Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er i dag 5 +0. ringte legekontoret, og en forvirret dame svarte i telefonen. hun kunne ikke si når jeg kunne komme på første time. så ble hun borte i 2 min, før hun svarte at hun ikke visste men at det måtte være normalt å ha første kontroll i uke 12. er det vanlig å ikke ha time før uke 12??? så sent? er mitt første svangerskap, så usikker på alt. ville gjerne snakke med legen litt før uke 12.

jeg prøvde da å forklare at jeg ville ha time tidligere fordi jeg har cystocele, og ikke vet hvordan dette vil utv.seg i svangerskapet. og om man kan bruke div eksem medisiner i svangerskapet... hun sa da at jeg kunne få time i 7+4. men de kunne ikke ta noen prøver eller skrive helsekort da. det måtte vente til uke 12. den timen jeg fikk var jo kun for å samtale med legen.

vet ikke helt hva jeg tenker nå, følte dama mente jeg var kjempe dust som ønsket time kun for å ta en samtale med legen... hun virket veldig! overasket over at jeg ringte så tidlig. skulle jeg ventet til uke 9-11 før jeg ringte?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143990699-f%C3%B8rste-legetime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo det er nok vanlig å ha den første legetime sånn i uke 11-12. Sånn er det ved mitt legekontor og andre også, har jeg hørt. Jeg tror det har noe med tidlige SA å gjøre.

Du kan da gå og snakke om dei andre tinga dine på en vanlig legetime? Trenger jo ikke å ha en spesiel graviditetstime.

Endret av dincene

Dersom du har spørsmål anngående medisin bruk i graviditeten er det jo viktig at du får en time å diskuterer med legen. Så hadde ringt så tidlig jeg også dersom jeg hadde konkrete spørsmål, og fått time snarest.

Du kan også bestille tid hos jordmor, hun kan også veilede deg anngående medisiner, men tror ikke hun har mulighet til å skrive resepten dersom det skulle trenges.

Jeg var selv hos jordmor i uke 5, i mitt andre svangerskap. Veldig fint å ha noen å prate med, og når det er første gang har en jo enda flere spm.

Lykke til :)

Da jeg snakket med lege sa han at vi kan ta 1.svangersskapskontroll når jeg er 10+0 og da får jeg dobbeltime pga alt utfylling av papirer o.l. Men at jeg uansett må tilbake 12+noe fordi det er ikke før da man kan ta blodprøve.

Jeg skal ha 1 gang gravid konsultasjon neste uke. Da er jeg 8+ på vei.

I din situasjon tror jeg det er greit å komme tidlig til lege. Så får du svar på mange spørsmål.

I spesielt Oslo er man nødt til å dra tidlig til legen. Bestiller du fødeplass for sent, kan det hende man blir sendt til et sykehus langt unna sentrum.

Jeg mener jeg tok blodprøver før uke 12 sist, men husker ikke helt og er godt mulig det er feil.

Lykke til :)

Annonse

Akkurat det skjedde med meg også, jeg satt igjen med telefonrøret og følte meg som en dust, viste jeg ikke at jeg skulle komme før i uke tolv liksom... Jeg har også utslett som jeg gjerme skulle ha prata med legen om, av samme årsak som deg. Men så ringte jeg helse stasjonen og fikk snakke med jordmor, og hun var super imøtekommende og hjelpsom. Så hvis du ikke har prøvd det kan det jo være en løsning. De som jobber der har jo også mye kompetanse og erfaring vil jeg tro. Og de er kanskje litt mer vandt med gravide kvinner og tar hensyn til at vi ofte er mer sårbare og sensitive enn ellers:-)

Jeg er også førstegangsfødende og ringte legen i uke 5, fikk time til uke 13. Tror nok det har med å gjøre at da er man over faren for sa. Men pga. kvalmen måtte jeg til legen i uke 10, og da tok hun full sjekk og skrev helsekort. Har selv leiden mutasjon, så vil nok kreve ekstra oppfølging. Lykke til:)

Jeg har en lignende erfaring som deg. Ringte lege i uke 4, sa jeg ønsket å bestille en time, og fikk time i uke 13. Kjipt, men det virket som de ikke ønsket meg før pga så mange mister før uke 12. Hva med å kontakte kommunal jordmor i kommunen? Det gjorde jeg:) Traff på en kjempehyggelig jordmor i tlf, og fikk time i uke 6:)

Jeg ringte når jeg var ca 5 uker tror jeg, og fikk beskjed om at jeg kunne velge time mellom uke 8 og 12. Jeg valgte å få time i uke 8 :) Tok blodprøver og alt annet da :)

Virker som en ganske ny kontoransatt kanskje?

hei alle sammen :D takk for fine svar. har fått samlet meg litt etter telefon samtalen. jeg syntes hun virket uprofesjonell rett og slett. følte meg som en kjempe tosk der jeg satt. men ja, drar på timen vi satte opp for å diskutere medisiner og div. :)

ang,jordmor så har jeg ikke peiling på hvor man skal ringe...?

kontor-damen i telefonen var nok en eldre dame, som mulig hadde sin første dag.. virket slik iverfall.. får håpe det.. i og med at hun ikke visste svar på sp.målet. jeg kan jo ikke være første jente som ringer ang graviditet.

takk for svar igjen. dere er herlige! godt å kunne buse ut med tanker og sp.mål om ting man er usikkre på. :D

Jeg fikk time når jeg var 7-8 uker på vei, her er det vanlig i uke 6-8 mener jeg. Fylte ut alt av papirer, tok alle blodprøver. Skal på neste legetime i uke 15. sa fastlegen.

Er 2.gangs, uten noen komplikasjoner eller sa. Synes det høres litt seint ut med legetime i uke 12-13. Som førstegangs spesielt! Har jo 1000 spørsmål!

Ring legekontoret igjen du, er absolutt ikke for tidlig! :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...