Gå til innhold

Er 400 000 i studielån mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tatt i betraktning at jeg bare har en bachelor + 60 studiepoeng? Ja, jeg har to år der jeg har vært useriøs i min ungdom..

Lurer på om jeg bare skal droppe mer studielån, men samtidig er det ko ett gunstig lån..

Anonym poster: e5c3fe3aad43f36a38b7cd859dea5102

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet (endret)

Jeg hadde ca 56.000 kr i studielån etter 3 års utdanning. Skal sies at jeg hadde jobbet og spart opp en del iløpet av vgs, så prøvde å klare meg på det før jeg brukte studielånet.

Jeg tok opp fullt studielån, men kun for at de skulle få rente seg. Disse betalte jeg tilbake med en gang jeg var ferdig.

Vet ikke om 400.000 er mye, men om jeg hadde hatt behov ville jeg tatt opp mer lån :)

Endret av Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Det er ganske mye hvis du kun har en bachelor pluss litt studiepoeng. Men det kommer jo an på hvor mye man tjener etterpå.

Jeg hadde ca 300.000 kr, og på 6 år har jeg igjen omkring 250.000 kr. Betaler vel cirka 5700 hver kvartal tror jeg. Så det blir endel penger i året i maaaange år fremover. Tror mitt er nedbetalt i år 2025 eller noe.

Og jeg følger Lånekassen sin nedbetalingsplan.

Anonym poster: 779e3e21c087f7996cb419c1b15aae4c

Skrevet

kommer jo ann på hvor mye du har råd til å betale ned i kvartalet. jeg hadde 150 000 , å betalte rundt 3000 på avdragene, det har tatt meg 10 år å betale ned. har igjen ei lita regning på 1200 som kommer i januar,så er det endelig over :)

Anonym poster: 385c4dcdf895588229b0ec50e04920f5

Skrevet

Det er ganske mye, ja. Det er et gunstig lån, sammenlignet med andre, men det forutsetter jo at du bruker det til å unngå å ta opp andre lån med, altså at du sparer pengene så du slipper å ta opp f.eks. billån, eller kan ha litt mindre huslån. Hvis du ikke klarer å spare dem, og har muligheten til å jobbe og klare deg fint alikevel, ville jeg ikke tatt opp mer lån. Hvis du klarer å spare dem og bruke dem til å få mindre huslån, så lønner jo det seg.

Anonym poster: ceb5c40c893c9faa0ea7b7c01d643556

Skrevet

Jeg har like mye som deg, og den eneste graden jeg har er en bachelor...

Men jeg har selv gått på privatskole, samt et påbegynt men ikke fullført studie i utlandet...da blir det jo litt ekstra..

Det er litt mye, men det går jo greit å betale det nå som jeg har fått meg en god jobb :)

Jeg tenker som så, at selv om det er mye...hadde jeg mye gøy i studietiden også, selv om jeg surret litt.... Ta opp lån hvis du trenger pengene til studier. Trenger du det ikke lar du være..

Anonym poster: 09be056cd7332a6f624bf14bc5537f74

Skrevet

Ja. Jeg har ca 200 000. Har også bachelor, og jeg har gått et år i tillegg på en utdanning som jeg avbrøt. Altså totalt 4 år.

Men det er jo et av de gunstigste lånene du får, så det kan hende det lønner seg å ta det for å bli kvitt evt. annen gjeld. Men hvis du kan klare å være student uten er det kanskje det beste....

Skrevet

Jeg synes det er mye, ut fra de studiepoengene du sitter igjen med. Jeg har til sommeren 300 000 i studielån, men da har jeg også 3 år bachelor, ex.phil og ex.fac, samt kun 1 år igjen på master.

Er de 60 poengene noe du skal fortsette på eller er det snakk om et nytt studie? Har du huslån eller planlegger du et huslån. Studielån, som alle andre lån, teller også negativ i den store sammenhengen. Så med mindre du absolutt må for å klare resten av utdanningen ville jeg droppet det

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

For å si det sånn..jeg har ca 350 000, og har omtrent samme som deg, en bachelor og ca 60 studiepoeng utenom. Sitter nå og skal betale ned på herligheten, og SUKK..det er MYE penger det er snakk om her. Selv om jeg er bevisst på å legge av penger hver mnd, så er det et kvartalbeløp på over 6000! Så¨jeg angrer som en hund nå idag, gjorde feile valg i min "ungdom".. dritt

Skrevet

Du må se det i forhold til den inntekten utdanningen potensielt kan gi deg. Har du 400.000 i studielån som gir deg en årlig inntekt på 800.000 hvert år fremover, vil jeg ikke si det er mye. Kommer helt an på altså :-)

Skrevet

Jeg har litt over 500 000. og innser nå at jeg straks må begynne å betale tilbake :o Men jeg har en seksårig profesjonsutdannelse + 1 år div. fag og kommer til å tjene godt. Jeg synes absolutt det er verdt det, selv om det er kjipe penger å betale tilbake. Som du sier. Det er et gunstig lån. Hva med å ta fullt lån, men forsøke å leve uten, bare settt det på BSU eller høyrentekonto?!

Anonym poster: b8b550d80278d32d3d71cdc6177b287c

Skrevet

Jeg syns 400.000 er mye! Jeg har bachelor og tok opp 40.000kr ekstra for å dekke skolepenger! (Gikk i utlandet)

Nå etter 6 år har jeg ca 140.000kr igjen, tror jeg hadde 180.000 da jeg var ferdig. Betaler 3000 kr i kvartalet med fastrente og syns det er nok.

Greit at det er ett "gunstig" lån, men gjeld er gjeld og alt skal betales tilbake!

Jeg ønsker egentlig å ta videreutdanning, men at regnet på det og økonomiskt vil det ikke lønne seg! Får ikke stipend, kun lån pga mannens inntekt og lønnen min vil ikke øke betraktelig så må revurdere planene mine!

Skrevet

Oi shit, ja det er mye. Mest mindre det er en langvarig utdannelse. 6-7 år. Ville ikke tatt opp mer om det ikke er HELT nødvendig og du etter endt utdanning vil sitte med en lønn godt over snittet. Jeg betaler på mitt lå Hadde vel ca 70000 etter bachelor. 3000 i kvartalet. Synes det begynner å bli kjedelig nå. 5 år etter endt utdanning.

Skrevet

Det er mer studielån enn jeg har i hvert fall. Jeg har to bachelorgrader (tatt på 3 år) og skal snart i gang med master...

Skrevet

...

Anonym poster: e5c3fe3aad43f36a38b7cd859dea5102

Skrevet

400.000 er mye, men kommer jo an på inntekten du vil få. Har selv en bachelorgrad og 110.000 i studielån etter at det som skulle omgjøres til stipend var omgjort. Har nå bare 80.000 igjen. Hadde ikke hatt lyst på 400.000 i lån etter endt bachelorutdanning.

Hadde du gått 6 år på skole og vært overlege, ingeniør eller lignende så hadde det vært noe annet.

Skrevet

Hva skal du bli da?

Anonym poster: d2e33988561518aaf624a1aa60cf5988

Gjest ________
Skrevet

Jeg har 230 000 og da er det et semester på Bali, 2 år på privatskole, 1 års mammaperm, nå går jeg førsteåret på bachelor og får i juni barn 2 og når jeg er ferdig med bacheloren har jeg vel en 270 000

Men trøster meg med at jeg da har motatt 107 000 omgjort til stipend og en 228 000 i lånekasse mammapermisjonspenger, så når jeg sitter igjen med en bachelor, en fagskole utdanning + 20 studiepoeng i ledelse med bare 270 000 i studielån, angrer jeg ikke et sekund på å ha valgt utdanning fremfor en ny bil :) kan heller kjøre en billigbil å betale det ned fortere

Gjest ________
Skrevet

Satser her på en begynnerlønn på 475 000 siden fagskolen er relevant til bacheloren :)

Skrevet

Hvis du fortsatt er student, så vil det alltid lønne seg å ta opp studielån ettersom det ikke er noe renter på det før du er ferdig med å studere. Det som ikke alltid lønner seg, er selvfølgelig å bruke det opp hvis du ikke har behov for pengene nå mens du studerer. Da kan du evt sette dem inn på en egen "ikke-rør-konto" og betale det tilbake når du er ferdig med studiene. Da vil du ha fått stipend, hvis du har krav på det og du vil ha fått renter på pengene. Du har også mulighet for å bruke de pengene som egenkapital på leilighet/hus, hvis du ikke allerede har det. Studielånet er et av de lånene som har gunstigst betingelser, derfor kan det lønne seg å bruke det som egenkapital på hus og låne mindre i banken.

Anonym poster: 8f5d6709312f5a9185c5fc5c07aa4445

Skrevet

Jeg synes det er mye. Har også bachelor og ca samme studiepoeng, og har ikke studielån. Jobbet ved siden av studiene og forsørger meg selv, men tok opp lån for at jeg skulle få renter. Betalte tilbake alt ved endt utdannelse.

Med litt struktur i livet og riktige prioriteringer mener jeg det er unødvendig å ta opp så mye studielån. Men det er meg da, lille frøken snusfornuftig... Innser jo også at jeg har gått glipp av mye moro:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...