Gå til innhold

ang legging og dagsoving. straks 2 år.

Anbefalte innlegg

legging har alltid vært et problem og jeg føler alt er prøvd. vi har slått oss til ro med å være hos han til han sovner, men han får null stimuli (etter at vi er ferdig med bok og sang).. problemet er at han er så himla hyper at han klarer ikke legge seg ned.. kan finne en liten støvdott han kan more seg med i en time.. selve leggingen tar 1-4 timer og jeg begynner å bli så lei av at det skal ta hele kvelden å legge han.

Nå har vi kuttet litt på soving i bhg for å se om det hjelper.. dvs at de vekker han etter en time.. men vi ser ingen effekt av dette igrunn..

her hjemme har vi sluttet med dagsoving i helgene.. og da er han ganske trøtt og leggingen tar under en halvtime!!

Han blir straks 2 år... er det noen som sluttet med dagsoving så tidlig? han blir jo mer sliten i bhg, men totalt vil han jo ikke få noe mindre søvn i døgnet, siden han da vil sovne tidligere og "ta igjen" den timen han ikke sov i bhg..

Er det for tidlig å slutte å sove i bhg?

Hvordan vet man om det er greit å slutte? han sovner jo med en gang da han legges i bhg, så han trenger kanskje den søvnen? samtidig så er det fristende å droppe den..

tips, takk :)

Fortsetter under...

Vi slet MYE med legging og soving når gutten vår var mindre. Når han var 22 mnd kuttet vi ut soving på dagtid(men han var ikke i barnehage) og ting ble langt bedre. Enklere å legge og sov mye bedre på natta. Sov natta gjennom, helt uten oppvåkninger fra ca 2 år.

jeg har en følelse av at det er det som er løsningen ja.. vi har slitt MYE.. både med innsovning, våkne på natta og tidlig opp..

jeg nevnte det for ped.leder og hun virka litt forstyrra da jeg nevnte det.. helsesøster synes også det var tidlig.. så jeg ble litt.. ups.. ja, kanskje det er tidlig..

samtidig kan jeg ikke skjønne at det skulle være så ille.. for han sover som sagt mer og bedre da han ikke sover om dagen.

takk for svar :)

Snuppa vår har akkurat blitt 2, og vi er nå i prosessen med å kutte ut dagsoving.. Hun får sove Max en halvtime de dagene hun sover - barnehagen se an hvor trøtt og sliten hun er om hun sover en halvtime,eller bare hviler..

Barn er forskjellige.. Du kan jo bare prøve å kutte ut... Går det ikke, så begynner dere bare igjen for en periode :)

Kutt ut, så ser du om det hjelper. Alle barn er ulike. Ingen kan si hva som er riktig for ditt barn, andre enn deg og far. Vi slutta med soving i bhg rundt den tiden. Tok litt tid før vi klarte å slutte helt hjemme, men leggingen går så enkelt nå. Vi har hatt en tuste som alltid bruker 1 time på å sovne(dog uten noe bråk) og nå sovner hun på en under en halvtime.

Annonse

Jenta mi sluttet å sove på dagen på 2 års dagen sin, faktisk. Det var ingen problemer med å legge henne på kvelden, men hun hadde over en periode sovet mindre og mindre på dagtid. Da hun fylte to i sommer, var det plutselig stopp. Prøvde å legge henne til å sove på dagtid, men etter to-tre uker uten at hun hadde sovet et minutt på dagen, så gadd vi ikke mer.

Litt annen situasjon enn dere, men ja, det er barn som er klare for å kutte dagsoving fra rundt 2 år. Ville prøvd å kutte noen dager, og sett hvordan det går både med legging hjemme og med energi i barnehagen. Kan f.eks. oppfordre barnehagen til at de legger til rette for rolige aktiviteter en periode midt på dagen. Det gjør barnehagen med jenta mi, så hun får satt seg ned og slappet av litt.

• 3 uker senere...

Pøv å kutt ut å se. Er jo sef et helt annet aktivitetsnivå i barnehagen, men dette kan dere bare teste ut å se... :)

Ellers har jeg hatt litt styr selv også, at jeg liksom måtte sitte der. Noen ganger gjør jeg det, eller sier jeg skal noe... Og om han tuller sier jeg bare at da må mamma gå om han ikke ligger fint. Pedagogisk eller ikke... funker hvertfall ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...