Gå til innhold

Mannen min har null niks forståelse for tidelige svangerskaps plager

Anbefalte innlegg

Noen som har gode råd, eller linker jeg kan gi han?

Jeg er trøtt,trøtt og trøtt..orker ingentin. Samtidelig går jeg rundt med en konstant kvalme, som gjør det viktig å spise med gjevne mellomrom for å holde kvalmen i sjakk..For han ser det da ut som at jeg bare utnytter situasjonen med å være lat..

jeg er fortvila å prøver stadig å forklare han hvordan jeg har det, å han viser tydelig tilbake at det ikke er noe problem for meg å at jeg får da i meg nokk mat å at jeg spyr jo tross alt ikks osv..nei spyr ikke, men jeg er faktisk kvalm forde

litt rådvill hær...!

Fortsetter under...

Jeg fikk div. Hefter og bøker av legen på første time, halve den ene boken er for den kommende far, der står alt av plager vi damene kan få og hvordan da din samboer bør forholde seg til dette :-) håper han skjønner bedre snart for din skyld! Selv er jeg trøtt og sliten, små uggen, føler meg litt fyllesyk egentlig, og ikke helt meg selv, så kan tenke meg din frustrasjon ved at din samboer ikke forstår deg!

Ja, den boka/heftet fikk vi også, og mye av informasjonen på helsestasjonen hjalpe meg til å få manne til å forstå at symptomene er HORMONSTYRTE og derfor dukker opp allerede før mensen er forsinket. Jeg fikk også jordmor til å forklare hvordan sammenhengen mellom symptomene og hvile + hyppig spising fungerte... DET hjalp! Men jeg tror det var spesielt fordi det kom fra noen som jobber med det.

Nå venter vi nummer fire og selv denne gangen himlet han med øynene og sa "Det går ikke an så tidlig", men da dro jeg fram heftet fra helsestasjnen og slo opp på uka jeg var i, der sto det at nå er symptomene skikkelig plagsomme... bla, bla bla...

Min kjære lastet ned en app "Gravid app" (må legge til at det ikke er den aller beste gravid appen, men den funker). Der står det egne ord til far/partner. Bl.a. om hvor viktig det er med mat og hvile. Det sto allerde i uke 4 at han kanskje burde lage frokost på senga til sin kjære, for at hun ikke skulle bli kvalm uvel.

Kanskje du kan laste ned den til han?

Mannen min også har den appen:) Men tror ennå de ikke helt skjønner påkjenningen.. De vil så gjerne forstå.. Mannen min forstod ikke dette før jeg stod på badet og brakk meg ved å pusse tenna, han lo men forstod det da.. Også all den hodepinen og migrenen jeg har fått.. Men tror også ting blir anderledes når de får være med å se at det er ett liv i magen og får fortalt av en lege/jordmor hvordan "bivirkningene" er :)

Synes ikke mannen trenger å forstå - det kan han ikke, uten å ha vært der selv... Men - han må akseptere og respektere situasjonen. Lørdag f.eks. Var jeg helt slått ut, og lå på sofaen og sov mesteparten av dagen... Da tok mannen min 3-åringen ut av huset for å gjøre ulike besøk og ærender. Han fikk kosetid med jenta vår, og jeg fikk hvile meg godt! Søndag var jeg mye bedre, og kunne servere han frokost på sengen, ryddet og lekte med datteren vår, mens han gjorde noen av sine greier. Man må bare innse at man er gravid, sammen, og hjelpe hverandre så godt man kan. Vis hverandre respekt! Jeg pleier å beskive følelsen for han ved å si at det kjenner litt som å være fyllesyk, 24 timer i døgnet... Tror det er den nærmeste følelsen han kan forstå ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...