Gå til innhold

Hjelp! Fant ut at jeg har PCOS i dag.

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag var jeg med gyn for å ta ut kopperspiral. Fortalte ham om at jeg har svært lange sykluser (45dg) og han tok ultralyd på eggstokkene. Det viste seg at jeg har PCOS!

Må si at det skremmer meg litt. Har lyst på et barn til nå, men har hørt om mange som sliter med å få det til når de har det.

Jeg har et barn fra før, så jeg vet at det går ann, men med henne tok det 1,5 år før jeg ble gravid.

Er redd for at det kommer til å ta veldig lang tid nå også.

Jeg er normalvektig, og ca 10 kg lettere nå enn da vi fikk jenta vår. Syklusene mine er også relativt stabile, med ca 6 ukers mellomrom mellom hver mens...

Tror dere det kommer til å gå fortere denne gangen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143990686-hjelp-fant-ut-at-jeg-har-pcos-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange ting som kan hjelpe pcos' ere til å få barn. Noe av det vanskeligste er jo faktisk å få eggløsning, mange strever med det, du har jo eggløsning og det er positivt i seg selv. Hvis man ikke har eggløsning, kan det hjelpe å få metformin. Det stabiliserer syklusene. Et lavkarbokosthold er det også hjelp i. Jeg fikk regelmessige sykluser etter p-pillebruk da jeg endret kost til lavkarbo. Helt utrolig hva kost kan gjøre. Vil du at ting skal gå fort, er det ofte kosten man kan gjøre noe med. Trene kan også være fint, spesielt styrketrening. Da hjelper du insulinen i kroppen med å arbeide. PCOs' er er jo ofte insulinresistente.

En annen ting er at enkelte kvinner med pcos har mindre av det sekretet som svømmerne liker seg i. Dette kan man imidlertid avhjelpe med å bruke en glidekrem som heter Pre-sees. I USA brukes faktisk denne kremen som hjelpemiddel for par som sliter med å bli gravid.

Og det anbefales også å bruke metformin, i hvert fall før man blir gravid og de første tre månedene. Flere studier har vist at metformin gir bedre slimhinne, og dermed bedre kår for egget, og minsker sjansene for spontantabort for kvinner med pcos. Bruk av metformin resten av svangerskapet kan minske faren for for tidlig fødsel og svangerskapsdiabetes, og det er så langt ikke funnet noen bivirkninger av denne bruken.

Håper det ordner seg for deg :)

jeg fikk påvist pco i dag, skal inn til blodprøver for å sjekke hormoner osv.. for å påvise pcos.. så er nok kommet ca like langt i prosessen som deg.

jeg har ingen barn fra før, men har vært gravid før og mistet.

så er veldig spent på hva som skjer videre :)

kanskje vi kan følge hverandre? :)

jeg fikk påvist pco i dag, skal inn til blodprøver for å sjekke hormoner osv.. for å påvise pcos.. så er nok kommet ca like langt i prosessen som deg.

jeg har ingen barn fra før, men har vært gravid før og mistet.

så er veldig spent på hva som skjer videre :)

kanskje vi kan følge hverandre? :)

Ja, det hadde jo vert fint å ha noen å prate med i prøvetiden som er i samme situasjon. :)

Har du prøvd lenge eller? Jeg er i første pp nå... Hadde vært så kjekt om det ble klaff på første forsøk, men det er vel mindre trolig det nå da...?

Gynekologen fortalte meg at jeg burde leve som om jeg hadde diabetes. Er ikke akkurat vant til lavkarbo, og elsker frukt og pasta. Tror det vil bli en stor utfordring... Har du fått noen sånne formaninger eller?

Nei, jeg har fått beskjed å leve som vanlig.. Men vet ikke om det er pcos før jeg har tatt blodprøver da.. Så her skal tr komme om 1-2 ukers tid.. Har "prøvd" i to år med den skjer det så skjer det..

Men lurer på om jeg skal legge meg over på en lavkarbo stil, så spørs om ikke lørdagskvelden min ikke går bort til å lage knekkebrød ;) hehe

Så får ikke begynt på noen pp før etter tr og blodprøver..

Hehe. Ja, det blir ikke mye smågodt på meg frammover i alle fall. Har byttet ut brødskiver med rugsprø med makrell i tomat nå. Men tror ikke kroppen er bare glad for det. Er veldig svimmel og kvalm, kan sikkert være en kombinasjon mellom karbo-abstinenser og eksamensnerver... :P

Gyn tok ikke noen blodprøver på meg, han sa at ultralydbilder pluss lange mens sykluser og uren hud pluss litt kraftigere hårvekst enn vanlig enkelteplasser var nok til å stille diagnose.

Hvilke symptomer har du da, lille troll*ønsker <3?

Annonse

uregelmessig mens og el er vell det mest framtrendende..

men har tidligere hatt litt høyt kolestorol og høyt blodsukker.. og det er to av de symptomene som "bekymret" legen min da.

tror nok at det er pcos her også.. men må nok bare å vente på svar :P

hadde du mange cyster/follikler på eggstokkene?

Jeg er i samme båt som dere. Fant ut at jeg har PCOS etter en missed abortion. =( Rådløs...skal på ny sjekk hos gyn n¨å snart etter å ha gått ned noen kg i vekt. er nå normalvektig, det er deilig!

Har ellers uren hud, noe hår + cyster. Har hatt regelmessige sykluser som nå har begynt å krølle seg... har heldigvis ikke diabetes eller insulinresistens (bank i bordet!)

..jeg henger meg på her med dere :)

Anonym poster: 81f7c81c6eee30a1a8ec2389c70d331c

uregelmessig mens og el er vell det mest framtrendende..

men har tidligere hatt litt høyt kolestorol og høyt blodsukker.. og det er to av de symptomene som "bekymret" legen min da.

tror nok at det er pcos her også.. men må nok bare å vente på svar :P

hadde du mange cyster/follikler på eggstokkene?

Jeg hadde over 24 på den ene eggstokken og 15 på den andre...

Vet ikke om det er mye eller lite... Fikk egenlig ikke så mye informasjon annet enn at jeg burde leve som om jeg hadde diabetes, pluss at jeg fikk ei brosjyre om pcos...

Tror jeg skal ta meg en tur til legen over nyttår eller noe for å få litt mer info...

jeg hadde 23 og 16.. så ganske likt da..

såpass? det fikk ikke jeg beskjed om! men har drevet å lurt på om jeg skal hive meg på en lavkarbo!

så får se hva jeg kommer frem til.. må jo begynne å planlegge litt middager fremover.. og gjerne bare til en pers. siden sambo absolutt ikke vil ha SÅNN mat, som egentlig er helt vanlig mat :P

men kylling og egg! da kommer jeg meg veldig langt ;)

Ja.. Samboeren min er også litt slik... Han sier at han har lyst til å redusere karbo selv også. Men så kommer han hjem og "skryter" av at selv om han spiste både marsipankake eg rullekake igår og sjokolade, så har han likevell gått ned ivekt.

Veldig kjipt når jeg har nærmest levd på rugsprø den siste uka, men likevel har gått oppen kilo!

Blæææ...

;p

Ja.. Samboeren min er også litt slik... Han sier at han har lyst til å redusere karbo selv også. Men så kommer han hjem og "skryter" av at selv om han spiste både marsipankake eg rullekake igår og sjokolade, så har han likevell gått ned ivekt.

Veldig kjipt når jeg har nærmest levd på rugsprø den siste uka, men likevel har gått oppen kilo!

Blæææ...

;p

har det på akkurat samme måte!! jeg går opp om jeg spiser salat!! og er ganske så aktiv i hverdagen, siden jeg har en aktiv jobb i tillegg :P

Som pcos'er så kan jeg anbefale å leve på lavkarbo. Ikke fantastisk, men kutte ut/ned på brød, pasta, ris, sukker og stivelse. Spis masse grønsaker, bak knekkebrød, "fråtse" i godt pålegg, kjøp sukkerforbruket sjokolade på helsekosten. Jeg la om til lavkarbo februar 2011, og fram til sommeren i år hadde jeg gått ned 25 kg. Symptomene på pcos var mindre, syklusene var mer regelmessige og insulin nivået sank betraktelig. Noe som igjen resulterte i at jeg nå er gravid i 17 uke. Jeg har også gått på metformn i ti år, men det var kosten som hadde mest å si.

Lykke til!!

Annonse

Som pcos'er så kan jeg anbefale å leve på lavkarbo. Ikke fantastisk, men kutte ut/ned på brød, pasta, ris, sukker og stivelse. Spis masse grønsaker, bak knekkebrød, "fråtse" i godt pålegg, kjøp sukkerforbruket sjokolade på helsekosten. Jeg la om til lavkarbo februar 2011, og fram til sommeren i år hadde jeg gått ned 25 kg. Symptomene på pcos var mindre, syklusene var mer regelmessige og insulin nivået sank betraktelig. Noe som igjen resulterte i at jeg nå er gravid i 17 uke. Jeg har også gått på metformn i ti år, men det var kosten som hadde mest å si.

Lykke til!!

Wow! For en prestasjon linus82. 25 kilo på så kort tid er virkelig impnerende! Masse lykke tilmed babymagen! :)

Jeg testet positivt på el- test i går... Hadde faktisk litt EL slim i mårres også... Det er en uke før jeg egentlig tenkte at jeg skulle begynne å teste for EL, så lurer på om kosten kanskje har hjulpet på allerede?? Hmm....

Skal i alle falll legge innaksjer idag. ;)

Så bra linus :) Lykke til videre!

jeg er superfornøyd med å ha gått ned 15 kg på 4 mndr nå!! Men syklusene er det blitt kluss med, fra å være regelmessige... håper det bare er pga dne raske vektnedgangen....?

Anonym poster: 81f7c81c6eee30a1a8ec2389c70d331c

Lykke til!!

Så flott at spiren satt for deg linus!!! :):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...