Gå til innhold

ambivalent til det å være naken under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 3 uker på vei, og veldig glad og spent. Dette er min første gang, og jeg har pluttselig blitt så flau. Dagligdagse ting som å ta en telefon på jobben gir meg sommerfugler i magen, og nå har jeg fått helt angst for det at jeg må være naken når jeg føder, og andre ganger i løpet av svangerskapet, med andretil stede(har til og med plutselig problemer med å ha mannen min tilstede når jeg skal føde). Jeg blir nesten litt sint når jeg tenker på det, og det er egentlig ikke likt meg i det hele tatt og ha problemer med f.eks. legeundersøkelser. Er dette normalt? Jeg regner med at når jeg først ligger der så tenker jeg ikke så mye på det, men nå!

Hvor mange er til stede når man føder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må man være naken da? Jeg har kun vært med på en fødsel, min venninnes, og hun var nå i hvert fall ikke naken, hadde på seg en kjole som hun bare dro opp litt da hun la seg ned.

Hvor mange som er der kommer nok an på om det blir noen komplikasjoner. På denne fødselen var det, i tillegg til den fødende, meg, barnets far, jordmor og en jordmorstudent (det siste var frivillig, men helt i orden for venninnen min). Så om du ønsker kan du sikkert kun ha jordmor og mannen din der.

Skrevet

Jeg var også (veldig!!!) redd for å være naken under fødselen, og sårbar da man ikke har helt kontroll. Men til min store overraskelse, når fødseln var igang, så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Kroppen min hadde plutselig bare EN oppgave, å presse ut babyen, og jeg tenkte ikke to ganger på hvordan jeg så ut, og hvem som evt så meg naken. Mitt råd er å ikke tenke så mye på det på forhånd, om det føles veldig sterkt, så kan du f.eks. ønske å få et stikklaken over beina, slik at bare jordmor kan se innunder der, de var i alle fall veldig imøtekommende på sykehuset jeg fødte på. Men som sagt, all blygsel var glemt når fødselen vel var igang ;)

Skrevet

Signerer på den over! Jeg tente masse på at jeg ikke ville være naken under fødselen, men de tankene var helt borte når fødselen var i gang. Men man må ikke være naken, som regel får man ha på seg en sykehusskjorte :)

Skrevet

Takk for så kjappe svar:-) Sårbarhet er det perfekte ordet på det jeg føler på, og det var deilig å høre at det er flere som har følt det samme, og at når fødselen var der så var det ikke viktig i det hele tatt. Også at man får ha på seg en skjorte. Jeg så noen bilder fra en fødsel i et blad, og der var kvinnen naken, men da var det sikkert et enkelt tilfelle.

Skrevet

Dette er ikke noe jeg har tenkt på tidligere, men tenker litt på det nå. Vet ikke hva jeg vil tenke i den situasjonen, men tror nok at jeg, om jeg kjenner meg selv, vil ønske å være litt påkledd.

Har ingenting imot å være naken foran andre, men jeg liker å være litt påkledd. Vet ikke hvorfor, men vi har vel våre preferanser av noen grunner, hehe :)

Skrevet (endret)

Jeg har født to ganger, og har aldri vært naken! Første gangen hadde jeg på en singlett. (Rakk aldri å bytte klær). Andre gang hadde jeg på den blå sykehusskjorten. Den er fin, for den er litt lang, så den skjuler litt når man står, også kan den knappes raskt opp så man kan amme når man har født. :)

Endret av 81-Mamma<3<3
Skrevet

Tenkte noe av det samme som du før min første fødsel. Kjøpte en "fødekjole" da jeg er ganske høy og så for meg en kort sykehusskjorte jeg ville gå å dra ned hele tiden. Hadde med kjolen i bagen min men sykehusskjorten var lang nok for meg så valgte å bruke den istedet. Hadde en sportsbh under denne. (er "litt" topptung og liker ikke å ha det så åpent rundt brystet)

Når jeg kom på føden var alt så rolig og trygt rundt meg at jeg sa ja til både å ha med ekstra barnepleier og en fersk lege som ba om å få være med og se.

Men husk at alt er opp til deg og at du ikke trenger å være med på noe du ikke vil bare for å være høflig/snill. Er dette noe som uroer deg fremover så kan du jo skrive et brev til føden på forhånd, eller be jm/lege skrive litt om dette på helsekortet ditt.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen for svar, jeg föler meg bedre nä, og jeg har troen pä at dette skal gä bra, og at jeg ikke er unormal:-) <3

Skrevet

Hehe, når smertene kommer glemmer du nok at du er naken. Tror du har nok med å konsentrere deg om å puste gjennom riene. Ikke bekymre deg:)

Skrevet

Født fire ganger, aldri naken. Har hatt sykehusskjorte på meg (og hatt kneppinga foran, sånn at jeg kjapt fikk babyen på magen). Mannen min har hatt plass ved min hodeende.

Skrevet

Takk igjen alle sammen, det er så utrolig delig med et sånt forum så man kan få svar på spørsmål man ha:-)

Skrevet

Jeg hadde på en stor sykehusskjorte :) Jeg hadde samboer og to jordmødre inne på fødestuen (to jordmødre fordi jeg ba om at barnepleier ikke fikk komme inn før etterpå siden jeg kjente henne).

Utrolig hvordan man ikke kan bry seg mindre om hvem og hva når man først ligger der.. dette går bra :)

Skrevet

Dette tenker jeg på også. Min forrige fødsel hadde jeg sykehusskjorte på meg. Denne gangen har jeg et stort ønske om å føde i badekar. Tenkte å kjøpe en lang t skjorte eller singlett bare sånn for å ha på meg noe. Hvis jeg ikke får født i vann vil jeg ha på en nattkjole eller liknende. Så får man heller klippe den opp om nødvendig. Syns sykehusskjortene er så stygge....

Skrevet

Takk, tenker på det samme. Er veldig privat av meg og har litt problemer med å overlate kontrollen til andre, så dette med fødsel kommer jeg til å bli en utfordring.Glad for å høre kommentarene over...

Skrevet

Jeg var også veldig redd for slikt da jeg var gravid. Men man bestemmer jo helt selv hva man vil ha på under fødsel! Man må jo av praktiske grunner være naken nedentil etterhvert da;) Men jeg hadde tunika på under fødselen og det er helt opp til deg selv altså. Bare si ifra om de forslår å ha på deg noe annet enn du selv vil. Kan være praktisk med noe som kan åpnes foran, slik at babyen kan legges på brystet ditt når den er ute da. Finnes jo kjoler med knepping foran, om du ikke vil ha sykehusskjorte.

Det var bare en jordmor som var tilstede under fødselen utenom mannen. Og mannen satt og holdt meg i hånda og så ikke der nede i det hele tatt, det ville hverken han eller jeg.

Skrevet

Så fint at man kan ha på hva man vil :) !

Kanskje det hadde vært en ide for å føle seg mer komfortabel.

Skrevet

Jeg er oppvokst på en litt sånn konservativ måte, Så jeg er nok litt sånn at jeg ikke har så lyst til å være lite påkledd jeg heller. Men så vil jeg heller ikke ha masse folk inne på rommet hvis jeg skal føde vanlig. Kan hende jeg får keisersnitt pga spasmer i venstresiden.

Vi får jo se, planer forandres jo over tid. Så vet jo ikke helt hva jeg ender opp med heller.

Skrevet

jeg er dønn enig med trådstarter her, like redd for når det blir min tid, liker egentlig ikke at noen skal være der, skjønner jo at jeg må finne meg i det, men jeg har et problem til...

Når da endelig babyen har kommet ut så har jeg helt angst for at de skal legge den babyen oppå meg, full av blod og gørr, det tror jeg ikke jeg kan hæle, gjør de det? kan jeg be om at de gjør den ren først? nå er jeg hysterisk her, men vet du. en baby ser ikke naturlig og fin ut i det den kommer ut.

Skrevet

jeg er dønn enig med trådstarter her, like redd for når det blir min tid, liker egentlig ikke at noen skal være der, skjønner jo at jeg må finne meg i det, men jeg har et problem til...

Når da endelig babyen har kommet ut så har jeg helt angst for at de skal legge den babyen oppå meg, full av blod og gørr, det tror jeg ikke jeg kan hæle, gjør de det? kan jeg be om at de gjør den ren først? nå er jeg hysterisk her, men vet du. en baby ser ikke naturlig og fin ut i det den kommer ut.

Helt enig. Signerer under.

Jeg vil heller ikke få baby slengt opp på magen med engang. Vil den skal i det minste vaskes først. Men kan jo hende synet på det forandrer seg. Men tviler sterkt. :)

Skrevet

Babyen er ikke full av blod og gørr, i alle fall har ingen av mine vært det. Litt våre av fostervann, men ikke blodige, nei.

Og når man har strevd i timesvis med å få den ut, betyr det nada.

Skrevet

Mi lita var ikke full av blod og gørr nei, hun var myk og varm og luktet faktisk deilig :) hun var jo selfølgelig litt våt, og hadde sånn voks her og der, men det var så herlig å få holde henne etter alt slitet :) tror ikke dere kommer til å tenke på noe av dette når dere er der inne, og dersom dere gjør det, så er det bare å si ifra, jeg opplevde i alle fall at de var veldig lydhøre ovenfor mine meninger der jeg fødte :)

Skrevet

Jeg er også slik som deg... jeg "pynta" meg til fødselen jeg... veene var i gang, men vi kunne ikke dra før jeg hadde sminket meg (hadde jo sett mye bedre ut uten sminka da) :) lakket tånegler og barberte legger (for noe tull!) Jeg er normalt sett ikke jålete, men det var noe med å se så bra ut som mulig i en situasjon hvor du absolutt IKKE føler deg lekker:)

Det tok ikke lange tiden inne på fødestuen før jeg blåste i alt og alle... mannen min og jeg var mye alene, men en jordmor kom og gikk og når pressriene kom kom også en barnepleier. En gang reagerte mannen min (ikke jeg) da to studenter sto i døren ut til gangen og snakket. Speilet var sånn at de som gikk forbi fikk med seg en fødsel gitt:) meeeeen pytt sann!

Skrevet

Kommer nok til å "pynte" meg jeg også ;) regner jo med at man blir mer avslappet etterhvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...