Gå til innhold

Hvor lang tid mener du man bør forvente det tar å bli gravid? Når kan man tillate seg å bli litt utålmodig?

Anbefalte innlegg

Jeg får jo stadig høre det at det er vanlig at mange bruker et helt år, men fordi vi ble gravide på første forsøk forrige gang, så klarer jeg ikke å la være å bli utålmodig.. Vi startet prøvingen i april. Jeg dro til en privat gynekolog i oktober og jeg skal være frisk. Jeg har også fått påvist eggløsning, selv om jeg er uregelmessig. Mannen min skal teste seg om vi ikke klarer det i denne pp.

Hvorfor blir jeg ikke gravid? Er det slik at egget kan ha vanskelig for å feste seg? Jeg leser om folk som har prøvd lenge her inne. Noen har tilstander som gjør at det blir vanskelig, mens andre bare har uflaks hver mnd. Jeg beundrer deres iver og tålmodighet.. *Tøft* :(

Fortsetter under...

Uff, har egentlig ikke noe godt svar til deg. Vi brukte 8 mnd. første gang, og det endte i SA, så ble jeg gravid nesten rett etter det. Var veldig frustrerende.

Spire nr.2 satt på første forsøk.

Så tenker vi hadde litt uflaks første gang.

Lykke til!

Anonym poster: 75e3112031d22add4ded6b4a43173554

Selv om en treffer på selve eggløsningen er det bare 25% sjanse for at det blir en graviditet ut av det, så det er ikke unormalt at det tar tid selv om begge er friske :-)

Anonym poster: 6388020c1291e947d98f9a3b92b588a4

Etter et år for de som er under 35 år. Etter 6 mnd for de som er over 35. Dette er tidsperioder basert på gjennomsnittlig tidsbruk for friske å bli gravid, eller også normal tidsbruk. Dersom man har grunn til å mistenke infertilitet før denne tidsregelen, bør lege kontaktes snarest.

Jeg syns det virker som at "alle" bruker 1-4 mnd, iallfall ikke mer enn 6 mnd, men det er vel bare de vi hører fra..

Nei, det er godt å få sutret fra seg litt her. Så er det bare å fortsette med denne tålmodighetsprøven! :)

Her var 1 ett uhell, nr 2 gikk på 2 pp. Forventer jo at ting skjer ganske raskt nå... Håper iallfall det! Tror jeg personlig vil bli utolmodig etter en 3-4 pp!

Men det kommer jo av fortiden min. Hadde vi prøvd på første barn, så hadde jeg nok vært mer tålmodig, kanskje blitt utålmodig etter et halvt år.

Annonse

Jeg veksler mellom å være utålmodig og likegyldig nå. Selv om vi kun har vært gjennom 1 pp etter p-pilleslutt uten resultat, så ble jeg helt nedbrutt av testsvaret sist mnd. Håper jo på positiv test denne mnd, og kommer nok til å bli skikkelig lei meg om det ikke klaffer. MEN samtidig får jeg kalde føtter iblant når jeg er lei og sliten og håper jula ikke blir spolert av kvalme o.l.!

Ville vært VELDIG utålmodig om vi hadde holdt på et halvt år, slik som du har HI... Men for alt jeg vet kan det hende nr.3 tar tid for oss også..

Forventet å bruke et år. Ble utolmodig etter 2pp. Ble gravid i 4pp og litt overrasket over at det var så lett. All ære til dem som har tolmodigheten i behold når det har gått litt tid.

Premien min kommer i april.

Første år var spennende, andre år litt mer utolmodig, tredje år frustrert og lei og sur, fjerde år gav vi egentlig opp og femte år satt spiren:-) nå er vi på 2,5år prøving på nr 2....

Bare en trøst til dere som blir utolmodig etter 1 pp;-)

17 pp her uten resulrat :( Frustrerende ja, det kan man si.

Første tok nesten 2 år. Var da igjennom IVF uten resultat før

spiren plutselig satt på naturmetoden.

Trodde jeg visste litt mer om EL og timing denne gang + at jeg skulle prøve

med progesteron (brukte det den pp spiren satt) så startet prøvingen i god tro denne gang..

Vi er begge tilsynelatene friske/"normale"

Håper det går fortere for deg! ;)

Jeg har også inntrykk av enten så blir man gravid med en gang (0-3pp) eller så tar det godt over 1 år (har nok noe med at det har vært sånn for de fleste venninnene mine. Enten så satt spiren med en gang, eller så har de vært gjennom x antall runder med IVF.) Vi er inne i 5pp og jeg har forlengst begynt å tenke på om noe kan være galt, usj. :( Jeg har veldig stabile sykluser og positive EL-tester samme syklusdag hver eneste måned og har egentlig alltid sett for meg at det skulle gjøre det enklere. Tydeligvis IKKE...

Endret av GeekGirl81

Vi ble egentlig raskt gravide uten at vi prøvde så hardt. Det måtte da tre positive tester til før at spiren holdt seg fast. Men hadde da en mens mellom hver graviditet. Det tok mer enn ett år fra vi begynte å prøve på nummer 2 til første positive test kom. Det tok da 3 positive tester til før neste spire satt skikkelig igjen. Vi var utredet og det var ingen feil. Hos meg løsnet det etter 3 akupunkturtimer. Jeg fikk akupunktur for andre ting når jeg ble gravid med nummer 1.

Men denne gangen har vi prøvd litt, men ikke aktivt og svusj så var jeg gravid med nummer 3. Er 17+4. Har heller ikke mistet. Nr 2 var ikke helt året før jeg fikk positiv test med nummer 3. Jeg er til og med bikket 41....

Annonse

Vi brukte nesten 1 og et halvt år på nr 1. Både jeg og sambo drog da til lege for å sjekke om alt var ok. Gyn sa at alt var ok med meg og at jeg var for ung til at det var noe vits med videre utredning. Samboeren tok en sædprøve, og fikk vite at svømmerene var litt slappe. Men dette er vel egentlig ikke noeen kan slå fast etter bare enprøve?

Fikktil spire den samme pp som da jeg var til gyn, heldigvis.

Nå var jeg og tok ut kobberspiral, med privat gyn. Han brukte ti min på å fastslå at jeg har Pcos. Sikkkert derfor at det tok så lang tid med nr 1... Utrolig irriterende at gyn somundersøkte meg da vi prøvde på nr 1 ikke så noe poeng i å sjekke etter da...

Får virkelig håpe det går fortere nå. Jeg synes helt ærlig at terskelen for å få utredning/ hjelp med å få barn skulle vært lavere. Jeg synes ikke det skulle vært nødvevdig å vente et helt år!

Ikke vits i å sjekke fordi du var for ung? Herregud for et håpløst svar fra en gynekolog - jeg hadde blitt sur... Man kan da ha problemer selv om man er aldri så ung.

Ikke vits i å sjekke fordi du var for ung? Herregud for et håpløst svar fra en gynekolog - jeg hadde blitt sur... Man kan da ha problemer selv om man er aldri så ung.

Ja, jeg ble veldig leimeg og sint. skal aldri til ham igjen i alle fall!

Ekstra kjipt siden det bare var en simpel scanning av eggstokkene som skulle til for å stille diagnosen...

Bør ikke alltid ta det som leger sier for god fisk har jeg i alle fall lært...

Ja, jeg ble veldig leimeg og sint. skal aldri til ham igjen i alle fall!

Ekstra kjipt siden det bare var en simpel scanning av eggstokkene som skulle til for å stille diagnosen...

Bør ikke alltid ta det som leger sier for god fisk har jeg i alle fall lært...

Nei, det skal være sikkert og visst. Og noen ganger kan det ha helt katastrofalt utfall fordi de rett og slett velger å overse ting fordi det ikke passer inn i teorien deres om hvordan alt skal henge sammen. Og leger er jo som folk flest. De vet ikke alt om alt og det vil være symptomer og diagnoser de rett og slett ikke vet nok om (heldigvis har de fleste leger jeg har vært innom hos vært ærlige og rett og slett referert meg videre til spesialist.)

Men du gikk jo faktisk til gynekolog og han burde virkelig visst bedre. PCO / PCOS er tross alt innenfor hans fagfelt.

Jeg er bare på første reelle pp (da vi bestemte oss for å droppe prevensjon og faktisk gjøre dette fikk jeg mensen et par dager etterpå, så det tells nesten ikke). Men er stresset likevel, for mannen er her kun i helgene, så skal godt gjøres å treffe, og får vi det ikke til denne eller neste blir det mest sannsynlig et halvt år før neste sjangs da han skal bort. Og jeg føler meg gammel, pluss at "alle" venninnene mine har baby eller er gravide nå... Hvis det skal ta årevis blir det jo for sent!

Personlig er jeg glad jeg må prøve lenge, fremfor å bli gravid og miste flere ganger slik jeg ser andre gjør.. Jeg vet ikke helt hvordan jeg ville taklet det.. Men 8 mnd er lenge nok for meg! Ikm om 1 uke.. Kunne ønske vi kunne bare kunne svelge en pille, så ble vi gravide! :P

Her tok det 6 pp før førstemann satt, og 9 pp med andremann som nå er i magen. Det er hardt å være prøvere.. og ALLE sier at det gjelder å slappe av og ikke tenke på det, så kommer spiren. Men det er ikke bestandig slik der henger sammen:P

Vil bare si at det er heeeeelt normalt med lang ventetid.. Og når spiren endelig sitter, og barnet kommer, så er alt velstand igjen:) Og vi hadde ikke hadd første sønnen som vi har, om spiren hadde sittet etter en mnd og ikke seks;)

Helt sant at den tunge tiden med venting går over når spiren endelig sitter :)

Og at det er normalt at det tar tid.. MEN etter 17 (+) pp så må jeg si at jeg syns det har tatt altfor lang tid! Da begynner man å lure på hvor lenge til man skal måtte vente.

Jeg tror nok jeg hadde slappet litt mer av dersom vi hadde hatt barn fra før. Nå blir det mye fundering på om noe kan være galt. Blæh... :(

Det tok over ett år.. Det var en stor påkjenning. Jeg er 24 år, sunn, frisk og sank. Har fått påvist at alt er i orden der nede av spesialist, men likevel tok det så lang tid. Spiren ville bare ikke sitte. Men nå sitter den :)

Eg og samboer brukte nøyaktig ett år før eg blei gravid. Slutta med pilla i juli 2011 og blei gravid i slutten av juli i år. Venter vår lille i slutten av april 2013 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...