Gå til innhold

Sovetrøbbel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd lignende?

Jeg har en jente på snart 4 måneder som vi har vanskelig med å få til å sove om kvelden. Det vil si, det er meget enkelt å få henne til å sove, men hun våkner alltid- uten unntak opp innen 30 minutter..

Har prøvd å unngå lur etter 16, lagt henne alt fra kl 18-19.15, gitt tillegg (men tror egentlig jeg har bra med melk) bysset eller ammet henne i søvn.

Etter 30 minutter er det svært vanskelig å få henne til å sove igjen, hun virker svært trøtt, og bikker over til overtrøtt hver gang, så har vi det gående-ofte til midnatt..

Om far eller annen prøver å legge henne blir hun hysterisk. Har også prøvd å legge henne våken, men det ender alltid med gråt. Syns hun er for liten til å gråte så mye, men lurer på om jeg bare må skjære igjennom for dette går ikke..

Noen tips eller gjennkjennelse? Hilsen en utslitt mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan du lese mer om hyppige oppvåkninger og mulige årsaker: http://www.sovlillebaby.com/hyppig.htm

Hun er jo også bare 4 mnd, så du skal kanskje ikke ha så store forventinger til at hun skal sove akkurat slik som du vil. Anbrfaler deg å ikke stresse eller gjøre et problem ut av det. For alt du vet kan dette bli langvarig og langt tøffere å takle om du ser på det som et problem så tidlig.

Hilsen en som har hatt baby/barn og søvnproblemer i 4 år nå.

Skrevet

Kjenner meg igjen. Var sånn ved 4 måneder og et sånn fortsatt ved seks måneder. Dvs ved 4 mnd var han ikke hysterisk når jeg la han, men det er han nå.. Min kan sovne raskt igjen hvis jeg ammer han, men han våkner da igjen etter 45 min en gang til. Jeg har prøvd det meste føler jeg, bortsett fra "gråtekur". En ting jeg ikke har forsøkt som jeg lurer på, er å være der før han våkner, i det han starter oppvåkningen, for å gi smokk eller rugge litt på han. Men siden han våkner mye natten igjennom, så vet jeg ikke om det er verdt styret..

Skrevet

Eg fekk råd om at babyen ikkje burde få sove på ettermiddagen, at ho trengte faste sovetider og andre rutiner for at det skulle bli folk av ho. Eg har frå byrjinga oversett desse råda, ho får sove når ho er trøtt uansett kva klokka er. Det er så godt som aldri trøbbel med legging på kvelden. På dagtid søv ho korte dubbar, oftast kun på dagen men av og til ut på ettermiddagen også. No er ho snart 8mnd og våknar av og til på natt (sovnar igjen når ho får smokken), men fram til 6-7 mnd sov ho som ein stein om natta.

Seier ikkje at alle er slik, ville berre illustrere at dei råda som er "opplest og vedtatt" ikkje er det rette alltid, for enkelte babyar er sjølvregulering tingen også når det gjeld søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...