Gå til innhold

Laken, tisselaken og saueskinn...

Anbefalte innlegg

Jeg har jo da anskaffet både vanlige laken, tisselaken og saueskinn. Men hvilket skal på først og sist? Har lagt på ett laken på madrassen, men skal en ha saueskinn oppå der igjen og tisselaken under rompa? Eller tisselaken under saueskinnet? Leser jo noe om at saueskinn er selvrensende (og tiss sterilt?!), men dette blir jeg ikke helt klok på. Om den lille bæsjer igjennom bleie og pysj, da må jo skinnet kastes (vaske skinn er jo ikke så lett), så lurt med tisselaken akkurat under rompa?

Noen kloke hoder med gode råd? Ikke alltid lett å være førstegangs ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143990410-laken-tisselaken-og-saueskinn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til baby så droppet vi tisselaken, men hadde heller en madrassbeskytter oppå madrassen, som enkelt kan vaskes i maskin. Dette funket helt fint. Så i kurven de første mnd hadde vi madrass, laken og så lammeskinn. Hadde alltid en gulpeklut under hodet da, slik at det var enkelt å bytte ut ved gulping. Funket helt fint. Når vi gikk over til senga, hadde vi det samme, men en madrassbeskytter oppå madrassen i tillegg. Når mini begynte å flytte seg rundt, så tok vi vekk lammeskinnet, da han ikke lå i ro oppå det likevel.

Planen er å gjøre det samme når mini kommer denne gangen. Tisselaken har vi faktisk ikke brukt før de siste mnd når storebror har blitt bleiefri om natta.

jeg har valgt å droppe saueskinn.

dermed ble det madrass, overmadrass(beskytter) også tisselaken og flanell jerseylaken som dekker det hele ??!!?? fiberdyne og dynetrekk i flanell. og ca 22 grader i alle rom.

blir det for kaldt for lille kjøttbolle om han da har på seg body m lange ermer og pysj m føtter (om natten)??

eller body med lange ermer og go'bukse m føtter og genser (om dagen)??

bør jeg investere i saueskinn?? evt. strømpebukser?

Annonse

Ikke lett å være førstegangs! Mye å sette seg inn i, prøver å tenke logisk, men fungerer ikke alltid ;)

Peanutts82; jeg har saueskinn, men hvor lenge det vil bli brukt får bare vise seg. Vi har ca 20 grader på soverommet tror jeg, litt mer i de andre rommene. Den lille vil ligge på saueskinn (iallefall i starten), og ha på seg pysj med lange armer og føtter. Og har flanell-dynetrekk på dundyne. Gulpeklut under hodet. Dagtid hjemme blir det nok body og bukse/sparkebukse. Når vi går ut tar vi på strømpebukse og evt genser/ulldress (må nesten se ann hvor lenge vi blir ute, om det blir kun til/fra bilen og hvor kaldt det er). Innbiller meg en kanskje ikke skal kle på baby noe mer enn det du selv har på deg? Dvs har du t-skjorte og genser så trenger ikke baby noe særlig mer? Eller....?

har hørt at det du har på deg + et sett til. så hvis jeg er behagelig i bukse så trenger baby strømpebukse og bukse for å bli like behagelig som meg. men herregud ikke godt å vite. hører jo så forskjellig.

vi har det også litt kaldere på soverommet nå, nede i 17/18 grader med vinduet åpent. men vet ikke om vi fortsetter med det når bebisen kommer. hvis han skal våkne hver 3.time for amme og skiftes på kan det bli litt for kaldt med vindu åpent. for bare se det an. :)

Er bare inne og "sniker", er egentlig ferdig her for ei stund. Ville bare si at mi jente på 20 mnd fremdeles sover på skinnet sitt. Hun har sjelden ligget under dyna, så vi har brukt og bruker fortsatt pysj eller langerma body inni nattpose, har 17-19 grader på soveromma. Skinnet har vi også med oss som noe kjent i reisesenga. :-)

Lillesøster på 2 mnd har fått eget skinn, hun koser seg på det. Virker som det er lettere å legge henne ned sovende, da skinnet ikke virker så kaldt.

Ellers for å svare på spørsmålet ditt, så bruker vi ikke tisselaken, men har madrass, laken, skinn. Jeg kjøpte tisselaken, men innså det ikke var nødvendig, iallefall ikke før vi begynner bleieavvending på natt.

jeg har valgt å droppe saueskinn.

dermed ble det madrass, overmadrass(beskytter) også tisselaken og flanell jerseylaken som dekker det hele ??!!?? fiberdyne og dynetrekk i flanell. og ca 22 grader i alle rom.

blir det for kaldt for lille kjøttbolle om han da har på seg body m lange ermer og pysj m føtter (om natten)??

eller body med lange ermer og go'bukse m føtter og genser (om dagen)??

bør jeg investere i saueskinn?? evt. strømpebukser?

Sånn i forhold til soverom, så er det anbefalt å ha 16-18 grader der babyen sover om natta. Her har vi ca. 20 på stua og det funka fint når mini var liten hvertfall :) Det er bedre at babyen er for kald eller for varm. Er de kalde så skriker de og sier i fra, men blir de for varme blir de bare slappe.

Fra mini var ca. 4 mnd brukte vi sånn sovepose som stroppes over skuldrene, fordi han ikke lå i ro. Brukte det fram til han var rundt 2 år. Nå er han snart fire, og han sover fortsatt ikke under dyna om natta.

skjer ingenting når jeg trykker på "svar" knappen :(

Squirrel79: vi har det sånn ca 17/18 på soverommet nå, men trodde kanskje d kunne bli for kaldt for baby når jeg skal amme han og skifte på han midt på natta?

hvis ikke, så er det jo ypperlig, for jeg klarer ikke sove m mindre vinduet er åpent. og var allerede bekymret for det.

og ja, kanskje saueskinn er god investering siden de sparker dyne fra seg. det har jeg faktisk ikke tenkt på. de ligger jo ikke stille disse små turboene. :P

overmadrassen kom med en "attached" tisselaken så jeg tenkte hvorfor ikke, men jeg ser jo den at det egentlig ikke er nødvendig da de har bleier en god stund fremover. jaja.. førstegangsmamma.. heller kjøpe for mye enn for lite :P

skjer ingenting når jeg trykker på "svar" knappen :(

Squirrel79: vi har det sånn ca 17/18 på soverommet nå, men trodde kanskje d kunne bli for kaldt for baby når jeg skal amme han og skifte på han midt på natta?

hvis ikke, så er det jo ypperlig, for jeg klarer ikke sove m mindre vinduet er åpent. og var allerede bekymret for det.

og ja, kanskje saueskinn er god investering siden de sparker dyne fra seg. det har jeg faktisk ikke tenkt på. de ligger jo ikke stille disse små turboene. :P

overmadrassen kom med en "attached" tisselaken så jeg tenkte hvorfor ikke, men jeg ser jo den at det egentlig ikke er nødvendig da de har bleier en god stund fremover. jaja.. førstegangsmamma.. heller kjøpe for mye enn for lite :P

Jeg la tisselaken i senga til mini til å begynne med, men skjønte fort at det var pointless. Du kan jo få noen babyer som tisser gjennom bleia da, men da er det i grunn bare å skifte bleiemerke. Vi hadde noen uhell med Libero bleier, men da vi gikk tilbake til Pampers så slutta det. Libero bare holdt ikke tett.

Skal du skifte bleie på soverommet? Da kan det bli litt kaldt. Vi skifta alltid bleie på badet, og det var det godt og varmt. Amme kan du jo gjøre selv om det er kjølig, bare ha et teppe eller en dyne over babyen mens du gjør det hvis h*n synes det er kaldt. Med førstemann så sto jeg alltid opp om natta for å amme, fordi han bare sovna igjen om jeg prøvde å amme han i senga. Og våkna da hvert tiende minutt fordi han var sulten. Men de fleste ammer nok i senga si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...