Gå til innhold

Funnet sølvkre i huset, hva er best å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonym poster: 68dafeb65c69923263650971ce7aa4d4

Fortsetter under...

Skrevet

Heter visst det. Hehe. Ekle små krypdyr... Fysj.

Skrevet

De er ikke farlige :) Har det jeg og, de er litt søte da :o

Skrevet

Sølvkre i seg selv er ikke skadelig, men kan være et tegn på fukt. Kan det være lekkasje et sted?

Skrevet

Søte?? Hm, ser ikke helt den merker jeg. Har hørt de kommer når det er fuktighet osv? Dette er et ganske så nytt hus som nettopp har blitt sjekket for fukt, og alle verdier var normale..

Liker de ikke altså

Annonse

Skrevet

Tror ikke det skal være noe lekkasjer. Som jeg skrev så har det nettopp blitt sjekket for fukt her. Hm (i forbindelse med kjøp) funnet jævler på bad, vaskerom,men jammen meg også nå på soverommet vårt som er kjempe kaldt....

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Vet hvordan det er :S ikke noe kjekt å få de i hus, veldig vanskelig å bli kvitt dem...Men når vi fikk dem på badet så fik vi tips om å sette opp varmekablene på høyest mulig temperatur og la det stå sånn en dag. Da forsvant våres små kryp ;)

Skrevet

Gjorde de det altså? Så for meg det ble verre siden de liker fukt osv. Hm kanskje jeg skal prøve det. Tror kilden er på badet nemlig, der jeg ser de oftest...

Skrevet

Ville kontaktet en proff på dette feltet og fått elendigheten ut før det eskalerer.

Utrivelig med småkryp i huset.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Gjorde de det altså? Så for meg det ble verre siden de liker fukt osv. Hm kanskje jeg skal prøve det. Tror kilden er på badet nemlig, der jeg ser de oftest...

Blir ikke fuktigere av å skru opp varmen, tørker opp da. Søk på sølvkre og hvordan man blir kvitt dem da får man og opp det tipset :)

Skrevet

Hvis du har funnet det både på bad, vaskerom og nå også i et "tørt" rom som soverom, da er det trolig store mengder sølvkre der. Jeg hadde det en gang i nesten alle rom i en leilighet jeg akkurat hadde flyttet inn i, der var det enorme mengder (skadedyrkontrolløren hadde aldri opplevd så store mengder sølvkre i en leilighet!).

Som flere skriver, de er ikke direkte skadelige (men kan spise opp lim i bøker osv.), men det kan bli mange av dem om man ikke får gjort noe med dem. Og de er jo ikke akkurat noe kjæledyrpotensiale...

Det du bør få sjekket først er om det er fuktskade i huset, det kan jo være en skjult feil et sted. Er det fuktskade så må denne selvfølgelig utbedres.

Hvis det ikke er fuktskade så er det uansett et skadedyrfirma som må inn i bildet. De sprøyter et stoff langs alle lister i hele huset, er det mye, også i hjørner på veggene osv, inni kjøkkenskap rundt vasken osv. Det er også mulig å i tillegg legge ut åte. Dyrene kreperer når de tråkker oppi det som blir sprayet langs lister, eller når de spiser den forgiftede åten. Siden de legger egg i papp, papir, nedi sprekker osv, så tar det flere uker før man er sikker på at alle "kull" med dyr er utklekket og har blitt store nok og tråkket i giftstoffet.

Skal man være helt sikker på å bli kvitt dyrene bør man støvsuge alle (alle!) ting, også inni permene på bøker osv., kaste alle pappesker de kan ha lagt egg i osv.

Jeg flyttet inn i en leilighet for vel en uke siden og står i samme problem, her er både sølvkre og maur i tillegg til mugg og sopp etter en tidligere vannskade i leiligheten. Så her står alt på hodet, og jeg får ikke flyttet ut igjen, for da risikerer jeg å ta med meg dyrene til neste sted jeg flytter :( Tingene mine må være her til jeg er sikker på at det er trygt å ta dem med videre igjen.

Du blir kvitt dyrene, så det er ikke noe problem - verre for meg som bare leier og som ikke kan risikere å ta dem med til neste

sted jeg skal bo og dermed selv få kostnadene for det.

Søker du skadedyrkontroll på nettet så finner du masse informasjon, også nærmeste skadedyrkontrollfirma.

Siden dere har flyttet inn i nytt hus så er det jo ekstra viktig å være helt sikker på at det ikke er noen skjult fuktskade der som kan ha blitt oversett tidligere. Er det også leiligheter i huset som dere leier ut så bør også de i utgangspunktet behandles.

Anonym poster: e19862124a6b488038e046defd1ba6d6

Skrevet

Jeg vet om folk i blokk som ikke sliter med fuktproblemer som også har sølvkre, så luringene kan dukke opp ganske hvor som helst ;)

Men det står at de liker fuktighet og at de spiser mugg, så kanskje dere har mugg? Det har vi hatt problemer med i allefall (bor i kjeller).

Annonse

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

De er jo nydelige da =) Lyser opp en ellers vanlig bad med litt sølvglans!

Jeg har hatt de i alle leilighetene jeg har bodd jeg da.

Denne jeg har nå også, her er det ikke fukt.

Men noenganger ønsker jeg de ikke på besøk, om jeg skal ha selskap syntes jeg folk kan få tisse i fred, så da heller jeg klor i slukene. Da forsvinner de.

Nå har jeg ikke sett de på lenge! Men det er veldig varmt på badet mitt kanskje derfor.

Skrevet

Men noenganger ønsker jeg de ikke på besøk, om jeg skal ha selskap syntes jeg folk kan få tisse i fred, så da heller jeg klor i slukene. Da forsvinner de.

Nå har jeg ikke sett de på lenge! Men det er veldig varmt på badet mitt kanskje derfor.

Hvis du har hatt dem i alle leilighetene du har bodd så har de nok vært med deg på flyttelasset, Juliea....

Vil du bli kvitt dem og du vet det ikke er fukt der så kan du jo få lagt ut åte bare, tar lenger tid, men man blir kvitt det med det også hvis det ikke er stort problem.

Og nei, de er iiiiiiiiiiiiikkkkkkkke søte!!!!!!!!!!!!! ;)

Skrevet

Huset er såpass nytt at jeg syntes det virker rart å få slike skader nå. Håpløst. Klor i sluk skal jeg gjøre! Kan også kontakte et firma gitt. Iallfall høre. Ja, nydelig er de med sin skinnende sølvfarge.. eller ikke. Hehe. Tisse i fred hadde vært noe. Æsj nå grøsser jeg med tanke på at de kan være flere steder. Heldigvis har vi ikke kjeller osv. Men fyre mer på bad skal jeg gjøre gitt! ! Takk for tips!

Skrevet

Man kan forresten få sølvkre i hus via blomsterjord når man kjøper seg planter som kommer fra utlandet også, og det kan være egg i embalasje som man senere bruker til å lagre ting i.

Skrevet

Tja.. har bare orkideer og de er da jammen ikke norske. Hmm

Skrevet

Vi har noen vi også, men har kun sett de inne på toalett og badet (som ligger vegg i vegg) Det er sjelden jeg ser dem og de stikker som regel når lyset kommer på :P Tror ikke vi har noen fuktskade, men har jo badekar med avløp ned i sluk med rist over..

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Hvis du har hatt dem i alle leilighetene du har bodd så har de nok vært med deg på flyttelasset, Juliea....

Vil du bli kvitt dem og du vet det ikke er fukt der så kan du jo få lagt ut åte bare, tar lenger tid, men man blir kvitt det med det også hvis det ikke er stort problem.

Og nei, de er iiiiiiiiiiiiikkkkkkkke søte!!!!!!!!!!!!! ;)

Neeh tviler på at de har blitt med meg. Forrige leilighetn var det fukt i da! Flyttet ifra den på grunn av mugg så det var ikke rart. Den før der var i første etasje over en kjeller...

Denne er da bare på besøk i innimellom :) Jeg har ikke noe mot de jeg da, de er jo ikke skadedyr.

Desuten har jeg noen edderkopper her og de bringer lykke, har man edderkopper i hjemmet er det et tegn på et sunt hjem :)

Så det veier jo opp. Jeg er jo glad i dyr.

Skrevet

Meget glad i dyr jeg også... dog ikke insekter. Hehe. Stor stor forskjell. Dattra løper heldigvis etter de som evt måtte være så uheldig å vise seg gjerne med en sko og roper : jeg tar'n!!

Skrevet

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll www.pelias.no

Et landsdekkende skadedyrfirma. Jeg har brukt de, og det funket bra! :)

Anonym poster: ede7e025edd7fa61d6cf7f807e70ef07

Skrevet

Vi har det også. eller hadde for er borte nå;) kjøpte et innsektsmiddel på jernia, er mot veps og maur tror jeg det står på. jeg sprayer langs veggen på hele badet og spesielt godt der jeg ser antydning til åpninger langs dørlist osv. lar det tørke og vasker ikke gulvet der på minst et døgn. Dette varer i ca 3mnd før jeg ser en liten sølvkre igjen og da sprayer jeg på nytt osv. Sølvkre kommer i rørene så mulig det er naboen dere får det fra, trenger ikke være fukt hos dere. men de liker fukt, så prøv å hold det mest mulig tørt så velger de heller naboen enn dere;) skru opp varmekablene og luft ut etter dusjing, ikke la våte ting ligge.

Skrevet

Du trenger ikke skadedyr firma, gå på feks jernia og spør om råd så har de noe som ordner det. jeg orker ikke finne frem flasken for å se hva den vi har heter akkurat nå. men det virker hvertfall! Og er ikke skadelig for mennesker eller husdyr

Skrevet

Har faenskapet jeg også, vi leier heldigvis bare. Ser jeg må gjøre noen tiltak når vi flytter for å unngå å få dem med meg. Litt mindre av dem nå på vinteren, på sommeren så jeg flere av dem daglig. Nå går det dager mellom hver gang. Viktig å støvsuge iallefall, og ikke vaske gulvene så ofte. Best med tørr rengjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...