Gå til innhold

Dere som tar Metformin: hvor lang tid tok det før dere fikk igang syklusen?

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å ha mensen ca 1 gang i året og har akkurat begynt på Metformin. Håpet er å få normal syklus slik at jeg kan bli gravid. Tar imot erfaringer :)

Jeg er forresten ikke insulinresistent, men gynekologen mente det kunne hjelpe meg likevel.

Anonym poster: b1ebbaa09023d887ae6f040cd99955f5

Fortsetter under...

...og en annen ting. Har aldri vært så dårlig i magen før, sitter konstant på do! Og da har jeg bare tatt en tablett. Vil dette går over??? :(

Jeg har hatt veldig lange sykluser, men etter jeg begynte med Metformin ble de litt kortere og litt mer regelmessige. Jeg kan ikke helt si hvor lang tid det tok for syklusen min har blitt klusset til nå etter diverse hormontilskudd i forbindelse med prøverørsbehandling (som ikke skyldes pcos'en altså).

Jeg er heller ikke insulinresistent, men er veldig plaget av smerter pga pcos, så da er det verdt et forsøk.

Jeg ble veldig kvalm og vond i magen i starten, men det gikk over etter ca 3 uker tror jeg. Jeg har funnet ut at det er best å ta tablettene sammen med de største måltidene, da reagerer jeg ikke så mye på dem. Men selv nå, etter ca 8 måneder på dem, kan jeg bli dårlig å må løpe på do i ett hvis jeg ikke har fått spist nok før jeg har tatt dem. Så det er mitt beste tips, spis masse! :P

Lykke til, håper Metformin kan hjelpe deg å bli gravid! :)

Takk for svar, Splenda :) Ser ut som magen min tåler en halv tablett per dag, får prøve med en halv til snart (850 mg pr tablett).

Ennahhoppert: bare på resept ja.

• 3 uker senere...

Annonse

Bivirkningene går normalt over etter en stund, ellers anbefaler jeg å bytte til Glucophage om du synes det går veldig lang tid. Jeg tåler ikke Metformin, men Glucophage er ikke noe problem, den er mildere til magen, selv om det er samme medisin. Og begge deler fås kun på vanlig resept om man ikke har diabetes, men det hender seg at noen leger er "snille" å skriver det på blå resept.

Jeg fikk aldri mer stabil syklus metformin, den er like løpsk med som uten dessverre.

Bivirkningene går normalt over etter en stund, ellers anbefaler jeg å bytte til Glucophage om du synes det går veldig lang tid. Jeg tåler ikke Metformin, men Glucophage er ikke noe problem, den er mildere til magen, selv om det er samme medisin. Og begge deler fås kun på vanlig resept om man ikke har diabetes, men det hender seg at noen leger er "snille" å skriver det på blå resept.

Jeg fikk aldri mer stabil syklus metformin, den er like løpsk med som uten dessverre.

Har klart å øke til 2 x 0,5 tablett om dagen. Blir litt urven i magen utover kvelden, men det går bra. Har allerede gått ned 3 kg uten å gjøre noe spesielt, helt fantastisk! Har også null søtsug. Håper mensen dukker opp snart, men det er kanskje å håpe på for mye.

Du bør la det gå minst en uke mellom hver gang du øker med en halv tablett - om du ikke allerede har fått beskjed om det. Selv fikk jeg beskjed om at jeg skulle med 1 tablett hver 3 dag, noe som gjorde bivirkningene ille.

Til meg tok det nesten tre måneder fra jeg begynte på Metformin til jeg fikk min første mens. Merket lite til bivirkningene, men merker nå at syklusen har stabilisert seg litt. Jeg har nå en syklus på 40-45 dager, noen som vet om det er innenfor normalen?

Anonym poster: 55782129288e409c26518e5d64dc03f8

Eg tok metformin i 1,5år men det hjalp meg mer på å holde tilbake den store mengden med cyster en noe annet. Var mye mer drit å ta di en di virket følte eg:) men det er jo opp til hver enkelt:)

Til meg tok det nesten tre måneder fra jeg begynte på Metformin til jeg fikk min første mens. Merket lite til bivirkningene, men merker nå at syklusen har stabilisert seg litt. Jeg har nå en syklus på 40-45 dager, noen som vet om det er innenfor normalen?

Anonym poster: 55782129288e409c26518e5d64dc03f8

25 til 36 dager er normalt, men det er viktigere å ha stabil syklus enn 36 dager syklus vil jeg tro :) Alt er jo bedre enn ingenting når man har pcos ;)

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...