Gå til innhold

Kommer man lengst i livet med å være ærlig eller uærlig??

Anbefalte innlegg

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

For jeg vet sannelig ikke lenger.. I alle år har jeg levd med "ærlighet varer lengst". Men for å være helt ærlig, så tror jeg ikke det. Når ble det slik? Har det altid vært slik? Har jeg tenkt feil i alle år eller er det nå jeg tar feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva betyr det "å komme langt" da? Er man ærlig har man renere samvittighet, mindre forviklinger og intriger og et lettere liv. Tror jeg :) MEN det kan nok lønne seg noen ganger å være uærlig, i form av at man kan oppnå goder av noe slag ved å være det. Men lykkelig tror jeg ikke man blir. I tillegg liker jeg å tenke at folk får som fortjent, så uærlighet vil straffe seg i lengden.

Skrevet

I lengden er det bra å være ærlig, men en liten hvit løgn her og der (så som å fortelle noen at kjolen er fin, maten smakte bra eller å la vær å buse ut med alt av negative tanker) gjør livet enklere og mer behagelig for alle. Med hvit løgn mener jeg en løgn uten negative hensikter ognsom ikke er til skade for noen. :)

Skrevet

Jeg tror endel løgn på en måte er nødvendig for å ikke støte andre rundt seg, for å ikke vekke unødig oppsikt og slike ting. Jeg har et pragmatisk forhold til sannhet og løgn. Jeg mener at man ikke er forpliktet til å fortelle den hele og fulle sanhhet til enhver tid.. Det er så mange tilfeller hvor det ikke lønner seg...

Men, når det er sagt, så handler disse tingene egentlig om småting.. Når det gjelder de store viktige ting i livet, så tror jeg vi kjenner inni oss hva som er riktig. Å bevisst holde noe skjult for et annet menneske som ville gjort en forskjell vil nok kunne gi kortvarig gevinst, men jeg tror det som regel vil komme tilbake og bite deg i rumpa..

Anonym poster: 1bf16b2d7c2b2a8315dfb9c1a4d7f383

Skrevet

Det virker nesten som at de som kommer lengst er de som ikke er ærlige og kan lett være drittsekker. Hvis jeg sier det så får jeg alltid høre at nei ærlighet og godhet kommer man lengst med. Men sitter på en følelse at de som durer frem og gjør som de vil og ikke tar hensyn til andre kommer lengst

Skrevet

Jeg har også kommet dit du er i dag... jeg tror egentlig ikke alltid man kommer dit man skal med å være ærlig. Og da mener jeg ikke at man gjør noe galt, men at andre har en tendens til å tråkke på eller forbigå de som har ærligst hensikter.

Når alt kommer til alt er de aller fleste veldig "seg selv nærmest", og da er nødvendigvis ikke ærlighet så høyt prioritert bestandig...

Anonym poster: d16cd50a277fdc6dc2b57d4efdac1dfc

Skrevet

Jeg tenker at man trenger ikke å si alt man mener, men at man skal mene alt man sier. Og så tror jeg man får et mye bedre liv med ærlighet i bunn. Jeg vet at jeg mistet en jobb p.g.a at jeg ikke røyker og ærlighet. Hadde jeg sagt det de ville høre(og det var ganske tydelig) så hadde jeg fåt jobben, men der vant ærligheten..

Anonym poster: f4ffdba0cabded0686c9ece08a168fa4

Skrevet

Jeg har alltid vært ærlig, men jeg innser etter et langt liv,at jeg muligens har vært veldig naiv. Tenk, jeg trodde seriøst at ærlighet varer lengst. Så feil kan man ta.

Anonym poster: 318a96289cb30a0d59a17ef449a0d697

Skrevet

Jeg tror man kommer lengst ved å være intelligent nok til å vite når det lønner seg å være ærlig, og når man bør være uærlig. Kynisk, men sant...

Anonym poster: b00e0687f4bd96c77b34d6da89e9bf48

Skrevet

Etter erfaring så kommer man lengst om man er uærlig..

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Ja jeg tror det, at det lønner seg å være uærlig. Men jeg kan ikke fatte hvordan disse menneskene kan leve med seg selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Løgner og bløff blir nesten alltid avslørt. Og da er man i en verre posisjon enn før. Har man vært ærlig hele veien, kan man i alle fall ikke falle ned.

Skrevet

Det finnes eksempler på begge deler, kommer an på hvor flaks man har...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...