Gå til innhold

Sen legetime for bekrefting av graviditet..

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Er 4+7 på vei. Ringte nettopp fastlegen for å få time for bekreftet graviditet. Fikk time i januar, da er jeg 14+5 på vei. Synes dette var veldig seint, men hu resepsjonistdama mente at de ikke tok inn gravide før i uke 12. Kjenner jeg er litt skuffa, hehe. Min første graviditet og jeg er så usikker på alt. Når fikk dere time. Hva er vanlig?

Fortsetter under...

Jeg har fått time i uke 8 begge gangene. Vet det er mange som venter til rundt uke 12, men syntes det var veldig lenge å vente til du er nesten 15 uker på vei.... Lege skal jo sende beskjed til sykehus så du får innkallelse til ordinær ultralyd i rett tid også. Dessuten er det lurt å sjekke jern og diverse, og kanskje har man mange spørsmål.

Jeg forstår hvertfall veldig godt din frustrasjon.

Det hørtes sent ut ja. Jeg hadde time i uke 8, de sa jeg kunne velge alt fra uke 8 til 12, men jeg syntes uke 8 var greit ;) De rekker vel heller ikke å sende innkallelse til ultralyd osv heller, når du kommer dit såpass sent. Tror jeg ville ringt imorgen og forsøkt å fått endret timen til litt tidligere jeg ihvertfall.. :)

Annonse

Hei alle sammen!

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Er 4+7 på vei. Ringte nettopp fastlegen for å få time for bekreftet graviditet. Fikk time i januar, da er jeg 14+5 på vei. Synes dette var veldig seint, men hu resepsjonistdama mente at de ikke tok inn gravide før i uke 12. Kjenner jeg er litt skuffa, hehe. Min første graviditet og jeg er så usikker på alt. Når fikk dere time. Hva er vanlig?

den første legesjekken i svangerskapet er vanlig rundt uke 10-12,men du trenger ikke en legetime for å få bekreftet at du er gravid.det er jo labratoriet som tar graviditetstester .

Hei!

Jeg bestilte på nett og tok den første ledige timen i begynnelsen av desember (uke 8). Jeg er nå etter mine beregninger 4+4.

Jeg har lyst til å få en tidlig UL før jul, så jeg vet om hjertet banker der inne. Jeg synes også det var seint med 14+5.. Skjønner godt at du blir frustrert! Prøv å ring igjen, det der var lenge å vente..Lykke til :)

Tusen takk for svar dere. Jeg er så usikker på alt, så synes det var veldig seint.. Vil jo ikke virke vrang heller, men jeg har så mange spørsmål. Virket som legesektretæren mente at faren for abort var så stor før det at de ikke ville ta meg inn før. Dette er i en stor by, så kan godt være at de har litt sprengt kapasitet..

Jeg ringte legekontoret mitt og sa Hei jeg har nå fått 4 positive tester og regner med eg er gravid, så da skal eg vel bestille time jeg. Ja sa damen legen har ledig 26.11 kan du komme da? Ehm ja det kan jeg. Så etter min beregning er jeg da ikke mer enn 6 uker på vei men jeg sjekket helsekortet til de to andre og første mann var jeg ikke mer enn 5 uker og andre mann 7 uker. Men jeg syntes at 14 uker var litt sent. Men det varierer vel.

Jeg har min første legetime i uke 14 fordi legen er på kurs i de to ukene før, og de ønsker ikke å starte oppfølgingem før uke 12. Jeg syntes det var litt sent og bestilte derfor time hos jordmor i uke 12 (på torsdag faktisk). Er mitt 2. svangerskap.

Om du ønsker kontroll før så bør du jo få det, men tror ikke det gjør noe at første kontroll er litt senere.

Lykke til :)

Jeg er 7+6 i dag, og skal ha min førte legetime om 4 lange uker, blir dagen før jeg runder 12 uker, føler det er lenge å vente jeg også, er jo såååå spent. På legekontoret jeg går, tar de inn gravide på første kontroll ca i uke 11-12 fikk jeg beskjed om. Er første graviditet her også, så no satser jeg på at ukene framover går kjapt ;-)

Annonse

jeg fikk også time til legen når jeg er 10+4, men skal til jordmor om to uker. Er da 7+4.

Jeg kommer til å gå til jordmor og lege annenhver gang. Da jeg ringte jordmor, ville de ha meg inn så fort så mulig. De ville bli kjent med oss, og regnet med det var masse spørsmål siden det var første gang. Jeg følte meg utrolig ivarett. Deilig følelse.

Legen derimot ville vente til jeg var lengre på vei..

Skal også på ultralyd dagen etter jordmor, men dette fordi vi fikk inseminajonshjelp på ivf klinikken, og de vil også ha oss inn bare for å sjekke.

Føler det er godt å få tett og nøye oppfølging da hodet mitt ekspodere av spørsmål.

Dagene frem til den 27.11 kan ikke gå fort nok...Gleder meg til (håper virkelig) å høre hjertelyd ;)

Jeg ringte bare til helsesenteret som jeg tilhører og sa at jeg var gravid og ville ha time hos jordmor. Trenger ikke time til legen først :)

Helsesenter.. hva er det? Vet ikke det jeg :)

Skulle tatt kontakt med jordmor jeg også, men haster det?

Jeg pleier ta første sjekk i uke 12 ca. Så hos jordmor etter det. Ser bare på nettsidene til kommunen og ringer og bestiller.Før uke 12 er det liksom ikke så mye til eller fra.....Du vet jo du er gravid når du har fått en positiv test:)

Jeg ringte bare til helsesenteret som jeg tilhører og sa at jeg var gravid og ville ha time hos jordmor. Trenger ikke time til legen først :)

Helsesenter.. hva er det? Vet ikke det jeg :)

Skulle tatt kontakt med jordmor jeg også, men haster det?

Se etter helsestasjon i din kommune. Det er også der du skal gå til oppfølging når barnet er født :)

Jeg pleier ta første sjekk i uke 12 ca. Så hos jordmor etter det. Ser bare på nettsidene til kommunen og ringer og bestiller.Før uke 12 er det liksom ikke så mye til eller fra.....Du vet jo du er gravid når du har fått en positiv test:)

Når man er første gangs gravid er det ofte ikke bare spørmålet om man er gravid eller ikke som er viktig. Det er ganske mange andre ting som virrer som man vil ha svar på.

Man kan velge om man vil gå til lege eller jordmor eller begge deler. Du finner som oftest nr til helsestasjonen på hjemmesidene til kommunen du bor i, og da er det bare å ringe.

I forrige svangerskap følte jeg at jm hadde bedre tid til å snakke med meg, så denne gangen skal jeg gå mest dit, men også innom legen noen ganger.

Jeg ble forsikret om at de rakk å fikse ul selv om jeg har første kontroll i uke 14.

Eg og ville til legen og få bekrefta graviditeten, var inne i denne veka 12 - og opplevde å ikkje få bekrefta noko! Dei meinte at så lenge eg hadde tatt ein positiv test sjølv og hadde symptom var det bekreftelse god nok. Tok blodprøver for andre ting, og var så skuffa! Så i dag betalte vi sjølv for tidleg ultralyd, for å vera sikker på at det faktisk var nokon der inne. Og det var det og alt såg fint ut heldigvis :) Men var veldig utrygg då eg kom ut frå legekontoret på mandag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...