Gå til innhold

vorter under foten hos barn? kan jeg bare avbestille legetimen

Anbefalte innlegg

Skrevet

og heller kjøpe vorter fjerinings produkter på apoteket??skal til legen ( eller helsesekretæren) i dag med min datter for å fjerne en liten vorte under foten, men har googlet litt nå å funnet ut at de selger jo vorte fjernings produkter på apotek. Noen med erfaring her.

Anonym poster: e8b7a53830b037b72426a3f0c712b117

Anonym poster: 4bee85a7ebb9388e8f6f93ef1c15b6ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Hadde et par fotvorter når jeg var yngre. Brukte reseptfritt vortemiddel, tok sin tid å få bort, men plutselig datt de bare av. Tror ikke det er nødvendig å gå til legen sånn i første omgang, hvis den ikke er veldig plagsom da :)

Skrevet

Ville gått til legen. Det er mer effektivt.

Skrevet

Vi prøvde "alt" mot fotvortene til janta vår, men det ble bare mer og mer. Til slutt var halve foten dekket. Det som virket var noe så enkelt som bananskall. Ta på bananskall, innsiden mot vortene og sokk på om natta. Sørg for at alle vortene er dekket. Gjør dette 3 netter på rad og du er kvitt vortene en gang for alle.

Anonym poster: a2889459e1edcb6152e4b74645631443

Skrevet

Hvor gammel er barnet? Jenta mi på 7 år fikk fotvorte, men legen nekta å fryse den bort pga d gjør så vondt at det er ikke noe et barn skal gjennomgå. Tok på middel pluss spesialplaster over, etter nlen behandlinger datt den av.

Skrevet

sønnen min fikk en forvorte etter vi begynte på babysvømming da han var 7 mnd. legen ville ikke fjerne den da han var 1, 5 år og jeg spurte hva jeg skulle gjøre med den. han sa jeg kunne kjøpe vortemiddel på apoteket.

Men på apoteket ville de ikke selge meg vortemiddel da de ikke hadde noe som kunne brukes på så små barn.

han er nå 2 år og 3 mnd. har den enda. den er bitteliten og har ikke blitt fler.

Skrevet

Fra Norsk elektronisk legehåndbok sin pasientinformasjon:

Hvordan behandles tilstanden?

De fleste vorter blir borte av seg selv, men dette kan ta lang tid. I en studie fant man at halvparten av vortene var forsvunnet etter ett år, 2/3 var borte etter to år. Det finnes en lang rekke metoder for fjerning av vorter. Uansett behandling vil vortene være borte hos ca. 30% av oss etter 10 uker, og hos 95% etter 5 år.

En svak vitenskapelig dokumentasjon for effekt finnes for lokalbehandling med salicylsyreholdig preparat, for frysebehandling og for injeksjon av antigen i vortene. Behandlingseffekten er imidlertid meget beskjeden.

Vortemiddel

Vortemidler som inneholder salicylsyre (eks. Verucid) fås kjøpt på apotek uten resept. Ved bruk av vortemiddel er det viktig å bløtgjøre hud og fjerne hard og død hud. Dette kan gjøres ved å sitte med hender eller føtter i varmt grønnsåpebad i 5-10 minutter, og deretter skrubbe bort den harde huden med for eksempel en pimpstein eller en fil. Dette gjøres før du smører eller pensler på vortemiddelet.

Vortemiddelet bør påføres hver kveld. 1-2 ganger hver uke fjernes hinnen over vorten før vortemiddelet påføres. Behandlingen bør fortsette inntil en har oppnådd ønsket resultat, og det kan ofte være i flere måneder.

Frysebehandling eller kirurgi

Vorter kan også forsøkes fryses bort. Den vitenskapelige dokumentasjonen for at slik behandling virker, er tynn og forvirrende. I sammenligning med placebo er frysebehandling ikke bedre. Sammenlignet med salisylsyrepreparat er heller ikke frysebehandling bedre, men en studie har funnet at frysebehandling er bedre enn salisylsyre ved håndvorter.

Frysing kan være smertefullt, så denne behandlingen passer dårlig for de aller yngste. Frysebehandling egner seg best på hendene, der vortene ikke stikker så dypt. Frysebehandlingen gjennomføres ved påføring av flytende nitrogen, og krever besøk hos lege. Behandlingen må som regel gjentas med 2-3 ukers intervall inntil man ser forventet virkning.

Det er sjelden man skjærer eller brenner bort vorter. Denne behandlingen gir arr, og slike arr kan bli smertefulle, særlig i fotsålene. I tillegg tar det lang tid før et sår under foten gror.

Anonym poster: 075c38babe8f91de5b614214f59029a5

Skrevet

Prøv bananskall. Du vil ikke angre.

Anonym poster: a2889459e1edcb6152e4b74645631443

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...