Gå til innhold

Dere som lager gryterett uten pose fra Toro!:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere dele oppskriften deres med meg?:) Jeg har så lyst å prøve å lage det fra bunnen av, men jeg er ikke flink å lage mat.. Så jeg trenger hjelp:)

Anonym poster: d1f8d7fc8700d5f2e4b652c37835f558

Skrevet

Smelter smør i en kasserolle og har i kuttet løk. Surrer dette en stund.

Har i revet gulrot, kålrot og kuttet purreløk, surrer litt til.

Har i karri, pepper og paprikapulver.

Tilsetter buljong, tomatpurre og hvitløk. Litt sukker.

Har i stekt kjøttdeig/karbonadedeig.

Koker dette sammen og avslutter med en dæsj fløte eller rømme alt etter hva jeg har i kjøleskapet :)

Skrevet

Google biff stroganoff, det er enkelt å lage.

Kyllinggryte er også enkelt å lage, vi lager den på slump så har ikke eksakte mål, men omtrent som dette:

4-6 kyllingfileter strimles og stekes.

Strimle og stek grønnsaker dere liker, vi bruker paprika, løk, sopp og squash.

Bland de stekte grønnsakene og de stekte kyllingstrimlene i en gryte, hell på matfløte og vann med buljongterning.

Smak til med salt, pepper, ingefær (krydder) og soyasaus.

Jevn med hvetemeljevning eller maizena.

Server med enten ris eller pasta.

Anonym poster: 0cca837a77dbda4758080e857ff3cddc

Skrevet

Jeg lager gryterett med biffkjøtt eller strimlet svinekjøtt..

Steker kjøttet sammen med løk. Etter kjøttet er ferdig stekt, tar jeg vann i pannen for å koke ut kraften.

Tar kjøttet over i en gryte, der tar jeg vann og buljong, har oppi litt soyasaus, tomatpure og sennep.

Og 1 stk matfløte..

Bruker maizena til jevning :)

Skrevet

Beklager at jeg ikke har noen oppskrift, jeg er en sånn som bare slumper litt og tar det jeg har i skapet eller det som faller meg inn. Men dette er sånn ca hvordan jeg gjør det:

Ca 1/2 løk og 1/2 hvitløk, 100g smør.

Freser litt finhakket løk og hvitløk i smør.

Tilsetter litt mel og deretter kraft eller vann, så mye du vil ha. (Evt kan du droppe melet og heller bruke maizenajevning til slutt, det er for å få tykkere konsistens)

Putter i det jeg vil ha oppi. Feks stekte kjøttbiter, stekt sopp, erter, bønner og mais.

Så smaker jeg til med det har. Bruker alltid 1 eller 2 buljongterninger, pepper, sukkerkulør og sennep. Ellers kan jeg gjerne ta rognebærgele, einerbær, kanel, timian og litt sukker. Dersom du ønsker kan du også tilsette en dæsj matfløte eller rømme til slutt.

Anonym poster: c4bc08e06319d99743e77ab268e384de

Skrevet

Kyllinggryte:

Fres epleterninger uten skall og løk (evt rød paprika i tillegg) i litt smør i ei gryte sammen med hvitløk, karri, litt kanel og pepper. Ha på vann og kyllingbuljong. Når det koker har du oppi kylling i strimler (du kan også bruke grillet kylling eller koke ei høne tidligere på dagen og bruke kraft og kjøtt av den). Kok til det er mørt, ha på jevning og smak til med salt og en fløteskvett.

Om du lager denne med kyllingbryst som du strimler, så er det minst like raskt å lage som toro, men mye bedre :)

Skrevet

Google lys lapskaus, frikasse, linsegryte, biff stroganoff, coq au vin, viltgryte osv osv. Masse bra!

Da får du et rammeverk for hva som passer sammen - uendelige muligheter! Du kan stort sett bruke hva du har i kjøleskapet; brun kjøttet (om det er kjøtt i retten), fres grønnsakene og tilsett vann/buljong/hakket tomat og annet du skal bruke som væske samt det som skal kokes (linser, bønner, kikerter, poteter + andre grønnsaker som må kokes) og la det koke til alt er mørt.

Skrevet

Jeg lager begge deler jeg (ikke på en gang da). Har en gryterett som er supergod, men den krever litt forarbeid i form av grønnsakskutting:

1 pk karbonadedeig

1 løk (finhakkes)

2-3 fedd hvitløk (finhakkes)

1 grønn paprika (grovhakkes)

Masse sjampinjong (skjæres i biter)

1 boks knuste tomater

2/3 kopp buljong (jeg rør ut 1 ts buljongpulver i vann)

1/2 kopp rødvin

2 ss Worchestersaus (skrives det slik?)

4-6 chilliflak

En håndfull fersk finhakket persille (evt 1 ss tørket)

Salt

Pepper

Brun karbonadedeigen med løk, hvitløk og paprika. Ha i sopp. Ha i boksen med tomater, buljong og worchestersaus. La det hele putre i 5-10 min. Ha i salt, pepper, chiliflak og rødvin og la det småkoke i 5-10 min til. Ha i persillen på slutten av koketiden. Retten kan gjerne stå på svak varme lenge, da blir den bare bedre :)

Server med chibattaer som du deler i to og smører hvitløksmør på og har på skivet fersk mozerellaost som stekes i ovnen til de er gylden, og salat (gjerne gresk salat).

Skrevet

Jeg har ingen oppskrift men lager ofte en enkel gryterett ved hjelp av hermetiske tomater, løk, hvitløk og annet krydder man måtte ønske..

Eks:

Stek kjøttdeig/karbonadedeig for seg og sett til side.

Hakk et par gulrøtter og rød paprika og sett til side.

Fres 3 fedd hakket hvitløk, 1 hakket løk ( eller gjerne gjerne 2 - 3 sjalottløk), en finhakket chili uten frø i smør eller olje til det blir mørt. Tilsett 2 sps tomatpure og la det surre med ett minutt til. Hell over boksene med hermetisk tomat, og hiv oppi gulrot og paprika.

La det hele koke på lav varme i ca 30 min så smakene får blandet seg.

Dersom du ikke vil ha "klumper" i gryteretten kan du kjøre gryta i en blender eller stavmikser til slutt.

Tilsett så kjøttdeigen og la det koke til denne er gjennomvarm. Tilsett salt og pepper etter smak.

Server med ris/pasta og f.eks hvitløksbrød.

Du kan bruke dette prinsippet med forskjellige råvarer. Du kan også tilsette 3 dl med vann og en buljonterning sammen med de hermetiske tomatene for ekstra smak.

Anonym poster: ea55392cdacf7f546fa4db61490a9b6b

Skrevet

Gryterett er i prinsippet kjempelett å lage:

kjøtt eller kjøtterstatning og grønnsaker man liker + væske (buljong + f eks. hermetiske tomater, tomatpuré, fløte, creme fraiche, kokosmelk, pesto eller annet man liker. Ikke alt på en gang, bare ment som eksempler)

Krydre etter smak og rør inn maizenamel til slutt for å gjøre tykkere.

Voila!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...