vi lever som gjennomsnittet i Norge, er de yngste barna våre førti år når vi takker av. Da har de flere eldre søsken å støtte seg til, og det må være lov å håpe at de klarer seg godt. :-)

Endret av eaglebeagle

Jeg skjønner heller ikke at unge mødre får så mye pes.....

Jeg er godt moden mor - snart nummer 3. Det var aldri mitt ønske at jeg skulle bli første gangs mor ien alder av nesten 37. Det ble bare slik. Og nummer 3 år jeg er 41,5 år. Jeg håper jo at mine barn starter litt før enn meg.

I min familie er det ikke uvanlig å bli sent mor. Min bestemor fikk første i en alder av 35 og nummer 3 som 42-åring. I en alder av 60 fikk hun ansvaret for ett spedbarn - mitt søskenbarn. Hun taklet dette på strak arm. Hun rakk også å bli oldemor og levde til hun ble nitti år. Min mor var tretti og litt tidligere ute.

Ser ingen grunn til å tro at jeg ikke skal kunne bli bestemor. Når den eldste er 20 år, skal jeg jobbe i 10 år til. Når yngste er 20 år, så kan jeg vurdere AFP. Mine barn koser seg med sine besteforeldre som er over 70. De har tid og mulighet til å passe de om de er litt småslappe. Alderen merkes jo, men mine barn har en hektisk nok hverdag. De trenger ikke superspreke besteforeldre som springer rundt med de på alle slags aktiviteter. De har det bra i rolige omgivelser. Et bestemorfang, noen som hører på, noen som baker boller, noen som ser de.

Det kan være at jeg ikke opplever å bli bestemor, men ingen har garanti for dette, selv om en får barn tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...