Gå til innhold

Hånd-fot-munn syke??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ei venninne som sier hun mistet pga den sykdommen. Dette er ca 1 år siden og hun var ca 6 uker på vei da hun hadde en sa. Jeg har heller ikke funnet noe på nettet om at det er farlig for gravide, så det kan jo kanskje ha vert en uheldig tilfeldighet?

Har funnet litt i forhold til dette, og har inntrykk av at det ikke skal gjøre noe. Jobber selv i barnehage, og tror vi på stor base har hatt minst 10 tilfeller, og så lenge det ikke er feber og almenntilstanden er god, kan de jo være i barnehagen, så har jo vært mye rundt disse barna, men har ikke merket noe på meg selv og derfor ikke tenkt noe mer over det... Er snart 7 uker på vei...

Sjeldent det rammer voksne, rammer hovedsaklig barn under 10 år

Endret av Håperpåønskebaby

Ja dette er ikke godt å skjønne seg på. Skal til legen på første kontroll på torsdag, så får snakke med henne litt da. Opplever på liten avd at alt blir avfeid som tenner. Og ungene går mye syke før foreldrene tar det på alvor. Og det gjør jo at jeg går å uroer meg en del, når man ikke vet hva som feiler barna.

Hånd-fot-munn-syke er ufarlig for fosteret. Derimot skal gravide helst holde seg unna barn med 5. barnesykdom, erythema infectiosum som er forårsaket av parvovirus B19. En infeksjon med dette viruset kan føre til at benmargen til den smittede produserer for lite blodceller som kan føre til anemi (blodmangel). Om fosteret får dette kan det dø. Det er viktig å få sjekket fosteret med ultralyd dersom det påvises eller er sterk mistanke om at mor har hatt en slik infeksjon i graviditeten, dette fordi barnet kan reddes ved blodoverføring gjennom navlestrengen.

Likevel er det kun 5 prosent av smittede gravide som overfører viruset til fosteret, og omlag 60% av alle kvinner i fertil alder er allerde immune pga gjennomgått infeksjon. Man trenger altså ikke være veldig redd for det, men greit å ha det i bakhodet hvis poden har fått denne sykdommen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...