Gå til innhold

Gamle navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer Korelius.

Liker godt gamle og "glemte" navn... noen som har andre forslag?

Anonym poster: 69fa95b7df6c071bef03e8e0869c99b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker gamle navn, men man må jo tenke på at det er et menneske som skal måtte leve med dette navnet hele livet sitt. Korelius hadde jeg ikke villet leve med, og ikke ønsket at mitt barn skulle måtte leve med. ;) Jeg liker Johannes, Håkon, Olav, Henrik, Sverre og Magnus. Stødige, flotte navn til både et barn og en voksen mann. ;) 

Skrevet

Konerad

Arthur

Olav

Kornelius

Einar

Kyrre

Knut

Olai

Nikolai

Johan

Edvard

Henry

Finn

Skrevet

Hilmar

Hilmer

Emrik

Martinius

Edvin

Reinert

Reil

Anonym poster: 703cda9e65af77a6dfa867f2002e3282

Skrevet

Korelius har jeg ikke hørt før, men Kornelius er jo helt greit.

Liker også litt gamle navn, men synes det er lettere med gammeldagse jentenavn. Noen gutteforslag likevel:

August

Olaus

Jens

Konrad

Martinius

Alfred

Karl

Severin

Skrevet

Problemet med gamle og glemte navn er at noen av de er så ukjente for folk flest at det oppfattes som et sært navn foreldrene har funnet opp selv.

Korelius tror jeg fort kan lide under at det høres litt som som Kornelius med talefeil. Tenk litt på han som skal leve med navnet.

Jeg er veldig glad i gamle stødige navn av den mer kjente arten. Olav, Henrik, Aksel og Johannes synes jeg er flotte gamle navn.

Skrevet

Ingemar, Søren, Sverk, Hårek, Harald, Henry, ANders er gamle, fine navn som er lite/ikke brukt i det siste. Men disse navn føler jeg på full vei inn igjen..Jeg kjenner iallfall smågutter med disse navnene..

På jentesiden har vi;

Bodil, Ingeborg, Ingegjerd, Solfrid, Aida, Siv, Heidi, Helga,Erna, Bergitte (ja, med e)........Igjen, navn som ahr vært brukt, man kjenner sikkert voksen med disse navn, men få yngre barn, men kansej noen smpbarn som begynner og bli kalt det :)

Anonym poster: 868ba6e64ed80f465f6270040d73d986

Skrevet

Jeg liker Kornelius bedre, men det er fordi jeg aldri har hørt Korelius før.

Andre gamle navn jeg liker er Lennart, Edgar, Sixten.

Skrevet

La gutten i det minste hete KorNelius med en N, uten ser bare feilstavet ut.

Ellers har gutten (for det er vel et guttenavn?) et helt liv foran seg hvor han må presisere at det er Korelius uten N hver gang han oppgir navnet sitt. For jeg kan love deg at 9 av 10 som ikke kjenner han som skal skrive navnet hans vil skrive det med en N i midten.

Jeg har selv et dobbeltnavn hvor første navn oftest skrives med E på slutten, jeg har uten. Andre navn har oftest en H i midten, der har jeg også uten. Hele mitt voksne liv har jeg måtte legge ekstra trykk på første navn så en tydlig hører at det er uten E og presisere at andre navn er uten H. Er litt lei nå så godtar alle versjoner.

Men at foreldrene mine leverete navnet skriftlig når det skulle skrives på komf.-kaka og det til tross for det ble skrevet feil tar vel bokstavelig talt kaka.

Skrevet

Mine barn har gamle norske navn i kombinasjon med gamle engelske/walisiske, ettersom de er norsk-britiske og er veldig stolte av navna sine.

Jeg synes unike navn er fint, jeg. Det er hva du gjør det til! Selv har jeg et veldig vanlig fornavn, men det er ikke mange på min alder som heter det, og et veldig uvanlig etternavn. Men jeg har bare opplevd det som en fordel. Det har gjort at folk husker meg, og arbeidsmessig er det greit å kunne bygge en merkevare ut av navnet sitt.

Barna vokser opp i en verden der identitet er utrolig viktig, og gamle navn, gjerne med en link til familien eller historien deres, er verdifullt!

Så kjør på med Korelius og lær ham å være stolt av navnet sitt!

Skrevet

Ooops, det gikk visst litt fort her - navnet skulle være Karelius, ikke Korelius :)

Men liker Kornelius også jeg!

Ellers bryr jeg meg ikke om navnet er ukjent for mange så lenge det klinger bra og faktisk er ett gammelt navn. Vi har barn med uvanlig navn fra før, og vil ikke ha Olav eller Hans, selv om det er flotte navn.

Anonym poster: 69fa95b7df6c071bef03e8e0869c99b8

Skrevet

Kolbein

Anonym poster: ccc7906ffd8413f51b66be7711135462

Skrevet

Noen gamle navn jeg liker er:

Åsmund

Øystein

Øyvind

Kolbjørn

Torleif

Kjell

Ivar

Jentoft

Helmer

Borger

Skrevet

Jeg liker godt Konstantin. Karelius er også fint.

Skrevet

Ingemar, Søren, Sverk, Hårek, Harald, Henry, ANders er gamle, fine navn som er lite/ikke brukt i det siste. Men disse navn føler jeg på full vei inn igjen..Jeg kjenner iallfall smågutter med disse navnene..

På jentesiden har vi;

Bodil, Ingeborg, Ingegjerd, Solfrid, Aida, Siv, Heidi, Helga,Erna, Bergitte (ja, med e)........Igjen, navn som ahr vært brukt, man kjenner sikkert voksen med disse navn, men få yngre barn, men kansej noen smpbarn som begynner og bli kalt det :)

Anonym poster: e26228c3f3b785fe41edc5e5a40188c7

Skrevet

Erlend

Nils

Dag

Einar

Anonym poster: a6e9afb03dbdd852090895417c52e815

Skrevet

Hilmar vill jeg ha. Samboer la ned veto. Elsker gamle navn!

Anonym poster: 1220f52e5cb1a13017e64cb410c7d34c

Skrevet

Korelius og karelius er begge fine navn. Kanskje litt sære for tiden men om noen år så er det sikkert flere som heter det.

Vet om en voksen mann som heter det, og jeg har alltid trodd det var etternavnet hans :)

Skrevet

Yngstemann her heter Leonard:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...