KunstnerMamma Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Jeg har hørt fra flere som har født at de foretrakk å stå, og at det er bedre en å ligge for da jobber du ikke imot tyngdekraften. Er det noen her som har tenkt på det samme, eller som har født stående?
Gjest peacock Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Mitt beste råd til deg er å ikke planlegge for det blir veldig sjeldent som man tror. Her stoppet alt på 5 cm og jeg måtte få epidural for å komme videre i forløpet. Da gikk det ikke an å stå, gitt. Planlegging fører bare til stress når tingikke går som man tror. Gjør hva du synes føles rett - du blir veileder av jordmor uansett Lykke til!
KunstnerMamma Skrevet 18. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2012 Ja det høres logisk ut egentlig:-) Jeg får nevne det for jordmor, så vet hun/han det, og så ta det som det kommer:-) Takk
*ønskegull* Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 Det er bare fornuftig å tenke gjennom hvordan en ser for seg fødselen - men da egentlig mtp. hvis en ønsker badekar osv. Da er det greit at det står på forhånd i papirene. Hos meg var fødselen heeeelt annerledes enn jeg hadde tenkt og trodd på forhånd.. Og hvis jeg hadde vært litt åpen for andre ting så hadde det kanskje vært lettere for meg å takle ting som skjedde under fødselen Jeg kan ikke tenke meg å føde stående, men det kan være at andre her har litt erfaring eller tanker..
Staark Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Jeg kommer til å be om å få låne en prekestol, som jeg kan henge over gjennom de verste riene. Fra mine forrige fødsler forsøkte jeg både å ligge i sengen, og det å spasere omkring. Jeg vil ha tyngdekraften bort fra bena og korsryggen, da mine fødselssmerter sitter for det meste der. Jeg kommer til å bevege meg opp i sengen ved pressrier, da jeg vil ha barnet opp med en gang det er ute.
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Er vel igrunn veldig vanskelig å planlegge fødselsforeløp, men slik var min forrige: Stod/gikk nesten hele fødselen. Ettersom jeg kun hadde litt akupunktur som smertelindring, fant jeg ut at det å gynge fram og tilbake fra fot til fot, samt gynge opp og ned i rietoppene var grei smertelindring. Samt det hjelper på tyngdekraften, som HI skriver. Mine rier dabbet derimot av, og jeg måtte ligge med drypp samt pressrier i to timer. Da låg jeg i sengen - var så trøtt at jeg ikke hadde sjangs til å stå oppreist Kommer nok ikke til å ønske smertestillende denne gangen heller - ettersom jeg vet at jeg takler fødselsmertene så godt. Ellers kommer jeg nok til å prøve å stå oppreist også denne gangen - men man vet jo aldri hva fremtiden bringer Min erfaring tilsier at man skal tenke gjennom hovedsaklig hva man ønsker mtp, evt. smertelindring - ellers så må man ta ting litt som de kommer. Jordmødrene kan jobben sin
Håpefull77 Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Planlegg minst mulig er mitt råd. Jeg hadde god hjelp av prekestolen under min fødsel. Følte det hjalp mot smertene. Hjalp ikke for raskere åpning. Stoppet på 6 cm Endte med haste keisersnitt. Noe som var helt greit. Forbered deg på alt som kan skje. Og oppdater deg på hva de har av hjelpemidler der du skal føde. Gå inn i det med åpent sinn er mitt råd
♥Madam Mim♥ Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 For meg var stående fødsel helt utelukket. Prøvde å stå gjennom to rier og det var et rent smertehelvete. Fikk riestormer ute av milde. det samme gjaldt hver gang jeg skulle på do og prøvde å reise meg igjen. rier uten mellomrom er helt jævlig. Var mye bedre å ligge i sengen. Da fikk jeg greie pauser mellom hver rie. Brukte svak lystgass som smertelindring.
-Lane- Skrevet 18. november 2012 #9 Skrevet 18. november 2012 Jeg sto da jeg fødte min første. Jm prøvde å få meg til å legge meg når pressriene kom, men jeg nektet. Hadde lest at det skulle være bra å stå på grunn av tyngdekraften. Det endte med total ruptur. Ikke gøy. Jm kom ikke ordentlig til siden jeg sto, så eg anbefaler det ikke. Stå gjerne underveis for å få babyen ned i bekkenet, men jeg ville ikke stått når pressriene kommer.
*ønskegull* Skrevet 18. november 2012 #10 Skrevet 18. november 2012 Jeg var oppe og gikk masse før jeg måtte ha epiduralen, og det hjelper jo på for å få barnet ned. Men pressingen? Da befinner jeg meg i sengen
Snupi27 Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 Jeg klarte ikke stå på beina mine med de to første. Nesten så jeg besvimte når jeg måtte opp. Så her får vi bare vente å se =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå