zassy ☆ Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Tenker å handle inn en del ull og slikt da snuppa vår i grunnen har ganske lite og synes alltid vi mangler noe til barnehage, hun er også ganske frossen av seg, særlig på beina og jeg vil derfor investere i noe god ull. Noen som har litt tips om hva som er lurt å kjøpe, f.eks er det bedre å kjøpe tights enn strømpebukse? Hvor mange skift burde holde? Tenker å kjøpe den lua med vindtrekk også, noen som har erfaring fra den, om den sitter godt på osv? Ellers hva med votter, herfra eller andre steder fra som sitter godt. Barnehagen har sagt at strikkete/tovete votter varmer best, men er det ikke lurt med noen som er vannavstøtende også? Og bør de være laange så de ikke bare dras av? Synes alltid dette med klær er litt vanskelig.
zassy ☆ Skrevet 13. november 2012 Forfatter #2 Skrevet 13. november 2012 Ser også det er så mye forskjellig på Nøstebarn, med silke eller ullfrottè osv, hva er lurest å gå for? Hva er deres favoritter/hva ville du kjøpt hvis du skulle handlet evt hva har du brukt mest av? Hva med de heldressene, bare tungvindt eller?? Hadde en sånn sparkebukse når vesla var mindre og den brukte vi faktisk en hel del, men er det upraktisk nå når hun er 15 mnd??
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Jeg er en ulloman, og vi bruker mye ull fra Nøstebarn. Har 3 barn, så har prøvd endel Ullfleecedressen er perfekt til å bruke når man er ute å leker, under vinterdress/parkdress/regntøy. Eller som yttertøy når det er kaldt og man skal sitte i bil f.eks. Bruker den også når hun skal sove i vogna. Har 2 delt i samme til eldste. Mini på 15mnd bruker sparkebuksen i ullfrotte uten bein, perfekt lekeplagg. Det har jeg brukt til 2 års alder med de andre barna også. Ullbodyen med krage/knapp er god. Ullfrottepysjen med fot er gull verdt. Kjøp den litt stor og ha på truse utenpå for at hun ikke skal få 2 føtter i 1 fot. Silke/ull plaggene er tynnere enn ullfrotte`n, men har body og sparkebukse i det også. Har noen strømpebukser derfra, men de anbefaler jeg ikke. Siden det er ubehandlet ull, så tovet føttene seg når barna ble varme på føttene. Det betyr at foten ble for liten og strømpebuksa passe... Longsene derfra har jeg ikke prøvd. Ønsker meg heldress til minstemor.
zassy ☆ Skrevet 13. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2012 Takk for mange gode tips Herlig å høre fra noen med erfaring. Vi har faktisk ullfrottèpysjen, hatt den helt siden hun var baby og den passer enda (passer vel i grunnen bedre nå) er storfornøyd med den! Derfor jeg tenkte å prøve litt mer derfra Når hun bruker sparkebuksen uten ben har du da ullsokker i tillegg? Brukes silke/ull plaggene på dager som er litt varmere da ettersom de er tynnere? Eller hvordan vil du bruke det? Liker egentlig best å bruke genser istedet for body, men er det dumt i grunn ? Ønsker du heldress for da å ha under utedress f.eks?
BareMas Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Jeg har ingen erfaring med nøstebarn, men du sier at jenta di er litt frossen av seg og der har jeg masser av erfaring da jeg er det selv Så mitt tips er å holde henne varm på føttene, og da er det jo strømpebukser med fot(altså ikke tights) som gjelder. Hjemmestrikka ullsokker er også gull verdt da, evnt om nøstebarn har noe god ull å ha på smålabbene. Det er iallefall det som gjør at jeg ikke fryser meg skakk gjennom den norske vinteren!
wilmus Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Vesla her har en del fra nøstebarn. Favorittene er vel ullribbbuksa og ullfleecejakka. Kjempefint til bilturer,soving i vogn osv, men syns jakka er litt stor under dressen. Pysjen med fot er godt brukt her siden hu drar av seg alt som er av sokker og vokner opp med iskalde bein. Vi har fem bodyer fra nøstebarn som vi bytter på. Vasker dem stort sett etter en dags bruk i vasken mens hu bader. (de skal jo helst vaskes for hånd, men det tar heldigvis ikke lang tid å vaske en body) Longs og ullfrottebukser har vi også, brukes stort sett hver dag. Vottene her er mormorstrikka, tovet ull. Hun har hatt de på ute i slafsevær, og har ikke vært kald. Vi har også reimavotter, de små med glidelås. De er kjempefine. Nøstebarn er vel favorittbutikken når det gjelder klær til lillemor tror jeg Kos deg med shopping, din heldiggris...Jeg har fått 2 mnd forbud mot klesinnkjøp...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Takk for mange gode tips Herlig å høre fra noen med erfaring. Vi har faktisk ullfrottèpysjen, hatt den helt siden hun var baby og den passer enda (passer vel i grunnen bedre nå) er storfornøyd med den! Derfor jeg tenkte å prøve litt mer derfra Når hun bruker sparkebuksen uten ben har du da ullsokker i tillegg? Brukes silke/ull plaggene på dager som er litt varmere da ettersom de er tynnere? Eller hvordan vil du bruke det? Liker egentlig best å bruke genser istedet for body, men er det dumt i grunn ? Ønsker du heldress for da å ha under utedress f.eks? Det kommer litt ann på hvor kaldt det er men vi bruker sparkebuksen uten ben enten med strømpebukse (Janus eller Safa ull) og/eller Ullvang ullsokker. Jeg har nemlig lært at man skal ha blandingssokk i goretex sko, ren ullsokk vil føre til at man blir kald. Noe vitenskapelig bak det har jeg ikke. Annet enn at førstemann var konstant kald på bena og jeg skjønte ikke hvorfor. Hun brukte ren ullsokk, så fikk vi dette tipset - byttet til ullvangsokk og vips så hadde vi et barn med varme føtter.. Ull/silkeplaggene bruker jeg litt ettersom det er litt varmere. Men bruker det også på kalde dager, de varmer godt de også. Heldressen dvs denne ( http://nostebarn.no/produkt/Ull-Barneutstyr-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Hel-dress-med-lang-erm-i-ull-silke/ ) ønsker jeg å ha som et innplagg. F.eks, bare ullbody + dressen og sokker. Til under dressen bruker jeg denne; http://nostebarn.no/produkt/Ull-Barneutstyr-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Ullfleece-dress-uten-hette-m-glidelas/ Når det gjelder body vs genser så er vel det smak og behag. Jeg liker body så lenge vi bruker bleie for å holde bleia på plass og at det ikke blir glipper. Men de store barna bruker jo genser. Det er mange som bruker truse utenpå bleie for å holde bleia på plass, det har ikke mine barn fått lov til. Vi har spart truse som gulerot for å slutte med bleie. Derfor body..
zassy ☆ Skrevet 13. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2012 Takk for masse mere tips, setter pris på det Wilmus her var det faktisk samboer som ringte meg å sa at nå måtte jeg handle inn til snuppa, hehe, han var lei av å ikke finne det hun trenger når hun skal i bhg, MEN jeg ser jo at det blir fort dyrt inne på siden der, så spørs hvor mye vi får råd til å kjøpe i første omgang. Men blir deilig med litt gode klær til henne, får så vondt av små kalde barneføtter! bølla&mamma jeg er en frossenpinn selv, særlig på beina, men mener du at strømpebukser er bedre altså? hm, selv synes jeg alltid beina blir kaldere i det rett og slett fordi de blir litt stramme på en måte? Tenkte at det var bedre med stilongs og en god ullsokk, men mulig jeg tar feil? Hjemmestrikka ullsokker har hun en god del av, men de er mer tykke, går ikke neddi sko f.eks men er jo fine å bruke i vogn, men inne blir det for glatt å labbe rundt i dem, hun er fortsatt litt ustødig på beina fra før så best å ha på tøfler eller noe med antiskli. Hønseføtter og gulerøtter takk for tips om ullvang, tror jeg skal prøve det her også, vi har gode vintersko til henne så er så overrasket over at føttene likevel er kalde, men har vel ikke funnet rett sokk enda da, skal skyndte meg å kjøpe det, på sportsbutikk du får tak i det eller "overalt"? Ah ikke så lett å velge blant alt! Bra dere hjelper meg, håper jeg kommer i mål
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Lillelam har foresten kjempefine gensre og bukser, heldresser og sparkebukser. Det bruker vi også til ungene. Ullkjoler også Har vel avslørt meg som en ullfantast nå... haha Du skulle bare visst hvor mye ull som er i skapene her til 3 barn og 2 voksne ;p
Studentmamma88 Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Snuppa mi blir kald på føtterne av strømpebukser (hjelper ikke at det er ull) fordi det kommer ikke nok luft inn, og i tillegg er det mye enklere å skifte våte sokker enn våt strømpebukse (f.eks i barnehagen blir de ofte litt våte pga vannflekker på gulvet). Personlig er strømpebukse er det verste dritten (unnskyld ordvalget:) jeg kan bruke på fjellturer og på skiturer fordi alt varmen fra føtterne forsvinner oppover og da er jeg helt stivfrosen på tærne. Da er en TYNN ullsokk innerst med en litt tjukkere og løs ullsokk utenfor mye bedre. MEN ullsokker er veldig glatte, så da må du kjøpe tøfler i tillegg - også til barnehagen. Skoringen har for tiden noen fine tøfler i ull som er gode. Strømpebuksene fra nøstebarn er ikke gode, kalde på føtterne og strikken rundt magen er altfor stram. Men de har noen skikkelig gode ullstilongser (som kan brukes som ullbukse også), men kjøp de litt større for å være sikker på at de ikke strammer rundt magen. Sokkene fra nøstebarn er tynne og faller lett av. Jeg har kjøpt skikkelige sokker på nett, noen butikker har de også. Merket heter melton (er dansk). Jeg har bestilt lue flere ganger fra nøstebarn, men hver eneste gang viser det seg at den ikke passer. Så nå har jeg lært at vi faktisk må prøve luen i butikken for å se om den dekker ørene, ikke sklir ned i øyene osv. Så er ungen min redd pels... og det fant jeg ut etter at vi hadde bestilt en lue med pels på innsiden til 1200kr... Hun vil ikke ha den i skuffen sin engang fordi hun tror det er et dyr..! Dette kan jeg anbefale fra nøstebarn: - Ribbebukse i ull (Kan brukes både inne og ute) -Jakke/kåpe som passer til ribbebuksa. (Kanskje mest til "pynt" når vi skal på butikken og sånt, men den er frytkelig fin og folk dåner når de ser henne ribbebuksa og jakka sammen:) Men ville ikke sluppet en unge med den jakka på en lekeplass uten tilsyn pga. hetta kan bli hengende fast i ting!) - Ulllue til å ha under hovedluen - Ullstilongser - Pysjamaser i ull (de holder en evighet og er utrolig fine) - Bodyer i ull/silke (liker ikke de med krage i halsen) - Ulldress (passer best til våren, fordi de er for store/klumpette til å ha under vinterdressen) Ytterklær (lur, votter, vinterdress osv.) må vi prøve i butikk for å se hvordan de sitter og hvordan hun kan bevege seg i de, så der har vi ingen erfaring med nøstebarn. Den rosa fargen (den har et rart navn) og grå er kjempefine farger:)
Portishe Skrevet 15. november 2012 #11 Skrevet 15. november 2012 Jeg har kjøpt noen ullvangsokker på sportsbutikk til gutten vår, de har både med og uten antiskli. Disse er kjempegode og varme
Gjest Mafan Skrevet 15. november 2012 #12 Skrevet 15. november 2012 (endret) Ullfleecedressen er gull her! Et annet tips er å kjøpe noen ulltrøyer med kort eller lang arm, jeg har med kort erm. Disse kan du ha under bomullsbody, og da trenger du heller ikke å kjøpe en haug med ullbodyer. Bruker ofte ulltrøye under bomullsbody som kan vaskes på 60 grader. Da tar bomullen imot "all skiten" og kan vaskes rent igjen. Så får snuppa fin ubehandlet ull som varmer rett mot huden uten at det er kjempedyrt. . Har i str 92 (hun er 83, 5 cm lang), og disse er lange og gode, men ikke for lange. De sklir ikke opp under bodyen. https://nostebarn.no/produkt/Ull-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Ulltroye-barn-kort-erm/ Endret 15. november 2012 av Mafan
wilmus Skrevet 17. november 2012 #13 Skrevet 17. november 2012 Jeg har forresten kjøpt tøffler fra skoringen i høst. Usikker på merket, men de er mørkelilla og lyselilla, med kraftig borrelås på.(som hun sliter med å dra av seg) De er av ull, og gir kjempegod støtte til vesla som øver på å gå. Og best av alt, de før så iskalde beina hennes er nå gode og varme. Anbefalles! En tingtil og, var på sukkertøy (tross mitt shoppingforbud), og der fant jeg fempakk med tynne ullsokker. Husker ikke prisen, men mener de kosta under 100 kr. Kjøpte tre pakker jeg, og de er kjempefine!
mastermind Skrevet 18. november 2012 #14 Skrevet 18. november 2012 Ullfleecedressen er et must. Har hatt den til begge mine Til minste kjøpte jeg den i 86 da han ar 9 mnd i fjor høst. Da brukte han den bare til soving og i bil. siden den har strikk i bein og armen ble den ikke for stor. Passer fint i år også. Er en lang snart 2-åring. Har hatt en body, men den tovet seg på ullvask Elsket den, men det gikk ikke bra. Har vært veldig fornøyd med devold/stillongs sin ull, og spar kjøp. Der får du faktisk bodyer til 110cm Name it har noe ul i merino nå, deilig! Men det var litt på kanten. Ullfleece er uunnværlig, og ribbuksa er også bra, men til større barn.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 18. november 2012 #15 Skrevet 18. november 2012 Har ikke lest alt over her, men vil bare si at ullstillongs og ulvang- sokker er best om vinteren. Ullstrømpebukser med fot inneholder ikke like mye ull som stillongsene (fordi strømpebukser må være mer elastiske). Ulvangsokkene holder stillongsen på plass. Jeg elsker ullundertøyet fra Polarn O Pyret! Har hørt av flere at Nøstebarn ikke er så bra der. Kjøper litt av hvert her også, siden de må ha en del skift. Fra Nøstebarn har vi sparkebukse uten fot og ullfleecedress (16 mnd) og ullribbukse og ullribbgenser til de to største. Ullkjole til jenta.
mastermind Skrevet 18. november 2012 #16 Skrevet 18. november 2012 Synes forresten trysilsokkene fra europris er bra, men kjøp en størrelse større for de kan være litt smale. Kjøpte 23-26 til mini på 12 mnd i fjor, passer ennå, blir to i januar, men skal kjøpe nye nå da de begynner å bli smale
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå