Gjest Mrs. Careface Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Hun hoster og hoster og har gjort det i en ukes tid nå. Det er ordentlig slimhoste, men innimellom tørrhoste. Det er omtrent kun på natten og det plager henne veldig. To ganger har hun spydd til hun kaster opp. Tror det er forkjølelse for nesa renner også. Vi har gitt henne solvipect hele tiden, men fins det ikke noe annet for 1-åringer?
Nirgal Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Mens jeg leste innlegget ditt tenkte jeg hele tiden på solvipect, å så var det jo det du gav henne.. Hmmm.. tenke tenke.. har du prøvd å gi henne noe varmt å drikke? varm saft ol, det pleier å gjøre så slimet i halsen renner ned i magen, så ho slipper å hoste det opp og så lindrer varmen litt i den såre halsen.. det er vel det jeg kom på i dette øyeblikk...
Anonym bruker Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 Gi masse saltvann i nesa før sengetid og så er det et kjerringråd om å smøre mentholatum på bryst og under fotsåler. God bedring Anonym poster: 754cf5eece9667f2fd537a3f891ebd4d
Gjest Mrs. Careface Skrevet 10. november 2012 #4 Skrevet 10. november 2012 Skulle gjerne gitt henne saft, men det har vi ikke :/ og melk vil ho ikke ha. Tror ho har såpass vondt i brystet at ho ikke vil spise for har spist lite idag :/ legene sier vi bare skal gi solvipect og for har hørt med dem
Nirgal Skrevet 10. november 2012 #5 Skrevet 10. november 2012 Jo, har en ting til.. men det er vel ingen i dag som kommer til å gjøre dette men, jeg gir det en sjans.. Når jeg var liten ga pappa meg alltid en flaske med varm cognac blandet ut i sjokolademelk (eller omvendt), det gjorde underverker. Hender jeg lager meg det når jeg den dag i dag en sjelden gang er syk. men skal ikke være mye cognac altså, bare litt..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2012 #6 Skrevet 10. november 2012 Gi mye vann for å løsne slim. IKKE gi melk da det er slimdannende. Det er ikke dokumentert at reseptfri hostesaft hjelper. Hev hodeenden, det pleier å hjelpe bra her. Legg en pute eller to under madrassen til barnet. Anonym poster: 754cf5eece9667f2fd537a3f891ebd4d
Gjest Mrs. Careface Skrevet 10. november 2012 #7 Skrevet 10. november 2012 Cognac tror jeg ikke jeg skal satse på Hehe Ga henne saltvann nå så sovna ho igjen. Ho er jo så trøtt stakkar. Hodeenden nytter ikke for ho turner i søvne så brått ligger ho med hodet i nedoverbakke og det gjør vondt verre
Honningmelon Skrevet 10. november 2012 #8 Skrevet 10. november 2012 Jenta mi fikk Bricanyl da hun hadde én skikkelig runde med hoste da hun var omtrent året. Den hjalp den.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2012 #9 Skrevet 10. november 2012 Bricanyl er effektivt, men ikke gi for stor dose. Det kan virke oppkvikkende. Anonym poster: 754cf5eece9667f2fd537a3f891ebd4d
Gjest Mrs. Careface Skrevet 10. november 2012 #10 Skrevet 10. november 2012 Fikk beskjed av legen at bricanyl var ikke noe vits. Var bare solvipect vi kunne gi. Ville dere gitt paracet så hun i det minste fikk litt søvn og slapp og ha vondt i brystet (antar hun har det etter all hostinga)
frk. ærlig Skrevet 10. november 2012 #11 Skrevet 10. november 2012 Jeg tror ikke du bør regne med at hun får søvn av paracet, dersom hun har smerter vil det nok bare virke mer oppkvikkende., Det er ikke noen søvndyssende midler i det. Vi har en sønn med astma. Det vi gjør (forutenom medisiner) er å heve "hjertebrettet" i sengen hans. Det vil si at vi har 2 puter under øverste del av madrassen. Det letter veldig på lungene slik at det ikke er så tungt å puste, og dermed ikke fremprovoserer mer hoste. Smokk og flaske hjelper også da det væter svelget slik at det ikke blir så mye tørrhoste:)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2012 #12 Skrevet 10. november 2012 Sitron er slimløsende, det er timian også. Kanskje hun vil drikke litt te laget på timian, med ferskpresset sitron og honning i? Evt bare sitron, vann og honning hvis du tror timian blir feil i smak for henne. Noen helsekostbutikker har også noe som heter ca timianekstrakt/essens.... noe slikt. Det er for barn og er en alternativ hostesaft, bygget på timian som er slimløsende. Du kan jo også lure litt timian i maten hun spiser. Anonym poster: d1cf3d73dc670e4e8b9abc6de7ebe9fa
marsve Skrevet 10. november 2012 #13 Skrevet 10. november 2012 Tror det skal hjelpe litt å ligge med hodet høyt, så hev hodeenden av senga.Når det er tørrhoste kan du prøve sette en bøtte med glovarmt vann på soverommet hennes for å øke luftfuktigheten.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2012 #14 Skrevet 10. november 2012 Hun hoster og hoster og har gjort det i en ukes tid nå. Det er ordentlig slimhoste, men innimellom tørrhoste. Det er omtrent kun på natten og det plager henne veldig. To ganger har hun spydd til hun kaster opp. Tror det er forkjølelse for nesa renner også. Vi har gitt henne solvipect hele tiden, men fins det ikke noe annet for 1-åringer? Lurt å gi henne mye vann,ville også gitt henne bisolvon hostesaft som løsner slim i brystet kjempebra.Men du må ringe lege for å få dosering for så små. Ellers kan du få bricanyl mixt,virker også bra,men barnet kan bli litt mere oppkvikket av det. Kan fint gi melk viss hun vil ha,blir IKKE mer slim av det,men vann er best. Kan gi henne saltvann i nesen så det løsner og renses der viss det trengs. Gi henne eventuelt en ekstra pute eller hev hode enden på sengen viss du har sprinkelseng.Hev med ca 10-15 cm! Solvipect kan smøre og roe hosten ned noe,men er hun tungpustet virker ikke denne og da er det bricanyl eller bisolvon! God bedring til henne Anonym poster: 6c9698dcbe8f10fa48f7e36e15516948
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå