Gå til innhold

oppfølging av gravide i Norge (litt lang klage innlegg)

Anbefalte innlegg

I usa har man jordmor kontroll hver uke fra uke 35/36 og det er vanlig med UL i uke 35/36 for estimering av vekt og høyde og bekkenstørrelse. vet jo at helsesystemet der ikke er som her men det er liksom vanlig prosedyre når man er gravid. "Alle" vet dette liksom. med mindre du følger din egen plan.

i tyskland kommer jordmor (offentlig) hjem til deg en gang i uken den siste mnd samt en gang i uken 3 uker etter fødsel for å "lære" deg om fødsel/barsel/amming. med mindre du takker nei.

skjønner ikke hvorfor Norge ligger så langt etter...

er veldig skuffet over helsevesenet når det gjelder svangerskap/fødsel.

Jordmor spurte meg om jeg gruer meg eller gleder meg, jeg sa jeg gleder meg til fødsel og alt det der, men gruer meg fordi det er Ahus og det er Norge. Å bli snudd i døren fordi du ikke har full åpning er helt uhørt i andre land.

Når du har termin og 2-3 dager før/etter termin begynner du å få rier og drar til sykehuset etterhvert og får beskjed om at nei, du er "bare" 4 cm åpen, dra hjem og kom tilbake når smertene blir mer "intens" .. altså hallo i luken. kun pga lite kapasitet og late helsepersonell. er dem ikke klar over at det kan gå en halvtime til du er 10cm åpen. altså.. fødsel er jo i gang.. og uansett om det tar en halv time eller 2 dager til du åpner deg helt, så mye kan skje innimellom at det er helt skremmende hvor lett de tar på det. hvor mange av dere har ikke blitt bedt om å snu for så å komme tilbake etter en time. og hva om jeg drar hjem og smertene ikke blir mer intens men åpning blir større. alle er forskjellig. hvem skal sjekke åpningen for meg hver time hjemme? skal jeg som er førstegangsfødende stikke finger opp deg selv? hva skal jeg lete etter? hvorfor har vi sykehus for fødende i det hele tatt hvis man blir behandlet som en drittunge som ikke tåler smerter. FUCK smerter, DET ER IKKE DET SOM ER SAKEN. Saken er at av alle de 40 ukene så er statistisk sett de timene/dagene hvor fødsel er i gang som er de mest kritiske. OG da i min mest kristiske skal jeg bli bedt om å dra hjem for det nytter ikke å ligge på sykehus senga og marinere i egen svette når jeg kan gjøre det hjemme så sykepleierene kan drikke en kopp kaffe til før de må "løpe" å ta imot et barn.

hvorfor skal jeg bli satt i en slik stresset situasjon bare fordi de ikke har "kapasitet" BULLSHIT.

var på svangerskapskurs på Ahus her om dagen. det satt 2 stk i resepsjonen og drakk kaffe og spilte kabal på pc-en. tlf ringte kanskje 1 gang i timen fra kl 10 til kl 15. De viste oss flere rom som en del av guiden og alle var ledige. når vi gikk rundt i gangene i pausene og på omvisning kom det en sykepleier her og en jordmor der i ny og ne og valset forbi oss som om det var siesta tid for avedelingen. Dårlig kapasitet MY ASS. en kopp kaffe og et lite kakestykke hver pause en gang i timen betyr mer for dem enn gravide som er i ferd med å utføre mirakel.

Fortsetter under...

Jeg kom inn på føden da jeg var 3 cm sist. Etter det er man i aktiv fødsel. Tror det er vanlig. Og dette var i august og stappfult.

Synd du er så misfornøyd med helse-norge. Håper du likevel får en god fødselopplevelse.

Jeg er takknemlig for at vi får noe som helst. Jeg vil heller fokusere på det at det er mange land som ikke har det så bra som oss. Ikke at det kan bli bedre enn det er, det kan det helt sikkert, men jeg vil likevel påstå at vi har det ganske godt.

Jeg opplever ikke helsenorge slik.

Jeg har aldri blitt sendt hjem. Hadde fortsatt par cm livmorhals og null åpning med første. Men pga regelmessige rier ble jeg.

Har i ettertid gitt tydelig beskjed om at min skrekk er å bli sendt hjem pga det du mener mange blir (har jo aldri opplevd det selv, men pga hva andre skriver)

Jeg får epidural så fort kapasiteten er der. Jeg har alltid hatt JM inne hos meg hele tiden under fødsel, bortsett fra når hun skulle ut å hente noe.

Jeg har alltid fått tilbud om legesjekk hver uke fra uke 35.

Ultralyd har jeg hatt hver gang i uke 32-33.

Helsesøster kommer hjem 2 uker etter fødsel.

Jeg har bare positive ting å si om mitt fødested og fylke. Men det kan være annerledes i Oslo/ storbyer...

Jeg har født 5 ganger

Endret av Turtelduen

Ikke noe surt ment, men om du er førstegangs hvordan vet du at USA og Tyskland praktiserer det slik? Om du ikke har født i begge landene kan det være noe de prøver å praktisere, men er det slik? ;)

Norge prøver å praktisere bedre enn hva en kan høre av noen ;)

Annonse

Jeg opplever heller ikke oppfølgingen som dårlig:) Er førstegangs, og fornøyd med det jeg har vært på av kontroller og informasjonen jeg har fått! Nå har jeg hatt et veldig greit svangerskap, og ikke hatt behov for ekstra oppfølging utover noen ekstra UL pga lavtliggende morkake. Men den oppfølgingen jeg fikk i den forbindelse var veldig god, og godt kommunikasjon mellom sykehus og jordmoren jeg vanligvis går til.

En annen ting jeg har satt pris på er den vennligheten og lyttende holdningen jeg opplever at helsepersonalet har. Ikke noe autoritæritet og strenge miner så langt, i alle fall for min del. Opplever dessuten at de bryr seg og er engasjerte.

Mannen min, som ikke er norsk, er også positivt overrasket over hvor godt ivaretatt man blir som gravid. Han har vært med på jordmorkontroll og noen ultralyder, og han synes det har vært veldig ålreit, sikkert fordi han fikk være delaktig og spørre og grave av hjertens lyst i tillegg til at de han har møtt har vært opptatt av å inkludere mannen i graviditeten.

Men jeg vet at de av venninnene mine som har barn har litt ymse erfaringer. En var ikke så fornøyd, siden hun følte at de behovene hun hadde ikke ble dekket og hun ikke ble hørt (hadde en traumatisk fødselsopplevelse ifjor som ikke ble tatt tak i). Et par andre har derimot samme gode erfaring som meg.

Håper at jeg bevarer den positive holdningen min til etter fødselen også - gleder meg til å finne ut av det:))

Husk også på at antall kontroller i løpet av svangerskapet kan tilpasses individuelt. Forslaget på den "lista" alle får er kun veiledende. Har du behov for flere og tettere kontroller er det bare å be om det :)

så flott å se at det er mange med positive erfaringer. har bare hørt negative.

Turtelduen: jeg har såklart da bodd i begge de landene og har en del familie og venner som jeg naturligvis prater med om fødsel og graviditet da jeg er gravid selv. :)

dessuten så har vi tv og internet med all slags info om dagens helse-norge og ikke minst dagens helse-verden. man får jo med seg litt selv om man ikke har født før.

såklart det er andre land som har det verre enn det jeg føler vi har det. jeg tenker ikke at det er grusomt, men i forhold til arbeidsmoral blandt sykehus ansatte og svangerskap prosedyren som har blitt bestemt av helse-norge syns jeg det har blitt valgt en veldig minimal fremgangsmåte.

nå orker jeg ikke å skrive så mye om saken, hjernen er veldig i tåke siden det er siste mnd av graviditet :) men bare det at helsevesenet mener en ordinær ul er nok for et helt svangerskap streker under poenget mitt. Så mange her inne som skriver at de har tatt UL i uke 7-8 for å bekrefte liv, og i uke 14-15 for å bekrefte kjønn, så ordinær ul uke 17-19 og deretter mellom uke 27-32 for å få 3D bilder og for å sjekke at alt er bra sier jo seg selv at de fleste er enig med meg. UL apparat ble oppfunnet for en grunn. utallige undersøkelser har blitt gjort for å finne ut om det er skadelig og tvilling/trilling gravide for tilbud om det så mye oftere enn oss andre. så hva er problemet? jo.. penger. penger og meninger fra gamle sure menn og damer i administrative stillinger som mener at det er unødvendig. tull mener jeg. det med helse-norge som skiller seg ut fra andre land er at alt med graviditet er gratis (bl.a.) men tenk over hvor mye penger du selv har brukt for private helse-relaterte saker i graviditeten. så det sier jo seg selv at noen må sette seg ned og se på disse prosedyrene som gjelder gravide og oppfølging av dem og komme litt mer i 2012 enn 1980.

og det at de syter og klager på at gravide må slutte å oppføre seg som om de er syk eller som om de er pasienter. og med en gang en gravid tenker for seg selv og føler på kroppen at noe er galt og dukker opp på føden, hva skjer da? nehei, helsepersonalet vet best. det er sikkert ingenting, de har ikke kapasitet til å sjekke deg. de blir sur fordi du forstyrret dem i pausen. eller som hun ene som skrev her inne at svaret hun fikk var at de setter ikke igang folk i helgen. HAR DU HØRT NOE SÅ TILBAKESTÅENDE FØR? WHAT THE FUCK IS THAT?

også når noen dør så kommer vg og skriver at sykehuset legger seg flat og kan ikke gjøre noe annet enn å beklage!!!!!

så flott å se at det er mange med positive erfaringer. har bare hørt negative.

Turtelduen: jeg har såklart da bodd i begge de landene og har en del familie og venner som jeg naturligvis prater med om fødsel og graviditet da jeg er gravid selv. :)

dessuten så har vi tv og internet med all slags info om dagens helse-norge og ikke minst dagens helse-verden. man får jo med seg litt selv om man ikke har født før.

såklart det er andre land som har det verre enn det jeg føler vi har det. jeg tenker ikke at det er grusomt, men i forhold til arbeidsmoral blandt sykehus ansatte og svangerskap prosedyren som har blitt bestemt av helse-norge syns jeg det har blitt valgt en veldig minimal fremgangsmåte.

nå orker jeg ikke å skrive så mye om saken, hjernen er veldig i tåke siden det er siste mnd av graviditet :) men bare det at helsevesenet mener en ordinær ul er nok for et helt svangerskap streker under poenget mitt. Så mange her inne som skriver at de har tatt UL i uke 7-8 for å bekrefte liv, og i uke 14-15 for å bekrefte kjønn, så ordinær ul uke 17-19 og deretter mellom uke 27-32 for å få 3D bilder og for å sjekke at alt er bra sier jo seg selv at de fleste er enig med meg. UL apparat ble oppfunnet for en grunn. utallige undersøkelser har blitt gjort for å finne ut om det er skadelig og tvilling/trilling gravide for tilbud om det så mye oftere enn oss andre. så hva er problemet? jo.. penger. penger og meninger fra gamle sure menn og damer i administrative stillinger som mener at det er unødvendig. tull mener jeg. det med helse-norge som skiller seg ut fra andre land er at alt med graviditet er gratis (bl.a.) men tenk over hvor mye penger du selv har brukt for private helse-relaterte saker i graviditeten. så det sier jo seg selv at noen må sette seg ned og se på disse prosedyrene som gjelder gravide og oppfølging av dem og komme litt mer i 2012 enn 1980.

og det at de syter og klager på at gravide må slutte å oppføre seg som om de er syk eller som om de er pasienter. og med en gang en gravid tenker for seg selv og føler på kroppen at noe er galt og dukker opp på føden, hva skjer da? nehei, helsepersonalet vet best. det er sikkert ingenting, de har ikke kapasitet til å sjekke deg. de blir sur fordi du forstyrret dem i pausen. eller som hun ene som skrev her inne at svaret hun fikk var at de setter ikke igang folk i helgen. HAR DU HØRT NOE SÅ TILBAKESTÅENDE FØR? WHAT THE FUCK IS THAT?

også når noen dør så kommer vg og skriver at sykehuset legger seg flat og kan ikke gjøre noe annet enn å beklage!!!!!

En ting er at du har bodd der, en annen ting er om du har opplevd de virkelig forhold ;)

Hver person er forskjellige. Svigerinna mi klager på sykehusmaten og drar tidlig hjem fra barsel pga det. Jeg syns den er super! Dette var ment som et eksempel på at hva din familie har opplevd i de forskjellige landene hadde kanskje ikke vært bra nok for andre eller deg.

Jeg har selvfølgelig bedt om ul i uke 12 og uke 18 og igjen uke 32. Og har fått det. Null problem. Men jeg er fortsatt ikke enig at helsenorge er så sjangseløse når det gjelder gravide og oppfølginga. De som mener ditt og datt får mene hva de vil for min del, jeg gjør som jeg vil og ber om det je mener jeg har rett på.

Det er også ofte en får høre de som har dårlig erfaringer i media enn de som har supre erfaringer :)

jeg måtte mase meg frem til ul til tross for 3 spontanaborter. de andre gangene fikk jeg beskjed om å ta det privat. er ikke ute etter å poengtere det jeg selv har opplevd. jeg har jo hatt et ganske behagelig svangerskap utenom bekkenløsningen.

Turtelduen: det er bra at du har fått den oppfølgingen du har selv villet, men det er ytterst få har jeg hørt. bare av å lese her inne finner man fort ut at dette absolutt ikke gjelder alle. som du sier så kan det hende at det er fordi det er Oslo. ikke vet jeg. og nei, har ikke opplevd å være gravid i utlandet, men det er ikke sykehusmaten eller klaging på nettingtrusene vi snakker om.. lol.. det sier jo segselv at ikke alle kan være fornøyde hele tiden med alt de tilbyr og ikke tilbyr. men jeg klager på et større grunnlag. det som kommer i avisene, det du leser her inne, det jeg ser på tv som f,eks jordmødre på nrk1 eller fødselstuen, eller one born every minute som gjelder usa og diverse andre programmer.

Annonse

Du finner det du leiter etter, sier nå jeg. Jeg vil ikke begrave meg i alle de negative erfaringene til andre. Greit å være bevisst over hva som kan skje og slikt, men herregud da.

Man kan få ul så mye man vil. Men det er ikke gratis. Så dra nå til ul hver uke hvis du vil det. MEn forstår godt at staten ikke betaler for det!

jeg måtte mase meg frem til ul til tross for 3 spontanaborter. de andre gangene fikk jeg beskjed om å ta det privat. er ikke ute etter å poengtere det jeg selv har opplevd. jeg har jo hatt et ganske behagelig svangerskap utenom bekkenløsningen.

Turtelduen: det er bra at du har fått den oppfølgingen du har selv villet, men det er ytterst få har jeg hørt. bare av å lese her inne finner man fort ut at dette absolutt ikke gjelder alle. som du sier så kan det hende at det er fordi det er Oslo. ikke vet jeg. og nei, har ikke opplevd å være gravid i utlandet, men det er ikke sykehusmaten eller klaging på nettingtrusene vi snakker om.. lol.. det sier jo segselv at ikke alle kan være fornøyde hele tiden med alt de tilbyr og ikke tilbyr. men jeg klager på et større grunnlag. det som kommer i avisene, det du leser her inne, det jeg ser på tv som f,eks jordmødre på nrk1 eller fødselstuen, eller one born every minute som gjelder usa og diverse andre programmer.

Ja det var igrunn satt på kanten for å forklare forskjellen på folk. Jeg har fått med meg fokuset i media de siste 8 årene rundt det. Og jeg har vært her inne tilogfra i 9 år. Og alt det vonde som skjer er forferdelig. Men jeg tror fortsatt ikke Norge er Værre enn andre land. Og veldig mange opplever det som veldig bra.

Det var det jeg mente. ;) Ikke den sykehusmaten :P

Det jeg syns er begredelig er at en må mase seg til ting som er opplagt. Etter første MA fikk jeg tidlig ultralyd på neste og de 4 etter det. Bare spørre. Men Oslo er nok et litt mer hektisk stad å være gravid i. Prioritering. Mellomfylker/kommuner har nok andre prioriteringer. Føden her har alltid tatt meg og alle de jeg kjenner seriøst og alltid tett oppfølging om det trengtes. Og jeg har aldri hørt noen klage. De amerikanske venninnene mine er storfornøyde de og. Hu ene fødte en i USA og en her. Bare positiv.

De har sine ting sykehuset her og, men føden har jeg aldri hørt noe om... Så jeg gjetter at jeg er heldig.

Jeg har født både i Norge og USA. Det eneste som jeg vil trekke frem som ekstra positivt med USA er at som rh- så får du rogam(anti-d) rundt uke 30. Dette tror jeg gjorde at min nr to ikke ble så gul som første mann. Ellers så er det et hysteri uten like der borte. Alt skal testes. Hadde ingen screening og estimering av lengde rundt uke 35. Men hadde en ekstra ultralyd rundt uke 30 pga høyt sf-mål. Og da jeg runda termindagen, fikk jeg ny UL for å sjekke fostervann og blodgjennomstrømning.

Nektet å få satt inn veneflon og ville ikke ha noen form for smertestillende.Etter barnet var født skulle de egentlig ta det med ut for å undersøke det, da dette var rutine, men det nektet jeg. Hver gang de skulle gjøre noe med det, insisterte jeg på å være med. De syntes nok at jeg var fryktelig rar!!

Nektet å ta noen tester jeg mente var unødvendig, dette likte de ikke. Og ønsket å ha barnet mitt inne på sykehuset et par dager lengre for å være sikker på at det ikke fikk hjernehinnebetennelse. Fikk dra hjem, bare hvis jeg lovde å oppsøke barnelegen morgenen etter. Måtte skrive under på å ikke bære barnet i sykhusgangen, ikke sove med det i senga. At hverken jeg eller mannen min ville se filmen om shaken baby syndromet. At jeg hadde fått undervisning om amming osv.,osv.

Nei takke meg til det norske systemet som enda ser på svangerskap og fødsel som noe naturlig!!!

Jeg har hatt bare gode erfaringer. Er i uke 32+ nå. Jeg er førstegangsfødende og hadde behov for litt tett oppfølging da jeg har opplevd krenkelser tidligere som kan påvirke fødsel. Jeg har vært på tre ultralyder, vært hos jordmor på sykehus to ganger, vært hos fastlege fire ganger og vanlig jordmor fire ganger. Jeg er mektig imponert over hvordan msn blir tatt på alvor samt svangerskapsomsorgens tilgjengelighet. Det har nesten vært for mye av det gode :)

Synd du opplever helsenorge slik og at du har sånne dårlige erfaringer.

Selv har jeg bare godt å si om Ahus. Bare blitt møtt av flotte mennesker og jeg har vært mange ganger der dette svangerskapet. Nå har jeg fått tilbud om ukentlige sjekker,så jeg må si at jeg har opplevd det annerledes.

Hvordan de behandler gravide/fødende i andre land har jeg ikke peiling på. MEN jeg syns ikke måten jeg er blitt behandlet på av det norske helsevesenet under noen av svangerskapene er holdbare. Og jeg er ikke hårsår.

Jeg ble utsatt for to grove voldtekter i min ungdom, og skal på grunn av dette for eksempel dekkes til. Og ikke føde lggende på rygg. Underlivet mitt skal ikke kommenteres/omtales på noe vis, og ingen studenter. Forrige fødsel dro de klærne av meg oventil på en unødvendig måte. De tvang meg til å ligge på rygg med svært spredte bein der det var fullt innsyn. Ingen skjermbrett eller noe. Jeg fikk ikke nekte å ha studenten der inne, som forøvrig var en medstudent i samme gruppe som meg. (jeg fortsatte aldri det studiet)

Ser IKKE frem til ny fødsel.

Jeg har født 6 barn og har masse positive opplevelser av helsenorge når det gjelder svangerskapsomsorg. For ikke å snakke om permisjonsrettighetene vi har som er enestående i verden.

Og i forhold til mange venninner jeg har som bor i andre land, er jeg veldig fornøyd med å bo i Norge i forhold til svangerskaps-kontroller osv. Å føde og å gå gravid er tross alt en helt naturlig ting, og ingen sykdom. Jeg har takket nei til tilbud om ekstra tester etc.

Jeg er enig med deg peanøtter! Her i Norge er du avhengig av å være heldig med de du møter i barselomsorgen.. Det skal ikke være slik! Jeg synes at de tar for lite hensyn til den gravide, og de har alt for mye beslutningsmakt over deg som gravid når du befinner deg i en utsatt situasjon. Et eksempel er at i Norge forløses 40% av setebarna med keisersnitt, mens i Sverige forløses 90% med ks pga at de ser at dette er til det beste for både mor og barn, og at risikoen for komplikasjoner er stor ved vaginal forløsning. Men som oftest går det jo bra :)

Helsenorge er bra, men ikke perfekt. Det er det nok ingen steder.

Hvis man vil ha ekstra oppfølging som i utgangspunktet ikke er nødvendig, får man heller betale for det selv( som i feks USA), og ikke tappe helsevesenet for unødvendige ressurser.

Det å legge skylden på dårlig oppfølging på sykehusets ansatte, og kalle de late er bare flaut og vitner om uvitenhet.

Håper du som førstegangsfødende får en positiv opplevelse, til tross for en negativ oppfatning av helsenorge på forhånd.

Masse lykke til.

Er her fra 2.trimester, er 25 veker. Eg kjenner meg ikkje igjen i denne helse-hetsen. Eg var på tidlig ul pg måtte vite heilt sikkert kor langt eg var på vei, så var vi på fosterdiagnostikk på KK Bergen i veke 12. Vanlig ul i veke 18, og då såg dei noke på hjertet, så eg var til ny ul i veke 21. Der såg dei det samme, så vart henvist til KK-Bergen igjen. Der såg legen at babyen har hjertefeil på høgre side. Klaff mellom dei høgre kammer og ho fann ikkje lungearterien. Skal på ny ul på KK-Bergen om 2 veker osv.. Blir sikkert sendt til Rikshospitalet og. Om det er noko som er galt med mor eller barn, så får dei aller-aller fleste hjelp. Men i eit vanlig svangerskap treng man ikkje meir enn vanlig ul i veke 18 og evt vekst-ul i veke 30-35.. jordmor må jo passe på at alt er fint på kontroller. Og er ho usikker, så MÅ ho sende vidare. Eg har født 3 barn før, og er kjempefornøyd med oppfølging i dei sv.skapa..

Helse-Norge er IKKJE gud.. Det er tross alt mennesker som jobber der, og mennesker kan ta feil. Man må berre stå på krava sine som pasienter.

Jeg bor i Sverige og tror ikke dette med kontroller og oppfølging er så mye ulikt fra Norge.

Her går vi ikke til lege i det hele tatt da (normalt svangerskap), men kommer inn i systemet til jordmor så snart vi selv har kontaktet de. Så får vi kontroller, ultralyd, prøver og invitasjon til foreldregrupper (4 møter før fødsel, 4 etter) automatisk etter at vi er registrert der. Synes alt har vært veldig fint. Er det noe vi er bekymret over så kan vi ringer "vår" jordmor, eller stikke innom.

Det er ikke fødeavd i vår kommune, men må reise til nabokommunen. Normalt tar det ca 45 med bil. Vi har fått beskjed om når vi skal ringe til de, og at selv om de selvsagt anbefaler å være hjemme så lenge som mulig å slappe av, sove, spise osv., så får vi komme inn om vi vill og/eller er engstelige. Kommer vi f.eks inn på ettermiddagen og ting roer seg, så vil vi få tilbud om å sove der natta over for å se.

Jeg støtter deg i mye av dette :)

Var inne på Ahus i uke 36 pga lite liv. Men jeg måtte GRINE i tlf for å få lov å komme! Men da jeg kom var alt i skjønneste orden og JM hadde myyye å gjøre men hun fikset mye for meg blant annet EMBLA samtale og jeg fikk UL :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...