Gjest Heartbroken Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Min lille skatt på tre uker sover så søtt i vuggen i stuen på dagtid, kan godt sove både 4 og 5 timer, mens natten er en helt annen sak. Da er det max to timers søvn før enten puppen må frem eller resten av natten tilbringes på mamma eller pappas bryst. Hn må ligge oppå en av oss for å sove, det nytter ikke å samsove med egen dyne mellom oss. Vi har prøvd å bruke vuggen om natten også, men da mangler jo de koselige lydene og søvnen blir like oppstykket. Noen som har råd sånn at vi ikke snur døgnet fullstendig? Hva gjør dere for å få babyen til å slå seg til ro enten i sengen sin eller vår. Det er jo kjempekoselig å ligge med skatten på brystet, men noen god søvn blir det jo ikke for oss...
Aiyanna Rose Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Har du prøvd å legge ei fille som lukter morsmelk i senga hennes?
Ikkesåallerværst Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Jeg ville latt han sove på brystet (mange mener dette ikke er bra, at ligger på magen på brystet), og gradvis vendt han til å ligge ved siden av dere. Det er vanskelig å få disse brystsoverne til å sove selv over natten, er min erfaring (egen og andres..). Med yngste hadde jeg han først på brystet, så gled jeg han ned i armkroken, så la jeg han i armkroken, så la jeg han ved siden av meg. Med eldste styret jeg fælt med å få han over i senga si, men endte ofte opp sittende i sofaen med han på brystet.. Eldste sov på eget rom fra han var ti uker, men vi hadde styr med å få han til å sovne heltvtil han var 8 mndr. Yngste er en annen sak.. Han var på god vei til å sovne selv i egen seng ved ca tre måneder, men nå er det bare et styr uten like. I kveld sovnet han gråtende, sittende på fanget mitt.. Så, he he, kanskje du skal få råd av noen andre . Men uansett, de fleste av mine venner har sovet med dem på brystet de første ukene.
Gjest Heartbroken Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Takk for råd Vi prøver å lirke han ned når han er i dyp søvn, men som regel våkner han da - det blir jo så kaldt og ensomt å ligge alene under dyna Det er ikke noe stort problem ennå, vi koser oss med å ha han på brystet, men merker jo at det blir litt klamt og varmt for han samtidig som søvnen vår ikke blir så god, så jeg tenker litt på å være føre var... Skal prøve litt med å legge ammekluten i senga - hadde det bare vært så enkelt Tar gjerne imot flere råd og erfaringer.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Har du forsøkt å putte varmeflasker i sengen hans?
seigdamererbest Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Ikke la ham sove for lenge på dagen. Vekk han og få litt mat i ham, målet blir å få de 4 og 5 timers sövnperiodene på natten. Jeg lagde et lite "rede" til min når hun var baby av et stort håndkle som jeg rullet, formet til en o, la laken over og oppå der den t-skjorten jeg hadde gått med hele dagen. Hun bruket fremdeles gjerne min t-skjorte som pute hvis hun er urolig.
Mamma til gullgutt Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Jeg tror det er viktig å huske at babyen bare er 3 uker, og at man ikke kan forvente at han skal kunne sove "på våre premisser". Jeg er sikker på at dette vil gå seg til på sikt. At puppen må frem hver annen time tror jeg ikke er så unormalt, jeg har ammet begge mine ca hver annen time på nattestid - de første to-tre månedene. Nå er yngstemann 4 mnd, og han sover fremdeles ikke natten igjennom. Han får servering en gang i løpet av natten, og liker best hvis han da får sove ved siden av meg, og ikke blir løftet tilbake i sin egen seng. Inntil videre synes jeg det er helt greit. Vær tålmodig, og prøv å øke antall måltider på dagtid, det kan hindre ham i å bli en nattspiser. Lykke til
Jern-Erna Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Min erfaring er også at det er lurt å prøve å styre dem inn i en mønste hvor det skilles på natt og dag helt fra første dag.. Og at man derfor prøver å få de lange soveperiodene de har på 4-5 timer på natten Min gutt er også tre uker, og jeg vekker han hvis han sover for lenge på dagen.. På den måten spiser han de fleste av sine måltider på dagtid, og sover godt om natten han får mat og pysj på ca kl 19 (dette er litt fordi at storesøsken ikke skal synes det er urettferdig at han er oppe når de må legge seg..), vekker han Ved 22-23 tiden for mat hvis han ikke våkner av seg selv, så legger vi oss begge to! Da sover han som regel til 3-4 tiden, får mat da, og så står vi opp alle ca 7! Passer også på å stimulere han littegranne slik at han har litt våkentid mellom mat og soving på dagtid.. når de er så små så er det likevel veldig begrenset hvor mye våkentid de har.. Nå har vi flere barn, så dette gjøres på mange måter av nødvendighet, fordi vi ikke har mulighet til å la babyen styre døgnet selv.. Vi har ting å rekke, barn som skal leveres i barnehagen osv.. G hele familien trenger nattesøvn
LillL Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 Kanskje du kan prøve en ammemadrass, slik at du slipper å løfte mini vekk fra det varme og koselige, men heller ta med alt sammen over i sengen hans? Eller som noen over har nevnt, varmeflaske som holder plassen i sengen varm og god mens du har han ut for å amme.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 Velkommen i gjengen Frøkna her har hatt 3 netter hvor hun har grått og vært urolig nærmest konstant.. 23-06 en natt, 02-09 en annen. Forferdelig slitsomt. Det går fra pupp, til gråt, til at hun sovner på brystet for å våkne igjen idet vi prøver å lirke henne over i senga - og slik er det gående hele natta. Slitsomt for liten og stor! Vi kan ikke samsove heller pga samboer som røyker.. Har byttet ut sprinkelsenga med vugga også på nattestid, hun roer seg bedre de kveldene hun bader, så vurderer å bade oftere.. og skal prøve ammeklut i senga slik noen foreslår her. Har også hjulpet litt å varme opp dyna hennes (legger den under min dyne mens jeg ammer f.eks.), så det ikke blir så kaldt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå