Gå til innhold

Lite ute i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille snuppa på 16 mnd har begynt i barnehagen, og har vært der i en mnd nå. Men de er nesten aldri ute! Vi er veldig opptatt av at hun får være ute, og hun er vant til å få være masse ute og leke. Skal prate med barnehagen om det, men er det flere som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har inntrykk av at de fleste barnehagene er mye ute her vi bor hvertfall. Jeg ville tatt det opp med barnehagen.

Endret av me_87
Skrevet

Her er de ute 2 ganger om dagen.

Ta det opp - barn skal være ute hver dag synes jeg.

Skrevet (endret)

Her er de ute hver formiddag, men det kan gå perioder der de ikke er så mye ute pga. isholke, sterk kulde, storm osv. I forrige uke og denne uken har de f.eks vært lite ute fordi det er altfor mye is på uteområdet til at det er forsvarlig å la ungene løpe der, men de prøver hver dag å gå tur, dra på biblitoeket og lignende istedet for å være ute på lekeområdet. I den forrige barnehagen sto det i planene at de skulle være ute to ganger om dagen, men i realiteten var de ute kanskje en eller to ganger i uken på vinteren. Jeg er også opptatt av at barn skal få være mye ute, helst hver dag, men det virket som de ansatte syntes det var mye slit med alle de klærne osv. De skyldte på at de ikke hadde ansatte nok og at ungene var passive ute pga alle klærne og dermed ikke likte å være ute..!? noe som var grunnen til at vi byttet barnehage:) Men snakk med barnehagen å spør hvor mye de egentlig er ute, og hvorfor det er slik:)

Endret av Studentmamma88
Skrevet

Vår er ute to ganger per dag. Tur minst to ganger i uka, som er bra siden uteområdet er litt lite.

Skrevet

Dette er også akilleshælen i vår barnehage, de er veldig lite ute med de minste barna. De skylder for det meste på at det er så mye pedagogisk opplegg de må gjennom at de ikke har tid til å gå ut med småbarna hver dag (!). I stedenfor sitter de inne og maler steiner, tegner og fokuserer generelt særdeles mye på formgivingsfag... Passer veldig dårlig for Muffingutt som er veldig motorisk aktiv og en skikkelig utegutt! Vil estimere at de er ute 3 av 5 dager i uka og da i ca 1 time. Har sagt fra 3-4 ganger allerede hvorav èn gang til ped leder uten å få særlig gehør. En annen unnskyldning de har er at det er mye sykdom hos personalet og at det er vanskelig å være ute når de har vikarer (?)... Vi har søkt plass for Muffin i en aktivitetsbarnehage i nærheten og håper å få plass der fra neste høst.

Skrevet

I vår b.hage er de fast ute 1-1.5 t hver formiddag og i hvertfall frem til nå ute på ettermiddagen også,men det tror jeg de ser ann litt nå som det blir mere og mere vinter. De minste barna ligger også ute og sover, så de får mye frisk luft :-)

Skrevet

I vår b.hage er de fast ute 1-1.5 t hver formiddag og i hvertfall frem til nå ute på ettermiddagen også,men det tror jeg de ser ann litt nå som det blir mere og mere vinter. De minste barna ligger også ute og sover, så de får mye frisk luft :-)

Skrevet

Snupp her er snart 19 mnd og de er ute hver dag. 1-1,5 time på formiddagen og ute fra 14-15 til de blir henta av foreldrene. Er det dåelig vær på runde nr to holder de gjerne de minste inne slik at de får leke inne. Og er de veldig opptatt med lek når de er inne forstyrrer de ikke.

Skrevet

Dem er ute på formiddagen på de aller fleste dagene. Men sånn som idag når det var speilholka og regn, holdt dem seg inne og var i gymsalen istedenfor. Det synes jeg er bra :) Er absolutt av den mening at barna helst skal være ute hver dag, men noen ganger er det greit å bare være inne også.

Det madolyn skriver om bhg til sønnen, høres bare merkelig ut! 1-3 åringene trenger da ikke så mye pedagogisk opplegg at det ikke er tid til å være ute..! Jeg er av den oppfatning at de aller minste trenger mest å få leke, øve på å gjøre ting selv og bruke kroppen sin. Skjønner godt at du har søkt plass til han i en annen bhg! Synes du skal fortsette å klage (hvis du orker det da). For en bakvendt holdning dem har i barnehagen!

Skrevet

Mange grunner til at de minste barna ikke er mye ute på denne tiden. Nabobarnehagen er ute til alle tider,ikke noe gøy å se en haug med småbarn som bare griner fordi de er utilpass.

Skrevet (endret)

Jeg har også merket at de er mindre ute nå som det er kaldere i været. Før var det alltid ute både før og etter lunsj og soving, nå er det kun før lunsjen. Det ligger rundt null grader her nå, gjerne noen grader over null utpå dagen. Jeg kler snuppa i ullbody/trøye og ullstrømåebukse hver dag, i tillegg har hun både ullfleece og ulldress og Reimadress, så det er ingenting i veien for at hun kunne vært ute to ganger til dagen og synes det er dumt at hun ikke er det, hun elsker å være ute. Jeg stusser litt over at jeg synes et par av de andre barna ikke har varme nok underklær til å være ute i så kaldt vær. Kanskje er det derfor de ikke går så mye ut med dem. Men hun koser seg i barnehagen likevel, så det er vel ikke så farlig. Vi er mye ute sammen i helgene.

Endret av Mafan
Skrevet

Vet ikke hvordan føret er der dere bor, men her er det rett og slett jævelig å være ute om dagen. Is, vått, sur vind. Er enig i at alle har godt av en tur ut i frisk luft, men noen ganger kan det virke mot sin hensikt. Det blir mer gøy å være ute når snøen kommer og man kan ake og lage snømann! Nå kan man ikke grave, ikke sykle, ikke løpe, ikke ake, ikke huske...ihvertfall for de som er ferske på gåingen,de blir liksom sittende på rompa og fryse.. De beveget seg mer inne tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...