Gå til innhold

Hjelp, melkefritt smør UTEN kokos

Anbefalte innlegg

De melkefrie alternativene til smør på markedet inneholder kokosolje/fett. Mannen min er allergisk mot melk OG kokos, bare sånn for å komplisere det litt, samt gjær og gjærprodukter som eddik og gjærekstrakter.. Men det er noe annet, her har vi funnet greie erstaninger.

Men smør til ha på skiven, i maten finner vi ikke pga av det med kokos. Og bruk av oljer er jo grei skuring, men smør er et savn.

Noen tips? Har hørt at noen har brukt "Ghee" (klarnet smør) men er denne helt melkefri da?

Anonym poster: 925498700f05f0e85775ba3b2567cd17

Fortsetter under...

Det varierer visst ift Ghee. Noen tåler det, andre reagerer på det.

Til brødmat lager jeg egen majones, lager pesto (uten ost i) osv. i steden for smør på skive. Varierer smaken på majonesen, noen ganger helt vanlig, andre ganger med litt hvitløk oppi (bare nok til antydning til smak, ikke som i aioli), det er egentlig bare å prøve seg frem. Jeg har funnet grunnoppskrift på netten og så tester jeg bare derfra.

Bare pass på at alle (!) ingrediensene har samme temperatur før du lager majonesen, hvis ikke skiller den seg. Hvis den skulle skille seg så tar du i en ny eggeplomme og blander den i, da blir den like fin igjen.

Det må planlegges siden alt skal ha samme temperatur, tar jo litt tid før eggene blir romtempererte. Men selve jobben er unnagjort i en fei med en stavmikser. Ha eggeplommer i, de andre ingrediensene og til slutt oljen. Sett stavmikseren helt nedi og sett den på, ikke beveg den noe særlig. På to minutter har du majonesen klar.

I påleggssammenheng kan man også lage en del andre posteityper. Det er en del jeg ikke tåler, men får inspirasjon av å gå i invandrerbutikker osv, leser på ingredienser, og så prøver jeg å være kreativ ift hva jeg kan bytte det ut med.

For meg fungerer det greit å bruke litt Ghee til steking, da gjerne sammen med litt olje.

For meg er fløte det største savnet... synes ikke de soyaerstatningene blir det samme. Det er også en ide å se om han tåler geitemelkprodukter, noen kan tåle dem. Andre som ikke tåler kumelk eller geitemelk kan faktisk tåle manchego-osten som er laget på sauemelk. Noen tåler også Buffalo-mozzarello-osten.

Anonym poster: 2063e22671f08c38b97e235cf7ab044b

Tusen takk for svar.! :-) Jeg lager majones selv ja med olje, eggeplomme, sitron og sennepsfrø og div krydder/hvitløk for variasjon innimellom. Kjøpte røkt paprikapulver og hadde i og mannen ble helt salig i blikket da det var den beste majonesen han hadde hatt på lenge. Bruker stavmiksermetoden ja, kjempebra den!. :-)

Skal sjekke ut de geitemelkproduktene og ostene som er nevnt her. For ost er også et stort savn. Det er bare kumelk han ikke skal ha har jeg forstått (må sjekke med mannen). Vi får bare prøve oss frem.

Får og ta en tur i innvandrerbutikker å kikke litt og, der får vi kansje litt inspirasjon.

Tusen takk for tips! :-)

Hilsen HI

Anonym poster: 925498700f05f0e85775ba3b2567cd17

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...