Gå til innhold

Trening og graviditet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har alltid trent masse, 5-6 ganger i uken, med både løping/intervall, langdistanse og div styrke trening. Nå har jeg jo blitt gravid 4+1 nå. Og skal fortsette å trene, men ikke like hard med Max puls og intervaller.

Trener også dere aktiv?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143991617-trening-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sier jo bare det er sunt og holde seg i form,så lenge du ikke har risko svangerskap eller blødinger

Det er mitt første graviditet. Så vet ikke om jeg er i risiko eller om jeg får lett blødninger. Til nå, har det gått veldig fint altså ;)

Oki, er mitt første også, trener ikke,men jeg går turer :). Har du noen kroniske sykdommer eller noe sånt er det risko for jeg har medfødthjerte feil,men hvor langt er du på vei? hvis du ikke litt langt uti så ikke hatt blødinger,er det ingen fare

Oja. Jeg har hatt blodpropp i hjernen som 5 åring. Men hard trening gjør at jeg klarer jobbe og fungerer som alle andre. Jeg har bare litt problemer med spasmer i hele venstresiden.

Jeg er 4+1 i dag, har ikke hatt noe blødninger eller noe enda.

Annonse

Jeg trente omtrent som deg før jeg ble gravid, Thie88. 4-5 økter i uka. Er førstegangsgravid. Det var noen uker (rundt uke 6-9) hvor jeg var alt for trøtt til å klare særlig mer enn en til to økter i uka, men nå er formen stigende igjen (12+1 i dag) og jeg er oppe i 4 økter. Trener tøffe steptimer og andre saltimer, pluss styrke. Det viktigste er å lytte til kroppen. Jeg går veldig fort opp i puls nå, og merker at jeg har en helt annen arbeidskapasitet, men det er jo bare å justere deretter. Jeg tar meg akkurat like mye ut som jeg gjorde før jeg ble gravid. Når det gjelder styrken har jeg gått litt ned på vekt og opp på repetisjoner på beinøvelsene, for å klare å puste gjennom hele øvelsen og ikke skape for høyt buktrykk. Jeg merker hvertdall at jeg får utrolig mye godt ut av å fortsette treningen, og gidder ikke bekymre meg for om det KAN utgjøre noen fare for babyen, da det mest sannsynlig bare gjør godt for oss begge.

Jeg trente omtrent som deg før jeg ble gravid, Thie88. 4-5 økter i uka. Er førstegangsgravid. Det var noen uker (rundt uke 6-9) hvor jeg var alt for trøtt til å klare særlig mer enn en til to økter i uka, men nå er formen stigende igjen (12+1 i dag) og jeg er oppe i 4 økter. Trener tøffe steptimer og andre saltimer, pluss styrke. Det viktigste er å lytte til kroppen. Jeg går veldig fort opp i puls nå, og merker at jeg har en helt annen arbeidskapasitet, men det er jo bare å justere deretter. Jeg tar meg akkurat like mye ut som jeg gjorde før jeg ble gravid. Når det gjelder styrken har jeg gått litt ned på vekt og opp på repetisjoner på beinøvelsene, for å klare å puste gjennom hele øvelsen og ikke skape for høyt buktrykk. Jeg merker hvertdall at jeg får utrolig mye godt ut av å fortsette treningen, og gidder ikke bekymre meg for om det KAN utgjøre noen fare for babyen, da det mest sannsynlig bare gjør godt for oss begge.

Det er god å høre ;)

For 2 uker siden kunne jeg trene i like høy intensitet, men de siste dagene nå, får jeg veldig høy puls merker jeg, og kondisjonsformen er ikke den samme :/ må jo justere dette etter hva kroppen gir av signaler. Men det blir en annen trenings tilværelse. Trodde ikke jeg skulle merke så stor forskjell allerede nå.

Jeg trente også 4-5 dager i uken før jeg ble gravid. Men så ble jeg plutselig fryktelig sliten, trøtt og småkvalm. Har enda ikke hatt en skikkelig treningsøkt og har utrolig dårlig samvittighet. Håper formen blir bedre snart og at det ikke har gjort stor skade å være uten trening noen uker. Håper jeg kan trappe opp mot samme nivå som før.

Hvis man er frisk og rask tror jeg det bare er intervalltrening man skal være forsiktig med i 1. trimester :) Men det aller viktigste er å lytte til kroppen! Jeg trente f.eks. en ganske hard styrkeøkt her, men så ble jeg litt svimmel ("sliter" med det nå :P) så da sluttet jeg, og hadde bare en deilig følelse etterpå :) Anbefaler også boken "Trening for kule mager" av Jill Jahrmann. Der fikk jeg svar på alt jeg lurte på med førstemann :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...