Gå til innhold

Bor i gammelt hus, og har nå fått mus vi ikke blir kvitt. Dumt/bra å skaffe seg katt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt katt før, men den døde for 10 år siden... har hatt hund de siste 4 årene..

Har tre barn, så nok å gjøre. Men en katt er det jo ikke all verden med å jobb med heller, så tenker litt..

Har satt opp musefeller og fått noen, men er fortsatt mus her...

Kun i kjelleren heldigvis, men det kan jo fort forandre seg... :S

Huff.....

Dumt å skaffe seg kattepus eller en fordel?

Anonym poster: 952d600b78d6194ed9cc389a78ce893b

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har 3 katter og ingen mus. Men den ene har tatt en mus med opp i stua for å vise frem en gang. Der vi bodde før fikk vi beskjed om at det var mye mus...men de vi kjøpte av hadde ikke katt :P

Skrevet

Effektivt dersom tanken er å holde musa vekk fra kjøkken og andre rom der katten får gå. Lukten av katt er nok til at musa ikke vil være der. Men de rømmer ikke ut i kulden av den grunn, så helt kvitt dem blir du neppe dersom de først har etablert seg i tak og vegger. En annen ting er den feilen mange gjør. De legger ut gift, som musa spiser, for så å overrasket oppleve at katten blir syk og dør. Så ikke gjør den feilen, er du snill. Enten katt og evt feller der katten ikke går (loft osv) eller gift, dersom problemet er veldig stort og du ikke ser annen råd. Giften gjør at musa tørker ut, men kan også drive den ut av huset, hvor den i verste fall blir spist av nabokatten. Ville ikke valgt gift om dere bør tett med andre og du vet andre har katter som kan gå i din hage.

Skrevet

Eg ville nok aldri skaffa meg ein katt grunna mus i huset! Katter er riktignok ikkje mykje jobb med i forskjell til hund, men det er likevel eit dyr som skal ha mat,stell og kos (akkurat som hunder!) Så eg synst du får skaffe deg ein katt fordi de har lyst på,tid til og kjærlighet til den. Og sett heller opp fleire musefeller med forkjellig mat (so ser du kva so lokker dei mest) :) Lykke til!

Skrevet

Dette med gift har også flere dilemmaer enn at katten kan dø; Musa kan dø inne i vegger/gulv/tak, og RÅTNER. Det lukter fordervelig, jeg kjenner en som hadde råtten mus i et gulv. Han måtte rive opp hele gulvet (umulig å vite hvor musa egentlig var hen), for det var helt ubeboelig av stanken!

Ellers vil jeg egentlig støtte forslaget om å få seg katt, dere vet tydeligvis hvordan det er å ha katt da dere har hatt det tidligere, så jeg ser ikke noe problem med å skaffe seg ei katte.

Kanskje plukke en fra dyrebeskyttelsen? Så gjør du en god gjerning i samme slengen :)

Anonym poster: dd49317ad37d015a4c82301f50785836

Skrevet

hmmm, kan du ikke låne ei kattepus av noen du kjenner i en uke eller to? Det var litt tynt grunnlag å få seg katt på, for de trenger kos og oppmerksomhet de også.

Annonse

Skrevet

Rottegift er uaktuelt, siden det er barn i huset og hunden. I tillegg har noen naboer katt, så hvis den katten spiser musen som flere nevner her, vil jo katten også få det i seg.

Dessuten syns jeg synd i musa om den skulle dø på denne måten! :S Liker de ikke, men vil ikke pine de heller...

Katten hadde blitt tatt godt vare på, og fått det den trenger pluss kos og kjærlighet, men kom jo først på katt nettopp pga musene... Ikke fordi jeg hadde kjempelyst på katt! Så derfor blir jeg litt bob-bob....

Hm, får tenke godt igjennom d, kan event spørre om å låne katten til søsteren min en ukes tid, den er vant med hund også...

:-)

Takk for gode råd og svar :)

Anonym poster: 952d600b78d6194ed9cc389a78ce893b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...