Gå til innhold

søkkfortvilet..hjelp meg...

Anbefalte innlegg

sliter som f etter fødsel revnet grad1 men ble klippet...ingen skade på endetarmen men likevel klarer jeg ikke å holde på luften:( føler jeg ikke har kontroll over musklene der?

har sjekket hos gu å det er ingen skader eller rifter der..

noen som har opplevd dette...??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143990768-s%C3%B8kkfortvilethjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du skal fortvile, har ikke du ganske nylig født?

Husk at hele området "down there" er mørbanket etter fødsel. Det har vært utsatt for ekstrempåkjenning og trykk over lang tid. Alle muskler må slippes opp for overhode være i stand til å føde ut et barn, og da trykker man ut i stedet for å knipe igjen - skulle bare mangle om man ikke har litt dårlig kontroll over disse musklene etter fødsel. Det er jo f.eks vanlig å ikke klare å knipe av strålen når man tisser sånn med en gang - eller at man lekker litt når man nyser osv.

Siden du har vært på kontroll, og fått konstatert at det er i orden - tror jeg medisinen for deg er tålmodighet og masse bekkenbunnsøvelser. Knip så mye og ofte du orker - så vil du kjenne at du gradvis får kontrollen over disse musklene tilbake. Selv fødte jeg for 11 uker siden, og føler først nå at jeg er helt tilbake til "normalen" i styrke (og jeg hadde ingen rifter/klipp).

Lykke til!

Husk at hele området "down there" er mørbanket etter fødsel. Det har vært utsatt for ekstrempåkjenning og trykk over lang tid. Alle muskler må slippes opp for overhode være i stand til å føde ut et barn, og da trykker man ut i stedet for å knipe igjen - skulle bare mangle om man ikke har litt dårlig kontroll over disse musklene etter fødsel. Det er jo f.eks vanlig å ikke klare å knipe av strålen når man tisser sånn med en gang - eller at man lekker litt når man nyser osv.

Siden du har vært på kontroll, og fått konstatert at det er i orden - tror jeg medisinen for deg er tålmodighet og masse bekkenbunnsøvelser. Knip så mye og ofte du orker - så vil du kjenne at du gradvis får kontrollen over disse musklene tilbake. Selv fødte jeg for 11 uker siden, og føler først nå at jeg er helt tilbake til "normalen" i styrke (og jeg hadde ingen rifter/klipp).

Lykke til!

kunne du slippe en fis ukontrolert da??

Lykke til!

kunne du slippe en fis ukontrolert da??

He he, jeg husker ikke akkurat hvordan det var sånn i starten - men jeg husker helt klart en følelse av å ikke kunne kontrollere og knipe med musklene som jeg pleide. Men det er tilbake til normalen nå, så det går seg til.

Husker jeg slet med urinlekkasjer de første dagene etter fødsel.sist.hadde kun en bitteliten rift som ikke trengtes sysmot urinåpningen, så var nok trøkket fra fødsel som gjorde det. At det kommer en snikpromp er vel mer normalt, det hender innimellom uansett, men er verre å holde igjen etter fødsel . Man er ofte hoven og har kansje hemorider.

Knipe knipe knipe! Jeg var ganske "slapp" den første tiden etter min første fødsel (hard fødsel), men har kommet meg relativt bra med mye kniping (har fått et barn til i mellomtiden). Hender jo det glipper ut en liten fjert, eller til og med en dråpe urin hvis jeg ler/hoster "uforberedt", men ikke sånn at det plager meg nevneverdig.

Annonse

har ikke problemer med urinlkasje.. kun med 3 hullet.. føler at jeg kommer til å gjøre på meg hvis jeg feks skulle få løs avføring å finsen fyker som ville fugler!!!!!!! føler livet å gledn over babyen er ødelagt pga redselen for at dette er permanent skade..

har ikke problemer med urinlkasje.. kun med 3 hullet.. føler at jeg kommer til å gjøre på meg hvis jeg feks skulle få løs avføring å finsen fyker som ville fugler!!!!!!! føler livet å gledn over babyen er ødelagt pga redselen for at dette er permanent skade..

Det er ikke permanent skade, det er jeg overbevist om! Det er utrolig mye som skjer ifm fødsel man ikke snakker like mye om, luft-urinlekkasje - hemoroider osv.

Hvis du er veldig bekymret, kan du jo snakke med legen din. Med øvelser er jeg overbevist om at du relativt kjapt vil kjenne at du gjentar kontrollen over kroppen din.

Gled deg over babyen din - det er et helt liv du har skapt!

Det var ikke gulvet som knirka når jeg gikk etter forrige fødsel.. For å si det sånn.. Gikk over etter en stund, hjalp å gjøre knipeøvelser mens jeg lå.

hehe..uff.. gikk det langt tid da før du ble bra?

?? skrekken min er at jeg skal finne på å gjøre i buskene hvis jeg pluttselig må veldig på do å ikke rekker frem i tide:(

Jeg hadde veldig mye og lenge vondt etter sist gang.

Selv om jeg ikke slet med å kontrollere luften, angrer jeg på at jeg ikke ba om litt mer hjelp den gangen.

Vil bare oppmuntre til å søke hjelp. Selv om det kan hende det er helt normalt, og du "bare" må gjøre knipeøvelser og ha tålmodighet, syns jeg barseltiden er for viktig til at du skal føle deg så plaget og bekymret.. det er en følsom tid, også, så snakk med lege eller noen på sykehuset igjen og del hele din bekymring, og be om veiledning:) håper det går seg raskt til, og at du får god hjelp!:)

Det var ikke gulvet som knirka når jeg gikk etter forrige fødsel.. For å si det sånn.. Gikk over etter en stund, hjalp å gjøre knipeøvelser mens jeg lå.

?? skrekken min er at jeg skal finne på å gjøre i buskene hvis jeg pluttselig må veldig på do å ikke rekker frem i tide:(

Her var det bare luft da, var grusomt å ikke ha kontrollen.. Men gjorde endel knipeøvelser mens jeg lå, gjerne hvis jeg merket at det snart kom en fis. Da knep jeg den igjen alt jeg kunne. hehe sykt forklart,men tror du kan forstå hva jeg mener.. Etterhvert fikk jeg full kontroll tilbake igjen, og det tok ikke så veldig lang tid :)

Annonse

Her var det bare luft da, var grusomt å ikke ha kontrollen.. Men gjorde endel knipeøvelser mens jeg lå, gjerne hvis jeg merket at det snart kom en fis. Da knep jeg den igjen alt jeg kunne. hehe sykt forklart,men tror du kan forstå hva jeg mener.. Etterhvert fikk jeg full kontroll tilbake igjen, og det tok ikke så veldig lang tid :)

jo skjønner..klarte du å knipe slik at den ikke glapp da i begynnelsen hehe.. klarer det til et vist men så går det ikke lengre..:@

jo skjønner..klarte du å knipe slik at den ikke glapp da i begynnelsen hehe.. klarer det til et vist men så går det ikke lengre..:@

I begynnelsen klarte jeg ikke å holde det helt igjen uansett hvor mye jeg knep. Men som med alle andre knipeøvelser hjalp de tilslutt :)

I begynnelsen klarte jeg ikke å holde det helt igjen uansett hvor mye jeg knep. Men som med alle andre knipeøvelser hjalp de tilslutt :)

håper jeg er like heldig som deg å blir bra:)...trodde ikke dette skulle skje siden jeg ikke revnet nevneverdig...

håper jeg er like heldig som deg å blir bra:)...trodde ikke dette skulle skje siden jeg ikke revnet nevneverdig...

Revnet ikke mye jeg heller, men hevelsene og belastningen på underlivet har jo mye å si. Tror nok at det går over for deg jeg, og hvis ikke er det god hjelp å få :)
Gjest Mammantil2prinser

Tror dette er veldig normalt, kommer aldri til P glemme rett etter storebror var ut og jeg lå der og slapp fiser i øst og vest! :(

Det var kjempe pinlig og jeg unnskyldte meg hele tiden og sa jeg ikke hadde kontroll på det!

Men det er visst ganske vanlig så, uff. Sittet her å kniper mens jeg skriver jeg nå :P

Fødsel rett rundt hjørne :o

Tror dette er veldig normalt, kommer aldri til P glemme rett etter storebror var ut og jeg lå der og slapp fiser i øst og vest! :(

Det var kjempe pinlig og jeg unnskyldte meg hele tiden og sa jeg ikke hadde kontroll på det!

Men det er visst ganske vanlig så, uff. Sittet her å kniper mens jeg skriver jeg nå :P

Fødsel rett rundt hjørne :o

ble du bra rett etter på da eller gikk d en tid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...