Gå til innhold

Frekke fremmede mennesker

Anbefalte innlegg

Er det liksom greit å si hva man vil til gravide, selv om man ikke kjenner dem? Dette har helt sikkert vært oppe til diskusjon tidligere, men jeg hadde en mindre koselig opplevelse idag. Har til nå fått diverse småkommentarer om at jeg har stor mage, men har liksom ikke brydd meg sånn veldig. Ligger innenfor det grønne på symfysemålet, bittelitt over den røde streken, og snuppa er estimert til å være rundt 4kg ved fødsel. Litt større enn normalen :) Kjente likevel idag at jeg tok meg litt nær av ei dame, ble rett og slett litt overrasket selv. Føler meg sliten og lei om dagen, har 4 uker igjen til termin og var innom butikken der jeg jobbet tidligere en liten tur for å hilse på. Står å snakker med mine tidligere kollegaer da en kunde bryter inn og sier "Herreguud nå er det vel ikke lenge igjen?" Aldri sett dama før, så ble litt overrasket. Svarer at jeg har 4 uker igjen og får kommentaren "4 uker?!?!?! Også har du DEN digre magen allerede?? Har aldri sett noen som har vært SÅ stor og fortsatt ha 1mnd igjen!" Ble helt paff jeg! :/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143990934-frekke-fremmede-mennesker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aprikos Syltetøy

Har fått den der i fleisen to ganger jeg også..

Ene var da jeg var 23 uker (er nå 30).

Da var jeg på butikken, og stod å skulle betale varene mine.

Så påpeker hun bak kassen at hun syntes hun ser gravide jenter overralt! Ja - jeg også sier jeg og smiler :) Også sier hun at hun selv er gravid. Så koselig da, sier jeg, og spør hvor langt hun er påvei. Da smiler hun, ser på meg og sier: ikke så langt som du. Jeg er bare 18 uker jeg.

.. "ikke så langt som meg ja.." tenkte jeg. Nei hun var jo ikke det, men 18 uker til 23 uker? Enda godt hun ikke spurte meg om hvor langt påvei jeg var. For da hadde jeg seriøst bare sagt 7 mndr!!

Jeg fikk veldig fort veldig mage kan du si..

Hadde også en bøssebærer på døra her for noen uker siden som jeg åpnet for. Fikk en sånn innbetalingslapp av henne siden jeg ikke hadde kontanter, og rett før jeg lukker døren etterpå påpeker hun at "d-dagen var nære nå eller??"

Begge hendelsene var jo ment hyggelig fra begge to.

Men merker jo at det ikke er noe morro å få den i fleisen hvor stor jeg er i forhold til ant uker jeg er...

Annonse

En gang i uke 33 kom en dame bort til meg i garderoben etter trening og sa noe sånt som "ja, nå er det vel ikke lenge igjen?". Jeg svarte at "det er det såvisst ikke - bare syv uker igjen!". Denne dama presterte så å si "å, så lenge igjen? Synes du har vært schvær så veldig lenge nå?". Fint det. Dette var forøvrig en dame jeg har sett på trening, men ikke snakket med.

En ting er nå det, en annen ting er at jeg etter det begynte å føle meg som et glo-objekt på trening. Sikkert veldig hårsår, jeg vet, men man vil liksom bare skli inn i mengden..

Gjest Mammantil2prinser

Kjenner til den ja!

Var innom Kiwi en morgen og kjøpte en appelsin. Damen i kassa sa: nå er det vell ikke lenge igjen.

Jeg nei, kan skje når tid som helst.

Hun: er det tvillinger kanskje?

!!!!! Da ble jeg helt satt ut! :o

Du er ikke alene... jeg får høre sånt nesten varje dag av fremmede mennsker som føler de har rett å si akkurat hva de vil...

Blir så frustrert over det.

jeg hører ofte : er du sikker på at det ikke er tvillinger?

når jeg svarer på hvor lenge jeg har igjen så får jeg ALLTID høre: åhh da er du stor eller oj, da er du virkelig svær osv.

er så utrolig lei nå!!!

Jepp. Kom akkurat fra et parfymeri nå, hvor damen i kassen først bare spurte: "var det alt du trengte?". Jeg svarte ja og smilte, og i det jeg tar imot posen sier hun: "du ser ut som du holder på å sprekke hvert øyeblikk!" Jeg: ehhehe, ja...

Hun mente det nok ikke vondt, og mannen syns jeg er hårsår, for nå er jeg under to uker fra termin og har veldig stor mage, men gøy er det ikke uansett:/

Note to self: Slike ting skal jeg IKKE si til gravide jeg møter på min vei. Før kunne jeg ta meg selv i å tenke sånn og kanskje til og med formulere meg skikkelig klønete, men etter at jeg selv ble gravid har jeg i alle fall funnet ut at kommentarer ikke uten videre blir tatt med et smil.

Min erfaring er uansett at f.eks. kolleger som har barn er mye greiere med kommentarer enn de barnløse. De som har, spør mer om form og hvordan jeg har det, og kommenterer mer sånn "så fin du er" og slikt. De barnløse fyrer derimot gjerne av med "å djiiiiz, så stor du er", "kan man bli større??" osv.

Bleh...

Huff, jeg kommenterte den store magen til ei bekjent en gang to uker før termin. Fra min side var det ment som et kompliment, jeg ønsket meg gravidmage selv, men har skjønt i ettertid at det er en uting.

Å kommente magen til vilt fremmede er utrolig frekt, skjønner ikke hva folk tenker på.

Noen folk eier ikke skam! Jeg har fått høre alt mulig dritt når jeg har vært på jobb og ikke kan rømme (jobber på stort kjøpesenter) Et kvinnfolk presterte å si at "åå duu jeg husker når jeg var høygravid.." da var jeg i uke 32, og magen min var IKKE stor! Dessuten samlet hun sine 3-4 avkom i ring rundt meg "kom å kjenn på babyyen i magen til daamen daa unger.." Hmprh!! Senere samme dagen fikk jeg spørsmål fra en vemmelig mann med to drittunger på slep, om jeg fortsatt var sammen med barnefaren OG om jeg hadde blitt fort gravid! WTF er det liksom!? Hadde det ikke vært for min tydeligvis alt for store mage så hadde jeg hoppa over disken og bitt av ham nesa!!

Annonse

Åh så godt å høre at det ikke bare er meg. Altså ikke kjekt uansett å få høre sike ting, men det er nok mer vanlig enn man tror. Jeg også legger merke til de som har barn fra før, som gjerne heller spør hvordan formen er, hvordan det går, om jeg kjenner mye liv osv, og gjerne kommenterer magen min med KOSELIGE kommentarer. Er vel ikke før man har følt på kroppen selv hvordan det er å være en vaggende ballongkule at man vet hvordan slike kommentarer kan være utrolig irriterende. Helt sjokkert når jeg leser svarene deres her også, herregud er det mulig å ta seg så til rette Høytoppåfjellet? Jeg føler virkelig med deg!! Mannen her mente jeg burde fyre opp tilbake. Hadde vært festlig hvis jeg hadde sagt noe som "Er du også gravid eller? Ikke? Også har du SÅ stor mage likevel?" til hu dama, som riktignok hadde litt ekstra på magen ;)

haha velfortjent catlady!!!

jeg kommer iallefall ikke til å la være å slenge spydigheter tilbake hvis noen kommer med ting som fornærmer meg.

Ekstremt følsom på alt som har med kroppen å gjøre siden jeg bare for et år siden var sykelig overvektig. Er normalvektig nå, men kropp og utseende er fremdeles et sårt tema :-S

Er så enige med dere! Tenk at vanligvis så løfter ikke fremmede et øyenbryn for hverandre engang, mens gravide er visst allemannseie! Man blir jo så paff at man glemmer seg litt ut også, så er det etterpå alle de kjappe og frekke kommentarene de skulle fått i retur dukker opp i hodet :P

Jeg for min del er litt i min egen verden når det kommer til graviditeten og kobler litt ut hele greia når jeg er på jobb eller ute blant folk. Så når det kommer kommentarer og spørsmål om ditten og datten så er det ikke alltid jeg skjønner hva de snakker om! Litt sånn "du får en gledelig jul ser jeg?" og jeg svarer kanskje - åja har de meldt snø? :D

Får mange kommentarer for tiden ja.. De tankeløse sier slikt som "Gud, hvor svær du har blitt"! "Hei, tjukka".. "Sikker på at det ikke er tvillinger"! "Nå, må jo den babyen komme snart" Eh, det er fortsatt 4 uker til termin.. Mens, mange synes gravide er så fine, at de bare smiler og sier hvor flott jeg ser ut, spør hvordan det går osv.

Tar ikke sånt så veldig høytidelig jeg. Synes egentlig at det er litt hyggelig at andre folk, også fremmede, engasjerer seg. Så lenge ikke folk er frekk. Og ja, vi ser ganske store ut, i forhold til folk som har flat mage. Kanskje derfor folk tror vi er lengre på vei. Synes alle venninnene mine ser ut som anorektikere for tida;)

Og når det er sagt, hørte sist ved levering i bhg i morges, da jeg på spørsmål sa at termin er om drøye ti uker, at "nei guri, du ser da mye lengre ut på vei!" Min respons: ja vet:) Og det føles slik også! Ser ikke grunn til å ta meg nær av sånt. Men vi er forskjellig...

Ble litt omvendt for min del. Jeg var selv inne i min siste uke jobb før permisjon og jobber altså i butikk. Vi ser jo mange folk, gravide og ikke. Så kom det ei diger dame, så virkelig høygravid ut. Siden jeg selv er gravid tillot jeg meg å spørre: hvor lenge igjen, og utbrøt samtidig "oj stor mage", dama hadde selvfølgelig termin etter meg som har middels magemål. Hun var kjappt ute av butikken, auf ble litt flau, men tror hun var vandt til det, for hun var virkelig stor!!! :P

Gjest Mammantil2prinser

Men jeg tror det går begge veier dette jeg. Det nok ikke gøy for de som hele tiden får høre hvor små de er! :/

Jeg har en spinkel anorektisk tynn søster, og med første barn hadde hun så liten mage at du bokstaveligtalt lurte på hvor barnet låg. Men så var jo baby under 2,8 kg ved fødsel også da.

Nå venter hun tvillinger og gudene vet hvordan de får plass inni den lille magen hennes! Så er nok sårt begge veier :9

Jeg har det omvendt. "Hvor er magen din da?", spør de, og jeg er i uke 29 :) Men jeg ser jo selv at jeg har liten mage i forhold til mange, og vet at jeg bærer barna mine mer inni meg. Var liten med de to første også :) Synes det er koselig at folk bryr seg, og har ikke vært borti noen som har vært frekke :)

jo takk... syns noen kan være skikkelig vemmelige.

magen stangerte litt midt i svangerskapet, og da fikk jeg spørsmål om det virkelig var liv der inne (!!!) ja det var jo hyggelig, akkurat det man vil tenke på når magen stangerer

Baby lå bare slik at magen SÅ liten ut i tillegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...