Gå til innhold

Greit med syk barnepasser dag, men hva med sykt barn dag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis man har et sykt barn og den ene er hjemme i permisjon og er frisk, så er det vel ingen grunn til at den andre skal være hjemme også? Da kommer hvertfall syktbarndagene til å gå veldig raskt når barnet begynner i barnehagen, hvis begge må være hjemme hver gang...

Hvis man har et sykt barn og den ene er hjemme i permisjon og er frisk, så er det vel ingen grunn til at den andre skal være hjemme også? Da kommer hvertfall syktbarndagene til å gå veldig raskt når barnet begynner i barnehagen, hvis begge må være hjemme hver gang...

Jeg skal på jobbintervju i en annen by, og hadde ordnet barnevakt. Men barnet har blitt sykt (forkjølet) og barnevakten er under cellegiftbehandlig og skal derfor ikke være i nærheten av syke.

hi

Anonym poster: 2522712f69b9343975dfc1db299040e8

Hvis det er nødvendig å være hjemme pga sykt barn kan man det selv om det er en annen hjemme, for eksempel i permisjon. De fleste foreldre er selvfølgelig i stand til å ta seg av både en baby og en forkjølet 5 åring på en gang, men i noen tilfeller er det jo noe alvorlig galt med enten barna eller den voksne som gjør at det ikke går. Da har den andre rett på fri.

Anonym poster: e7e608d7fa06575dd1105e70785acf17

Annonse

Da er det noe annet, da er det jo i prinsippet barnevakten som er "problemet" og ikke barnet.

Så da kan det gå under "syk barnepasser"?

Jeg vil tro det er mulig, men jeg er ikke 100% sikker på om det er riktig etter reglene. Jeg vil hvertfall si at man har en veldig vanskelig arbeidsgiver hvis han/hun ikke godtar den grunnen.

Nei, du kan ikke bruke sykt-barn dag i dette tilfellet.

Syk barnepasser kan kun brukes når den som har det daglige tilsynet er syk. En barnevakt har ikke det daglige tilsynet.

Her har det et barnevakt-problem og det kan ikke dekkes av sykt-barn dag.

Mulig at arbeidsgiver er snill, men lovmessig så har dere ingen rettigheter.

Nav-dama.

Anonym poster: 0ed6174cc073ce87efd991a63d23b353

Gjest overlord

Folketrygdloven § 9-5 Første ledd bokstav a - Nødvendig tilsyn og pleie

Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer.

Dette er hentet fra rettskildene.

folketrygdloven sier det er greit, nav dama sier nei. SJOKK :PAnonym poster: 99ec9ae3cdce9ca802eef71db7d1ecf5

Og hvor i folketrygdloven mener du det står at hun kan bruke sykt-barn dag?

Ja, barnet er sykt, men mor som til daglig er barnepasser er ikke forhindret fra å ta seg av barnet pga sykdom. Hun skal på jobbintervju.

Dersom man skal vise til folketrygdloven må man også lese rundkrivet. Her går det frem "Etter denne bestemmelsen kan det ytes omsorgspenger dersom arbeidstakeren må passe barnet fordi den som vanligvis har tilsyn med barnet er syk."

"For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger etter denne bestemmelsen, må barnepasseren være så syk at han eller hun ikke kan ha det nødvendige tilsynet med barnet."

Den som har det daglige tilsynet i dette tilfellet er mor, og hun er ikke syk.

Så igjen spør jeg siden du er så opptatt av at jeg tar feil: HVOR står det at mor kan ta sykt-barn dag? Jeg er veldig intr i hvor i folketrygdloven og retningslinjer du finner dette!

Nei, du kan ikke bruke sykt-barn dag i dette tilfellet.

Syk barnepasser kan kun brukes når den som har det daglige tilsynet er syk. En barnevakt har ikke det daglige tilsynet.

Her har det et barnevakt-problem og det kan ikke dekkes av sykt-barn dag.

Mulig at arbeidsgiver er snill, men lovmessig så har dere ingen rettigheter.

Nav-dama.

Men barnet er jo også sykt?

Arbeidsgiver til mannen er lite velvillig til å gi fri, fordi at om jeg får denne jobben, så flytter vi (mannen min kan få jobb overalt).

Vi flyttet hit for at jeg fikk jobb, og har alltid hatt intensjon om å flytte tilbake til hjembyen vår. Jeg står nå uten jobb etter perm, og tenker at nav-systemet nok tjener mer på at mannen tar ut en sykt-barn dag, enn at jeg skal gå på dagpenger.

Har spurte sjefen om han kunne ta ut en feriedag, evt. søke en slags velferdsperm for denne dagen (torsdag), men sjefen sa at det var for kort varsel (vansklighet fra hans side, min mann har ikke behov for vikar)

Vi har ikke andre som kan passe heller.

hi

Annonse

Gjest overlord
folketrygdloven sier det er greit, nav dama sier nei. SJOKK tongue.pngAnonym poster: 99ec9ae3cdce9ca802eef71db7d1ecf5

Ja, barnet er sykt, men mor som til daglig er barnepasser er ikke forhindret fra å ta seg av barnet pga sykdom. Hun skal på jobbintervju.

Dersom man skal vise til folketrygdloven må man også lese rundkrivet. Her går det frem "Etter denne bestemmelsen kan det ytes omsorgspenger dersom arbeidstakeren må passe barnet fordi den som vanligvis har tilsyn med barnet er syk."

"For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger etter denne bestemmelsen, må barnepasseren være så syk at han eller hun ikke kan ha det nødvendige tilsynet med barnet."

Så igjen spør jeg siden du er så opptatt av at jeg tar feil: HVOR står det at mor kan ta sykt-barn dag? Jeg er veldig intr i hvor i folketrygdloven og retningslinjer du finner dette!

"Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger."

Dette tolker jeg som om mor (som ikke er yrkesaktiv) denne dagen er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet fordi hun skal på jobbintervju (som er lovlig fravær fra jobb iallefall) denne dagen.

Mulig min tolkning er feil, men slik leser iallefall jeg det.

Nei, du kan ikke bruke sykt-barn dag i dette tilfellet. Syk barnepasser kan kun brukes når den som har det daglige tilsynet er syk. En barnevakt har ikke det daglige tilsynet. Her har det et barnevakt-problem og det kan ikke dekkes av sykt-barn dag. Mulig at arbeidsgiver er snill, men lovmessig så har dere ingen rettigheter. Nav-dama. Anonym poster: 0ed6174cc073ce87efd991a63d23b353
Men barnet er jo også sykt? Arbeidsgiver til mannen er lite velvillig til å gi fri, fordi at om jeg får denne jobben, så flytter vi (mannen min kan få jobb overalt). Vi flyttet hit for at jeg fikk jobb, og har alltid hatt intensjon om å flytte tilbake til hjembyen vår. Jeg står nå uten jobb etter perm, og tenker at nav-systemet nok tjener mer på at mannen tar ut en sykt-barn dag, enn at jeg skal gå på dagpenger. Har spurte sjefen om han kunne ta ut en feriedag, evt. søke en slags velferdsperm for denne dagen (torsdag), men sjefen sa at det var for kort varsel (vansklighet fra hans side, min mann har ikke behov for vikar) Vi har ikke andre som kan passe heller. hi Anonym poster: 2522712f69b9343975dfc1db299040e8

Ja, men du er ikke forhindret fra å ta av deg det syke barnet pga egen sykdom. Det er der rettigheten ligger.

Hadde du vært syk og ikke kunne tatt deg av barnet ville saken vært annerledes. Men her er det behov for far fordi du skal på intervju. Det gir ikke rett til sykt-barn dag.

Når det er sagt så synes jeg mannen din har en vanskelig arbeidsgiver. De fleste arbeidsgivere ville funnet en løsning.

Gjest overlord
Nei, du kan ikke bruke sykt-barn dag i dette tilfellet. Syk barnepasser kan kun brukes når den som har det daglige tilsynet er syk. En barnevakt har ikke det daglige tilsynet. Her har det et barnevakt-problem og det kan ikke dekkes av sykt-barn dag. Mulig at arbeidsgiver er snill, men lovmessig så har dere ingen rettigheter. Nav-dama. Anonym poster: 0ed6174cc073ce87efd991a63d23b353
Men barnet er jo også sykt? Arbeidsgiver til mannen er lite velvillig til å gi fri, fordi at om jeg får denne jobben, så flytter vi (mannen min kan få jobb overalt). Vi flyttet hit for at jeg fikk jobb, og har alltid hatt intensjon om å flytte tilbake til hjembyen vår. Jeg står nå uten jobb etter perm, og tenker at nav-systemet nok tjener mer på at mannen tar ut en sykt-barn dag, enn at jeg skal gå på dagpenger. Har spurte sjefen om han kunne ta ut en feriedag, evt. søke en slags velferdsperm for denne dagen (torsdag), men sjefen sa at det var for kort varsel (vansklighet fra hans side, min mann har ikke behov for vikar) Vi har ikke andre som kan passe heller. hi Anonym poster: 2522712f69b9343975dfc1db299040e8

Ja, men du er ikke forhindret fra å ta av deg det syke barnet pga egen sykdom. Det er der rettigheten ligger.

Hadde du vært syk og ikke kunne tatt deg av barnet ville saken vært annerledes. Men her er det behov for far fordi du skal på intervju. Det gir ikke rett til sykt-barn dag.

Når det er sagt så synes jeg mannen din har en vanskelig arbeidsgiver. De fleste arbeidsgivere ville funnet en løsning.

Det står da virkelig egen sykdom ELLER er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc.

folketrygdloven sier det er greit, nav dama sier nei. SJOKK :PAnonym poster: 99ec9ae3cdce9ca802eef71db7d1ecf5
Og hvor i folketrygdloven mener du det står at hun kan bruke sykt-barn dag? Ja, barnet er sykt, men mor som til daglig er barnepasser er ikke forhindret fra å ta seg av barnet pga sykdom. Hun skal på jobbintervju. Dersom man skal vise til folketrygdloven må man også lese rundkrivet. Her går det frem "Etter denne bestemmelsen kan det ytes omsorgspenger dersom arbeidstakeren må passe barnet fordi den som vanligvis har tilsyn med barnet er syk." "For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger etter denne bestemmelsen, må barnepasseren være så syk at han eller hun ikke kan ha det nødvendige tilsynet med barnet." Den som har det daglige tilsynet i dette tilfellet er mor, og hun er ikke syk. Så igjen spør jeg siden du er så opptatt av at jeg tar feil: HVOR står det at mor kan ta sykt-barn dag? Jeg er veldig intr i hvor i folketrygdloven og retningslinjer du finner dette! Anonym poster: 0ed6174cc073ce87efd991a63d23b353
"Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger." Dette tolker jeg som om mor (som ikke er yrkesaktiv) denne dagen er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet fordi hun skal på jobbintervju (som er lovlig fravær fra jobb iallefall) denne dagen. Mulig min tolkning er feil, men slik leser iallefall jeg det.

Det går frem av retningslinjene når sykt barn dager kan benyttes.

Det er derfor viktig å lese rundskriv og ikke bare lovteksten.

Ja, men du er ikke forhindret fra å ta av deg det syke barnet pga egen sykdom. Det er der rettigheten ligger. Hadde du vært syk og ikke kunne tatt deg av barnet ville saken vært annerledes. Men her er det behov for far fordi du skal på intervju. Det gir ikke rett til sykt-barn dag. Når det er sagt så synes jeg mannen din har en vanskelig arbeidsgiver. De fleste arbeidsgivere ville funnet en løsning. Anonym poster: 0ed6174cc073ce87efd991a63d23b353
Det står da virkelig egen sykdom ELLER er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc.

Ja, det gjør det.

Og derfor må man lese rundskrivet for å få svar på hva som kommer inn under dette.

At det står etc. betyr ikke at rettigheten ikke er uttømmende.

du misforstår jo hele opplegget (som nav alltid gjør) det er far som skal ta sykbarnepasser7sykt barn dag, fordi mor som vanligvis har tilsyn er forhindret pga jobbmuligheter. jobbinterjuv må da tolkes som opptatt med andre ting, skole etc..

Anonym poster: 99ec9ae3cdce9ca802eef71db7d1ecf5

Jeg hadde brukt sykt barn dag uten å tenkt på om det var lov eller ikke. Barnet er sykt og den som vanligvis passer er forhindret i å passe barnet den dagen der, er sånn jeg alltid har tolket regelen ihvertfall.

Lykke til på intervjuet

folketrygdloven sier det er greit, nav dama sier nei. SJOKK tongue.pngAnonym poster: 99ec9ae3cdce9ca802eef71db7d1ecf5

Nei, men vis nå såpass omløp at du ikke bare selvtilfreds skriker "nei!", NAV har imageproblemer allerede - de trenger ikke sånt, siden du faktisk identifiserer deg som NAV-ansatt. Da bør du kunne lese utdraget over: Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. og derfra trekke konklusjonen av om det ikke er sykt barn så går det under det vi dødelige oppfatter som syk barnepasser, men som altså også omfatter "skole, etc".

Anonym poster: 6b3c9a328e2133522e2229bc5aefed20

Gjest UndrendeUllteppe

Jeg hadde brukt sykt barn dag uten å tenkt på om det var lov eller ikke. Barnet er sykt og den som vanligvis passer er forhindret i å passe barnet den dagen der, er sånn jeg alltid har tolket regelen ihvertfall.

Lykke til på intervjuet

Samme her.

Dessuten er det jo bare å lage problemer for seg selv å spørre om slikt her inne, for jeg tviler da på at arbeidsgiver, eller noen andre for den saks skyld, tropper opp hjemme med lege for å sjekke hvem som er syke. Om jeg bruker en sykt barn-dag, så har ikke min arbeidsgiver noen grunn til å betvile årsaken til dette.

når ene er hjemme i perm, kan den andre ta sykt barn dag da (om ungen er syk)

Anonym poster: 2522712f69b934n3975dfc1db299040e8

Ja, det kan man. Her tok mannen perm blant annet når jeg måtte på sykehus for kontroll. (før en operasjon) Kunne ikke ha med babyen. Sjekket med arbeidsgiver, og fikk beskjed om at det ikke var problem.

Mannen var også hjemme engang da flere av barna var syke, og jeg var i perm. Hugser flere her inne reagerte, men det var no mest de som hadde 1 eller 2 barn. Når man har en nyfødt på armen, lite søvn (som man fort får migrene av) og 5 ban som spyr strekker man ikke til alene ;)

Anonym poster: a4eedb488c672362558dbc6d69cd034d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...