Navn Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Jeg har egentlig aldri skjønt vitsen med det. Alexander, Christine, Chatrine osv.Synes bare det hadde vært morsomt å vite hvorfor noen velger å skrive det sånn Det uttales jo helt likt som Aleksander, Kristine og Katrine.
Februargullet2013 Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Folk synes vel det er finere da:) og er egentlig enig,eneste jeg synes er finere er Kristian enn Christian og Kathrine i stedenfor Cathrine.
Vannmann35 Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Vel, noe har jo med opprinnelig skrivemåte å gjøre... F.eks. Christian er jo egenlig latinsk, og med Ch, mens Kristian er en norsk variant. Andre grunner kan være oppkalling, eller rett og slett at man liker bokstaven C bedre enn K...
nagini Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Jeg liker fancy skrivemåter, ønsket meg alltid romantisk fint uvanlg navn som liten (og gjør fortsatt det), i stedet for det kjedelige havrelefse navnet jeg har. Man velger vel ut i fra hva man selv ønsket seg. Jeg fikk kun ett navn, og et enkelt ett, siden mine foreldre alltid har hatet å ha henholdsvis to navn, og navn som kan skrives feil. Mitt barn får sikkert to navn og uvanlig, fordi det er det jeg alltid har ønsket meg Synes forøvrig Katrine, Aleksander og Kristian bare ser rart ut, som å skrive sjampanje og teip og rullebrett og målvakt (i stedet for champagne og tape og skateboard og keeper).
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Selv synes jeg det er finest med K isteden for både Ch og X , nettopp fordi da blir navnene litt mer norske
Giss Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Før var det jo vanlig skrivemåte for mange navn. Sønnen vår heter Aksel - navnet er brukt flere ganger før i slekten, men da ble det stavet Axel..... På mange måter er det vel oss som er litt rar i dag siden vi insiterer på en krampaktig fornorsket utgave av navnet som ikke gjør den fjerneste forskjell i uttalen...
Vårprinsessa Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Jeg fikk navnet mitt Christina med ch fordi mor og far ville at det skulle være et internasjonalt, enkelt navn
Gjest Antarctica Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 Når de er historisk begrunna syns jeg ikke det ser teit ut med x i Alexander, men jeg syns det er overdrevet med ph i Christopher, for å sette det på spissen. Dessuten brukes fancy-bokstavene mye feil. Chatrine ville jo måtte sies "Sjatrine", ikke sant? Og jeg kjenner både en Weronica og en Chanette, selv om originalstavemåten er Veronica/Veronika og Jeannette. Så W og CH har ingen ting i de navnene å gjøre, ikke i utlandet en gang. Margaret er et engelsk navn, men jeg vet også en som staver navnet sitt Margareth. Bare at, på engelsk ville man da endre uttalen også! Jeg syns både Christian og Kristian er fint, jeg, men å klusse navnene til med enda flere fremmede bokstaver enn de har fra før vitner bare om analfabetisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå