løvebrøl Skrevet 10. november 2012 #1 Del Skrevet 10. november 2012 Gutten min blit fem år i januar og har er veldi treg med språket. Vil ikke si han snakker helt rent enda. Fremmede kan da vanskelig med å forstå han. Stokker gjerne om ordene i setninger typisk. Venter på hjelp fra bhg men tar tid. Han skriver ikke navnet sitt og er ikke flink til å telle. Noen andre som har opplevd dette? Syns det er litt tungt at han er så treg med disse tingene da jeg ikke kjenner noen heller med slike problemer. Der er det bare barn som teller til tjue når desåvidt er to år gammle, snakker rent når de er 2 år osv.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 11. november 2012 #2 Del Skrevet 11. november 2012 Ta kontakt med ppt i kommunen din. Det er nå siste år før skolestart og de vil gjerne prøve å rette opp så mye som mulig slik at de er "jevnest" mulig ved skolestart. Du kan få tips til hvordan du skal hjelpe ham osv osv. Selv kan du sørge for å lese mye for ham. Bruke tall osv i hverdagen osv. (typisk på lørdag f.eks. - hvor mange godterier har du. Hvis du spiser en - hvor mange er det igjen da osv) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144720123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneBeate Skrevet 11. november 2012 #3 Del Skrevet 11. november 2012 Min datter var treg helt til og med 3. klasse. Nå går hun på ungdomsskolen og er en av de flinkeste i klassen. Så, ikke ta det så tungt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144720191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Overraskelsen Skrevet 12. november 2012 #4 Del Skrevet 12. november 2012 Min datter var treg helt til og med 3. klasse. Nå går hun på ungdomsskolen og er en av de flinkeste i klassen. Så, ikke ta det så tungt Min datter var treg helt til og med 3. klasse. Nå går hun på ungdomsskolen og er en av de flinkeste i klassen. Så, ikke ta det så tungt ...og jeg har sett unger som blir 14 år og går i 9. klasse før ppt etc klarer å oppdage at de har store lærevansker. Da har de så store huller i kunnskapen sin at de kan skyte en hvit pil etter å fullføre et normalt løp på vgs. Om HI og barnehagen er bekymret er det viktig å ta tak i dette nå. Ta tak i ped.leder i bhg og finn ut hvor saken deres står (om det er lang ventetid etc). Finn ut hvordan du selv kan kontakte ppt om du synes det drøyer. Fastlegen kan vel og være en vei inn i systemet. Det er bedre å ta tak i dette nå, og kanskje finne ut at alt er ok, enn å la det skure å gå og håpe at alt er greit og så ta konsekvensene av at det ikke er det om noen år. Støtter lille sprelles tips om å ta med tall og bokstaver i hverdagen. Gjør han oppmerksom på at "det er din bokstav" og "det er mammas bokstav" Skriv navnet hans på matpakka sammen med han osv. Lek med det En liten trøst ang toåringene som kan telle - De kan kanskje regla fra 1 til 20, men om du holder opp hånda di og spør hvor mange fingre du har, så kan de neppe svare deg på det. Det er forskjell på å "kunne telle" og å ha mengdeforståelse. Å gå fra å forstå hvor mye "to" er til å skjønne hvor mange "tre" er kan ta flere måneder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144724616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneBeate Skrevet 12. november 2012 #5 Del Skrevet 12. november 2012 Min datter var treg helt til og med 3. klasse. Nå går hun på ungdomsskolen og er en av de flinkeste i klassen. Så, ikke ta det så tungt Min datter var treg helt til og med 3. klasse. Nå går hun på ungdomsskolen og er en av de flinkeste i klassen. Så, ikke ta det så tungt ...og jeg har sett unger som blir 14 år og går i 9. klasse før ppt etc klarer å oppdage at de har store lærevansker. Da har de så store huller i kunnskapen sin at de kan skyte en hvit pil etter å fullføre et normalt løp på vgs. Om HI og barnehagen er bekymret er det viktig å ta tak i dette nå. Ta tak i ped.leder i bhg og finn ut hvor saken deres står (om det er lang ventetid etc). Finn ut hvordan du selv kan kontakte ppt om du synes det drøyer. Fastlegen kan vel og være en vei inn i systemet. Det er bedre å ta tak i dette nå, og kanskje finne ut at alt er ok, enn å la det skure å gå og håpe at alt er greit og så ta konsekvensene av at det ikke er det om noen år. Støtter lille sprelles tips om å ta med tall og bokstaver i hverdagen. Gjør han oppmerksom på at "det er din bokstav" og "det er mammas bokstav" Skriv navnet hans på matpakka sammen med han osv. Lek med det En liten trøst ang toåringene som kan telle - De kan kanskje regla fra 1 til 20, men om du holder opp hånda di og spør hvor mange fingre du har, så kan de neppe svare deg på det. Det er forskjell på å "kunne telle" og å ha mengdeforståelse. Å gå fra å forstå hvor mye "to" er til å skjønne hvor mange "tre" er kan ta flere måneder. Ja, vi er individer alle sammen. Noen suser forbi i rasende fart etter noen trege år, mens andre dessverre også henger etter, etter de trega årene.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144724865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvebrøl Skrevet 13. november 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 13. november 2012 Ja dette har de lenge fulgt med i barnehagen angående språket. Og har lenge spurt om ppt skal komme snart men har enda ikke skjedd for de er så trege. Føler jeg nesten maser! Nå har guttungen vært hjemme 5 uker pga ecoli i bhg men det første jeg skal gjøre når vi er tilbake er om når ppt har tenkt å komme. Han blir tross alt fem år snart og dette har drøyet leenge.. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144725706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 13. november 2012 #7 Del Skrevet 13. november 2012 Ta like gjerne kontakt med ppt selv om barnehagen har vært treg. Lykke til tiny! Her er eksempler på hva du kan gjøre hjemme: Hvor mange er vi rundt bordet (når dere spiser). Hvis en går - hvor mange er dere da Hvor mange kjøttkaker/erter el. er det på tallerken. Hvor mange er det når du har spist en osv osv osv osv. Gå for de tingene han er interessert i - f.eks. biler. Hvor mange biler har du - hvilke farge har de osv. Gjør dette som en lek sammen med barnet. Når det gjelder bokstaver - alle steder det står skrevet noe på - (melkekartongen, skilt osv osv osv) Vær interessert - hmm hva står det her tro? osv osv. Om ikke bøker faller i smak - hva med tegneserier? Har skjønt at det er litt delte meninger ifht dette å rette på språk. Vi rettet fra første stund, men da gjennom å gjenta hva barnet sa (så du mener at xxxxx). Jeg tror ikke barnet oppfattet det som korreksjon og det ble bare en måte vi snakket på. Ellers så er det utrolig mange bøker, spill osv som er lærerike. Å synge kan være en måte å få inn ting på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144726327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 14. november 2012 #8 Del Skrevet 14. november 2012 Bare enda et tips: Jeg fikk en gang fortalt på helsestasjonen at om jeg opplevde å stå fast med slike problemer i barnehage da kunne jeg ringe til hs og be om hjelp. Så det er også en mulighet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144730541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvebrøl Skrevet 14. november 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 14. november 2012 Takk skal dere ha, skal ringe Hs. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144732397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mastermind Skrevet 18. november 2012 #10 Del Skrevet 18. november 2012 Her er det på tide å sette press på barnehagen om ikke hs gjør noe. Barnehagen må sende et oppmeldingsskjema til PPT, dette skjema skal dere skrive under, så om det ikke er gjort, så sett press på dem, for det tar tid hos PPT! Mine erfaringer fra ungdomskolen (blir litt annerledes, men prinsipper er nok ganske likt) er at vi må gjøre en del kartlegginger før vi melder til ppt, om vi ikke har gjort det får vi meldingen i "retur" med beskjed om at de og de testene må gjøres først. Men uansett, ppt kommer ikke uten en skriftlig oppmelding. Du kan også ringe de selv. Og til alle andre som er bekymret i barnehage og barneskole, be om hjelp. Mange barneskoler bare koster problemene under teppet, så kommer elevene på ungdomskolen og 3 elever i klassen er meldt til ppt før jul, og et par til det neste året. Det er alt for sent! Har det siste året meldt opp to for mattevansker (og begge har vært i ppsystemet før) og fått tilbake "ekstreme" matematikkvansker og en adhd. Det er for sent at slikt skal oppdages når barna er 14-15 år gamle. Vær ellers flinke til å lese med barna. Ver bevisst på språket dere bruker hjemme.Væ presise i over/bak/på/under/foran osv og ver flink å samtale om det dere leser. Jeg er overbevist om at en del kan forebygges. Har en bror med dysleksi, men han har lest kjempemye og blitt motivert til det, og graden av dysleksi er nå liten! Har jobbet mye med lesing i de klassene jeg har hatt i ungdomskolen og lesehastighet og forståelse har økt betraktelig hos alle. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144742482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
eaglebeagle Skrevet 20. november 2012 #11 Del Skrevet 20. november 2012 Ja dette har de lenge fulgt med i barnehagen angående språket. Og har lenge spurt om ppt skal komme snart men har enda ikke skjedd for de er så trege. Føler jeg nesten maser! Nå har guttungen vært hjemme 5 uker pga ecoli i bhg men det første jeg skal gjøre når vi er tilbake er om når ppt har tenkt å komme. Han blir tross alt fem år snart og dette har drøyet leenge.. HI Hei, jeg forstår din bekymring og mener som de andre at du bør være aktiv mht å få en evaluering/hjelp. Han skal snart begynne på skolen, og det er lurt å ta tak så han ikke blir hengende veldig langt bak. Bonussønnen min har en lett autistisk diagnose, en diagnose han ikke fikk før 6. klasse. Helt siden barnehagen har PPT/BUPP mv. vært i bildet., og vår soleklare erfaring med disse er man må stå på selv. Selv ta initiativ til møter osv, følg opp at det de sier skal iverksettes faktisk blir iverksatt. Det koster en del krefter, men er verdt det! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143989122-snart-fem-%C3%A5r-og-treg-i-utviklingen/#findComment-144750193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå