Gå til innhold

Dere som har småtroll som sover 12 timer eller mer om natta.

Anbefalte innlegg

Jeg leste tråden der dere beskrev når dere la barna deres om kvelden og hvor lenge de sov. De fleste småtrollene var da 18 mnd eller eldre, slik HI ønsket tilbakemeldinger på.

Vår gutt er 13 mnd og legges fast kl. 1845-1900 og sovner med en gang, men også han våkner tidlig mellom kl 0515-0615. Han har begynt i bhg og har etter det sovet litt lengre, fra kl 05 hver morgen.

SÅ til mine spørsmål. Dere som har barn som sover 12 timer eller mer på natta, har de gjort dette hele tiden? Visst ikke, når endret dette seg? Noe spesielt som endret sovemønsteret til deres små?

Hilsen et par foreldre som gleder seg til/håper på å få sove 1 time lengre hver morgen. ;)

Fortsetter under...

Når han var mindre så var han alltid våken halv sju-sju,mens når han ble rundt 8 mnder så sov han plutselig gjerne til ni om han fikk muligheten.

Eneste jeg kommer på at vi har endret er jo bare det opplagte,at han spiser fast føde istedenfor pupp.

Nå er han 1 år å sover alltid minst til klokken 8 så da er jeg fornøyd :)

Legger han foresten klokken 7 om kvelden.

Åh ja det lurer jeg også på, håper det fortsatt er en sjanse for lange netter selv om de ikke har vist seg noe særlig enda!

Her har gjennomsnittsnatten begynt å bli LITT lenger nå ved 15 mnd, så jeg hååper vi er på vei i riktig retning. Varierer fra 9 til 11 timer per natt, men før var det mellom 9 og 10 timer. :P

Snuppen min på 19 mnd våknet stortsett rundt 6-halv 7. Nå når hun er begynt i bhg kan hun sove til 830 i helgene..jeg pleier som oftes å vekke henne i ukedagene senest 8, men noen ganger våkner hun selv rundt halv 8. Hun legger seg 1830.

Hun har alltid hatet å sove på dagen og, men nå må jeg vekke henne i helgene for at hun ikke skal sove for lenge...

Jeg tror bhg spiller mye inn her altså, og jeg føler "alle" sier at du bare må vente til de er begynt i bhg fordi søvn ikke vil bli noe problem..her stemte det i hvert fall ;)

Muffin sov ekstremt lite fra 0-4 mnd, kanskje 9 t tilsammen per døgn og aldri mer enn max 2 t i strekk. Fra 4-7 mnd økte det til 10-11 t per døgn, hvorav 8-9 t på natt. Han sov natta gjennom ca 7,5 mnd gammel, da fra kl 19-05 <3 Slik hadde vi det mer eller mindre frem til ca 15 mnd alder, da sov han gjerne til kl 06 - deilig!! Og etter bhg-start 17 mnd gammel begynte han plutselig å sove 12 t netter (19-07)+ 1-1,5 t på dagtid. Han har mao aldri sovet mer eller bedre enn nå - endelig fått en "soveunge"!! :)

Endret av Madolyn&Muffin

Annonse

Muffin sov ekstremt lite fra 0-4 mnd, kanskje 9 t tilsammen per døgn og aldri mer enn max 2 t i strekk. Fra 4-7 mnd økte det til 10-11 t per døgn, hvorav 8-9 t på natt. Han sov natta gjennom ca 7,5 mnd gammel, da fra kl 19-05 <3 Slik hadde vi det mer eller mindre frem til ca 15 mnd alder, da sov han gjerne til kl 06 - deilig!! Og etter bhg-start 17 mnd gammel begynte han plutselig å sove 12 t netter (19-07)+ 1-1,5 t på dagtid. Han har mao aldri sovet mer eller bedre enn nå - endelig fått en "soveunge"!! :)

Å, da er det håp! :D Utviklingen av soverutiner og søvnbehov til din gutt høres veldig lik vår.

Gjest Juliea - kukløsklan

Jeg leste tråden der dere beskrev når dere la barna deres om kvelden og hvor lenge de sov. De fleste småtrollene var da 18 mnd eller eldre, slik HI ønsket tilbakemeldinger på.

Vår gutt er 13 mnd og legges fast kl. 1845-1900 og sovner med en gang, men også han våkner tidlig mellom kl 0515-0615. Han har begynt i bhg og har etter det sovet litt lengre, fra kl 05 hver morgen.

SÅ til mine spørsmål. Dere som har barn som sover 12 timer eller mer på natta, har de gjort dette hele tiden? Visst ikke, når endret dette seg? Noe spesielt som endret sovemønsteret til deres små?

Hilsen et par foreldre som gleder seg til/håper på å få sove 1 time lengre hver morgen. ;)

Det begynte hun med da hun var ca 8 mnd. Det var etter intens jobbing fra min side. JEg var utslitt og alene. Og når hun da først begynte å sove rundt sov hun jaggu til 9 tiden også gitt :P

Det gjør hun enda. Sto opp halv 10 i dag :) Legger seg18.30 hver kveld det ikke skjer noe (vi er borte ol.)

Skrev min "oppskrift" i en annen tråd den du refererer til tror jeg det var.

Min første hadde biologisk klokke innstilt på kl 5 helt til han var 2,5 år.... Uansett når vi la han og hva vi gjorde, var det morgen altfor tidlig. Skal sies at han slet mye med søvn ellers, og var mye våken på natta og. Uansett; det som gjorde susen for oss, var da han ble stor nok til å forstå kaninklokka som viser natt og dag.... Nå kommer han ut av rommet sitt på slaget 0730 hver dag, for da våkner kanina... 4,5 nå, og klokka har funket et par år:-)

Min sover ikke hele natten. Men våkner nå 0-3 ganger pr natt for smokken. Og har i perioder våknet kl 5. Spesielt etter vi stilte klokken. Men det har hjulpet å regulere dagsovingen. Ved 11 mnd alder begynte hun og sove en gang pr dag. Og nå kan hun ikke sove lengere enn til kl to. Tror det var maks til halv tre ved 13 mnd alder.

Jeg har hatt god nytte av å lese i boken til Karin Napphaug. Sov godt.... heter den. Lånte den på biblioteket. Håper dere får noen lengere morgener snart.

Min sover ikke hele natten. Men våkner nå 0-3 ganger pr natt for smokken. Og har i perioder våknet kl 5. Spesielt etter vi stilte klokken. Men det har hjulpet å regulere dagsovingen. Ved 11 mnd alder begynte hun og sove en gang pr dag. Og nå kan hun ikke sove lengere enn til kl to. Tror det var maks til halv tre ved 13 mnd alder. Jeg har hatt god nytte av å lese i boken til Karin Napphaug. Sov godt.... heter den. Lånte den på biblioteket. Håper dere får noen lengere morgener snart.
Ja det er jo en del "romstrering" de fleste netter her også. Muffin har hostet en del på nettene de siste 6 ukene, og jeg sover jo såå lett og våkner av hvert minste host, selv om det er to dører mellom soverommene våre :P Og han ligger ofte og "smågråter/ynker seg" i 5-10 sekunder 4-5 ganger hver morgen mellom kl 05-07, men han våkner jo ikke av det. Mor derimot.. :P Endret av Madolyn&Muffin

Her hadde vi en periode der han spiste og spiste og spiste rundt 12-13 mnd. Skjønner ikke hvordan den lille mannen kunne spise såpass mye, 3 store middager, to store grøtporsjoner pluss mellommåltider... Han var så sulten på morgenen sånn 430-5 at han våknet og ikke roet seg før han hadde fått mat. Slitsomt, ja, men heldigvis ikke så lenge. Han sover stort sett fra 1930.

Nå sover han bare urolig om han får tenner eller utviklingssprang (pt reiser han seg i søvne og våkner først når han står opp - hyyyyyyl!). Men han er lett å roe nå, det var han ikke når han var sulten.

Jeg ville kanskje prøvd å enten kutte litt i dagsøvnen (maks to timer for eksempel) eller å forskyve leggetiden en time. Nå som det er mørkt ute skal det vel gå seg til om du gir det litt tid tenker jeg?

Annonse

De første mnd var han mye våken på natta, men fra han begynte å sove rundt så var han fort oppe i 12-13 timer pr natt og 1-3 timer pr dag.

Etter han begynte i bhg var det ikke noe forandring i søvnmønsteret, eneste var at han ble litt vanskeligere å legge i begynnelsen. Nå er 2 år i januar og sover ca 11-12 timer pr natt og 1-2 timer på dagtid :)

Noen ganger i helgene kan han sove lenger og droppe dagduppen.

Min eldste var en skikkelig sovebaby - sov fra 19-07 fikk mat og sov til 09 fra han var 5 mnd.

Han har sovet til både 11 og 12 på formiddagen etter han var 1år (ikke så ofte) Men sov alltid til 09. Når han begynte i bhg måtte han alltid bli vekt i ukedagene, men i helgene sov han til ca 09.

Når han var 2år så sov han 19-08

Nå er han 3,5år og spør om å få legge seg klokken 19 da er han stup trøtt, han våkner alltid klokken 07:30 nå.

Han har alltid sovet godt om natten og jeg har aldri hatt en våken natt med han.

min gutt på 15 mnd har nå sovet ca 12 timer i ett år. Han legger seg mellom kl 1745 og 1900, det kommer helt an på hvor trøtt han er og sover til 06-08.

Selvfølgelig er det noen netter hvor han våkner og har problemer med å sovne men det hører til sjeldenheten.

Han sovner med engang og, tar tak i bamsen sin og legger seg på siden og vinker godnatt :)

Vi har hatt det som Madolyn&Muffin skriver, med veldig lite søvn de første mnd med bedring etterhvert. Nå sover hun hele natta, fra 1830-1900 til hun våkner/vi vekker ca 06-0630. Det ble mye lettere å legge henne når vi gikk over til én daglur, hun har først vært klar for det nå. Like før hun begynte i barnehagen (begynte da hun var 13 mnd) sov hun én lur, og da sov hun også hele natten. Men så begynte hun i barnehagen og fikk behov for to lurer. Hun fikk ikke sove senere enn 15.00. Det gikk helt greit å legge henne for kvelden da, men hun våknet ALLTID rundt midnatt og var våken et par timer.

I alle fall tror jeg vi har vært mer redde for at hun skal bli overtrøtt og dermed latt henne få sove med en gang hun viser tegn til tretthet (om kveldene), mens hun egentlig trengte å være våken enda en time eller to for å ha nok "søvntrykk" til å sove natta gjennom.

Min har sovet ganske greit en god stund nå. Dvs at han legger seg ca 19.30-20.00 sover til ca 23.00 (et par ganger inn for å hjelpe med smokken bare) og fra 23.00 sover han gjennom natten med meg.

Etter at vi var i Norge på ferie nå, har han begynt å hoste endel om natten (har vært hos legen, men det var ikke noe farlig -går over av seg selv, mente han) og han våkner noen ganger for dette. Det som IKKE er ok er at de siste 3 -4 nettene eller så har han våknet ca kl 01.00 og vært lys våken og i "stå opp humør". Ikke så kult for mamma som må på jobb dagen etter.

Her om dagen(eller burde jeg si natten..) holdt vi på til klokka var nesten 03.00 før vi sovnet igjen.

Jeg kan fortelle dere at jeg ikke ser spesielt fresh ut om dagen :)

Min har sovet ganske greit en god stund nå. Dvs at han legger seg ca 19.30-20.00 sover til ca 23.00 (et par ganger inn for å hjelpe med smokken bare) og fra 23.00 sover han gjennom natten med meg. Etter at vi var i Norge på ferie nå, har han begynt å hoste endel om natten (har vært hos legen, men det var ikke noe farlig -går over av seg selv, mente han) og han våkner noen ganger for dette. Det som IKKE er ok er at de siste 3 -4 nettene eller så har han våknet ca kl 01.00 og vært lys våken og i "stå opp humør". Ikke så kult for mamma som må på jobb dagen etter. Her om dagen(eller burde jeg si natten..) holdt vi på til klokka var nesten 03.00 før vi sovnet igjen. Jeg kan fortelle dere at jeg ikke ser spesielt fresh ut om dagen :)

Uff uff! :( Kanskje på tide å kutte ned på dagsøvnen for å se om det kan bedre nattesøvnen? Om han plages med hoste kan det lønne seg at han sover litt høyere med hodet om natta.

Min har sovet ganske greit en god stund nå. Dvs at han legger seg ca 19.30-20.00 sover til ca 23.00 (et par ganger inn for å hjelpe med smokken bare) og fra 23.00 sover han gjennom natten med meg. Etter at vi var i Norge på ferie nå, har han begynt å hoste endel om natten (har vært hos legen, men det var ikke noe farlig -går over av seg selv, mente han) og han våkner noen ganger for dette. Det som IKKE er ok er at de siste 3 -4 nettene eller så har han våknet ca kl 01.00 og vært lys våken og i "stå opp humør". Ikke så kult for mamma som må på jobb dagen etter. Her om dagen(eller burde jeg si natten..) holdt vi på til klokka var nesten 03.00 før vi sovnet igjen. Jeg kan fortelle dere at jeg ikke ser spesielt fresh ut om dagen :)
Uff uff! :( Kanskje på tide å kutte ned på dagsøvnen for å se om det kan bedre nattesøvnen? Om han plages med hoste kan det lønne seg at han sover litt høyere med hodet om natta.

Har hevet hodeenden på hans seng, og han sover på puta mi(!) i storesenga. Han er ganske flink til å regulere dagsovingen selv. Nå sover han bare 1 gang om dagen i barnehagen. Om han våkner før de andre, får han stå opp å leke med de større barna.

I helgene sover han også stort sett bare 1 gang, så sant vi ikke er ute å kjører bil, for da sovner han nesten alltid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...