Gå til innhold

hva slags poteter skal jeg ha til julemiddagen? (ribbe)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en spesiell potet man bør bruke? - og som er lett å få tak i ved juletider... ?

Anonym poster: 45434f978453c9d35c071de5cad14130

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg bruker alltid mandelpotet til jul :)

Fjellmandel fra Oppdal er god og fåes i de fleste dagligvarebutikker

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Mandel eller Amadine :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Mandelpoteter er best synes jeg, men Asterix funker godt de også:)

Annonse

Skrevet

Jeg foretrekker faktisk ikke mandel eller andre poteter som er vansklige å skrelle til jul. Da vil jeg ha poteter som trekker godt opp says og sky. Det er jo nesten det beste av middagen. Bruker vanlige store kokfaste poteter.

Anonym poster: 6d7f81dfd92f754a2360441ec7f75f31

Skrevet

Mandelpotet er det som liksom skal være standarden til ribbe. Men min mor likte ikke denne poteten så vi har ikke vokst opp med den og blitt vant til den.

Jeg synes den er fæl, den er vanskelig å tilberede, den er mørk gul og har veldig mye smak på seg. Så mye at det stjeler smaken fra ribba.

Så her laget jeg helt vanlig kokefast lys potet. Mannen derimot er vant til mandelpoteter til ribba. Et år ga jeg meg og prøvde så godt jeg kunne å lage mandelpotet. De sprakk selv om jeg nesten ikke kokte de, jeg klarer bare ikke å gjøre det riktig. Og jeg utstår jo ikke smaken.

Løsningen er at jeg koker vanlig potet til de som vil ha det, og så kjøper jeg ferdigkokt mandel som bare skal varmes (àla fjordland) til mannen. Ferdigskrelt er de også :P

Skrevet

Mandel her og.

Anonym poster: 93e8ff536283b83fa7097c18557239df

Skrevet

mandelpoteter eller andre gode poteter:)

...fikk vann i munnen nå, når tankene om ribbe, julepølse og kjøttkaker samla seg;)

Skrevet (endret)

Jeg syns ikke det er så viktig med potet typen så lenge den kan skrelles før koking (kokefast), men vi havner stort sett på mandel eller amandie.

Mest fordi det er "finere" poteter og julemiddagen er en "fin" middag

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Vi foretrekker melne poteter som kan suge opp sausen, så vi bruker gjerne Kerrs Pink eller Pimpernell.

Annonse

Skrevet

Har brukt endel mandel selv, men har vokst opp med kokefaste, som så ble skrelt på forhånd. Veldig godt når man da har ekstra salt i kokevannet, og så blir de så saftige og gode sammen med sausen, ribba, tyttebær og alt sammen. Mmmmm, nå ble jeg sulten :)

Skrevet

Men mandelpoteten er jo så tørr og ikke god...

Anonym poster: a26c935f3f3581bc0fc6e79b6ba65cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...