Gå til innhold

NY 10 - 11 mnd November(Gammel 9 - 10 mn Okt.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen jenter.

Nå er det veldig lenge siden jeg har gtt en oppdatering fra oss.

Frøkna begynner å bli rimelig aktiv og begynt å jobbe igjen så tiden til å sitte på DIB er blitt en del redusert :P

Jeg sier bare herregud 10 mnd :S er jo ikke lenge siden jeg kom hjem fra sykehuset også er det bare 2 mnd igjen til ho har bursdag. Det minner meg på å nyte hvert minutt jeg er med ho.

Som jeg skrev lenger opp så har jeg begynt å jobbe igjen, det er godt og vondtt på en gang. Det er godt å komme seg ut av huset og kunne være kun meg, men samtidig mister jeg så mye tid med gullet :( Ho er hjemme med pappan sin og koser seg masse da :) så tror nok det er kun jeg som sliter og ikke ho :)

Ho Spiser for det mete alt og veeeeldig glad i mat, ho får grøt til frokost, brødskiver til lunsje 1- 2 ganger om dagen, middagsglass, grøt til kveldsmat og en flaske med nan2 før ho legger seg.

Jeg er absolutt ikke flink til å lage middag til ho, blir ofte disse nestle/hipp m.m. glassene.

Vi har også kuttet ut disse fruktpureglassene og deler opp frukt i biter.

Nå har ho i ca 2 mnd sovet natten igjenom. Ho legger seg mellom 18.00 og 18.30 og våkner alt fra 06.30 og 08.00

Ho har gitt seg med åling og bare krabber. Ho reiser seg opp ved sofa/bord osv. og går rundt, ho har også fått briotralle som ho går etter.

Ho står i ca 5 sec alene om vi reiser henne opp og slipper. Ho klapper, vinker og rister på hodet om vi sier nei,nei,nei :P

Ho er veldig glad i musikk og at vi synger.

Hvordan går det med dere og deres poder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får svare nærmere når jeg får litt mer tid (lager skjemaer for en organisert hverdag just nu :P ), men kan du si meg hva du/dere gjorde for at hun sov natten gjennom? Sliter her, i natt var lillesnupp våken mellom kl 3-6 og sov 1 time etter det..

Men datteren din høres ut til å ha begynt veldig aktiv nå, er morsomt når de begynner å gå og vise stolt hvor flinke de er til å gjøre ting =D

Skrevet

Jeg får svare nærmere når jeg får litt mer tid (lager skjemaer for en organisert hverdag just nu :P ), men kan du si meg hva du/dere gjorde for at hun sov natten gjennom? Sliter her, i natt var lillesnupp våken mellom kl 3-6 og sov 1 time etter det..

Men datteren din høres ut til å ha begynt veldig aktiv nå, er morsomt når de begynner å gå og vise stolt hvor flinke de er til å gjøre ting =D

Jeg vet rett og slett ikke hva vi har gjort, tror ho er en sove baby. Ho aldri vært oppe mer en 3 ganger om natten og da har ho altid sovnet etter å ha fått en flaske. Så tror ho har avvent seg selv med det. Men jeg ser det at ho kan sove mer urolig og våkne tidligere om vi drøyer leggingen hennes om kvelden. Også pleier jeg ikke å gå inn til ho med med mindre ho skriker. kan innemellom høre at ho sutrer eller ler pårommet(gjerne om hverandre :P) men det går jeg ikke inn til henne for.

Ja det er veldig gøy å se de mestrer nye tingog at de da gjentar det mange ganger fordi de selv skjønner at de klarer noe nytt.

Gleder meg til åhøre mer om snuppa di :)

Skrevet

Skal vi se, lillemor er 9,5 mnd gammel nå :)

På 9 mnd kontroll var hun 74 cm lang og 10 kg tung :D

Hun tør å slippe seg flere og flere ganger nå. Lengste hun har gått er 6-7 skritt alene, og har stått alene (uten å holde seg) i opptil 25 sekunder :)

Ho har begynt å gjøre seg til noe helt voldsomt, ho kan se på folk og når de ser på ho, står ho der og storgliser samtidig som ho lager en "eh-heh-heh"-lyd. Og så hyler ho etterpå og herjer og ballerer noe voldsomt.

Hun er en observatør har jeg funnet ut av, spesielt når vi drar til steder med mange folk. Da kan hun stå lenge og kikke før hun plutselig tør opp og begynner å gjøre seg til. Jeg kan heller ikke gjøre så mye lenger før ho finner ut av hvordan hun gjør ting. Ho

Ellers så spiser hun nesten alt vi spiser, med unntak av vår melk og melkeprodukter, honning og nøtter. Og så har hun endelig begynt å skjønne at maten mamma lager ikke smaker så vondt lenger, og det er en lettelse :) Fryktelig spennende å få biter i handa og spise selv. Mye gris, men så lenge ungen koser seg og har det greit, er det det viktigste for meg :)

Hun begynte med å si mange ord mellom 6-8 mnd, men nå ser det ut til at det kun er ordet "pappa" som gjelder.. Og avogtilsier hun "gokke" til dokke. Ellers sier hun ingenting, bare babler.. Jaja, det kommer vel. Plutselig har vi en skravlehøne her.

Takk for tips Marshmallow om å ikke gå inn til henne før hun skriker, for hun hun har en tendens til å ligge og bable litt. Så i dag var jeg inne hos henne kun 3 (!) ganger og dyttet i hun sutten og gjentok at det er natta og hun må sove. Og så sov hun til 7 =) Får håpe det løsner nå :)

Her er hun også veldig glad i sang og musikk. Må ha musikk på i bilen for at hun skal sovne, og så må jeg synge litt mens jeg lager mat, eller gjør andre ting så vet hun hvor jeg er. Har sett hun står og gynger litt på seg også når hun hører musikk.

Hun er IKKE interessert i TV enda, og sånn håper jeg det fortsetter :D Vi har ikke tv på så mye her i hus, så det blir ikke en sånn støylyd i bakgrunnen. Jeg orker ikke høre at tv'en står på hele dagen (vi får se om det endrer seg om noen år og noen unger til :P.

Har også begynt å jobbe, og det er slitsomt. Mister tid med lillemor, samtidig som jeg tydeligvis har blitt kutta over 10.000 i lønn siden jeg kom tilbake i jobb. I tillegg bruker jeg kveldene til å lese til eksamen i norsk og historie (4 eksamener mot slutten av mnd), så jeg har ikke mye "avslapningstid" for øyeblikket. Derfor gleder jeg meg til advents- og juletiden, regner med det blir litt mindre stress og mer kos. Og så er det første jul med barn i hus, så jeg gleder meg.

Skrevet

Gutten min blir og snart 10 mnd, den 22.. Helt sprøtt hvor tiden går!! :) Jeg har og begynt å jobbe, men ikke fullt, deler opp pappapermen:)

Westrose, Hvordan i alle dager kan du ha blitt kutta 10 000 i lønn?? Er det lov da??

Her har vi hatt litt diverse sykdommer, en hoste som aldri gir seg (har hatt i flere mndr nå, har fått astma medesin for det)og diare. Diare er ikke noe gøy skal jeg si dere!! Stakkeren fikk og bleieutslett da...

Westrose, etter jeg begynte å bruke sovepose som en binner fast i sengen, og fant en bamse som han kunne ha når han sov, har han NESTEN begynt å sove rundt. Med unntak.. feks i natt våknet han i 1,2 tiden, og ga seg ikke før han fikk flaske. Har egentlig bestemt meg for å bare gi han den flaska, det vil gå over tilslutt tenker jeg.. Ingen konfirmanter som våkner for flaske akkuratt..:) hehe

Til mat er det grøt, brødskive, fruktpure og middagsglass.. Prøver å gi han litt smakebiter på andre ting avogtil, men er som regel ikke intressert..

Han har og begynt å reise seg opp til møbler og liknenede, noe han syns er KJEMPE gøy! :) Han er og en høylytt gutt som babler i ett!

Nå sitter jeg å venter på at han skal våkne, så skal vi til en venninne å ta bilder til julekort. Har kjøpt nisssedrakt og lue til han :)

Hvor mange timer/dupper har deres nå på dagen?

Skrevet

Så bra westros at det muligens kan hjelpe på natten deres. Jeg kjenner meg også igjenn med den synginga og musikken, synger for full hals i bilen for at ho ikke skal skrike og hjemme går wimpen i ett med div barnemusikk :)

Snuppa sier ikke noe enda men ho overraskers seg selv med nye lyder(gjerne VEEELDIG høye lyder)

Ho har også fått to tenner nå, å maten tygger ho som om ho har alle 32 tennene i gapet :P

Ho har først nå begynt å titte mot tvn om det er mye farger og lyd der men ho blir ikke sittende og ser ho viser bare at ho skjønner at det skjer noe der og går vidre.

Her sover ho som regel 2 lurer og av og til bare en lang. Om ho våkner tidlig tar ho første luren ca 2 timer etter at ho står opp ( ca 1/2 - 1 t) og neste lur i 1 -2 tiden på like lang tid. Om ho våkner sent har ho som regel en lang lur på 2 -3 t i 1 tiden. Så ho sover max 3 timer på dagen.

Så koselig med julekort da Froggy, lurt litt på om jeg skal gjøre det samme, men da bør jeg nok starte snart så de kommer ut før julen også :P

Lurer på hvor ofte bader/dusjer deres?og hva vasker dere de med? Her har vi gått fra bade i balje til å dusje, ho dusjer da ca 2 ganger i uka og da tar jeg bare en klut med babyolje og vasker ho med.

Skrevet

Tiden går så fort, gutten min blir 11 mnd den 20.nov.

Han er en veldig blid og fornøyd gutt som gråter veldig sjeldent. Han er også veldig rolig og bedagelig, han kan leke seg alene på gulvet i lang tid. Det morsomste han vet er baller i alle varianter:)

Vi skal på kontroll på fredag, er spent på hvor stor han har blitt. Sist så var han 76 cm og 11 kg. Store gutten!

I matveien er han veldig lite kresen, han spiser alt av mat. Får grøt til frokost, banan og yoghurt til lunch, middag og brødskive og en flaske mme til kvelds. Men jeg får ikke i han vann, han nekter. Noen med samme problem? så her går det i nestle babyjuice utblandet i vann..

Han legger seg ca. 19.30, og sover hele natta gjennom til ca 7-8. :) Sover to dupper på dagtid.

Ellers så har han nettopp lært seg å reise seg opp selv ved bord, sofa o.l., men han står ikke alene enda.

Han bades eller dusjes to ganger i uka, og har fått 6 tenner :)

Skrevet

Tulla mi blir 10 mnd den 19. Syns ikke det er lenge siden hun låg i magen.Hun er over alt. Krabber i turbofart, reiser seg, står alene noen sek, roter rundt og spiser maten til pus dersom jeg ikke passer på :)

På 9 mnd kontroll var hun 9 kg og 73 cm. Store godjenta:) Hun er ikke noen storspiser, men vi prøver grøt/brød til frokost, frukt, middag(det vi spiser), frukt og grøt/brød til kvelds. Vann vil hun ikke ha, så her også går det i utblandet juice.

Hun legger seg i 19.30 - 20.00 tiden og er våken mange ganger for natten. Vi jobber med saken, tips tas imot med åpne armer:) Hun er glad i puppen, så den er kanskje den største forstyrrelsen. Hun roer seg ikke i senga, så vi går med henne eller jeg ammer henne i søvn. Pappan har prøvd å legge henne, men han har ikke verdens beste tolmodighet:(

Hun sover 1 - 2 ganger på dagtid, 2 - 3 timer tilsammen.

Hun dusjer sammen med meg hver morgen. Hun elsker å sitte i dusjkabinettet og leke seg mens jeg dusjer. Jeg bruker babyolje på henne et par ganger i uken.

Tenner er det dårlig med, men det setter ingen stopper. Hun tygger skalk med gommene:)

Nå har jeg søkt om permisjon uten lønn, så nå håper jeg på å bli hjemme til over sommeren.

Vi koser oss.

Skrevet

Hei jenter :)

Lenge siden jeg har ikke oppdater dere, det skjedde egentlig ikke så mye. Bare at han har fått tre tenner og har til sammen fire tenner nå. Synes at dagene våre er blitt hektiske siden han er veldig aktiv og overalt i leiligheten. Men det er veldig kjedelig er at han sover veldig dårlig om natta, han er våken mange tusen ganger og gråter, roer seg kun når jeg bærer han og går fram og tilbake. Dette er blitt veldig slitsom, faktisk så ille at jeg sitter og gråter av og til. Han får jo ikke pupp om natta, får grøt før han legger seg, så han må ikke være sulten. Eller kansje han blir sulten og er uro av den grunn?

Nan -melk eller mme liker han ikke i det hele tatt, så jeg vet ikke hva mer mat bør jeg gi han slik at han ikke blir sulten? Jeg tilbyr han vann om natta og det er ike noe problem.

Når kan jeg gi han vanlig lett melk?

Han blir 11 mnd imårra, forresten dagsoving er mye bedre og lettere å legge han på dag,men ikke på kveld.

Tips tas m åpne armer og stor takk :)

Håper dere har det fint med deres lille :)

Skrevet

Hei jenter :)

Lenge siden jeg har ikke oppdater dere, det skjedde egentlig ikke så mye. Bare at han har fått tre tenner og har til sammen fire tenner nå. Synes at dagene våre er blitt hektiske siden han er veldig aktiv og overalt i leiligheten. Men det er veldig kjedelig er at han sover veldig dårlig om natta, han er våken mange tusen ganger og gråter, roer seg kun når jeg bærer han og går fram og tilbake. Dette er blitt veldig slitsom, faktisk så ille at jeg sitter og gråter av og til. Han får jo ikke pupp om natta, får grøt før han legger seg, så han må ikke være sulten. Eller kansje han blir sulten og er uro av den grunn?

Nan -melk eller mme liker han ikke i det hele tatt, så jeg vet ikke hva mer mat bør jeg gi han slik at han ikke blir sulten? Jeg tilbyr han vann om natta og det er ike noe problem.

Når kan jeg gi han vanlig lett melk?

Han blir 11 mnd imårra, forresten dagsoving er mye bedre og lettere å legge han på dag,men ikke på kveld.

Tips tas m åpne armer og stor takk :)

Håper dere har det fint med deres lille :)

Er det slik at du fortsatt ammer, men du ikke vil amme på natten, eller ammer du ikke i det hele tatt? Jeg tenker slik, at dersom det skulle være det eneste som roer han ned, hadde jeg bare ammet.. han vil til slutt slutte av seg selv tror jeg. Men det er bare mine tanker..

Hvordan gjør du når du legger han? Jeg hadde en periode der jeg bysset gutten min i søvn, der han da flere ganger fra han la seg til ca 10,11 på kvelden våknet flere ganger. Eneste som hjalp var at jeg tok han opp, så han fikk nærheten igjen. Så snakket jeg med hs og vi ble enige om at han måtte lære seg å sovne selv i senga. Da vil han ikke våkne å savne "mors trygge armer" Som jeg sikkert har nevt tidligere, kjøpte jeg en sovepose som en fester fast i sengen, og fant en god bamse som kunne gi kos og trygghet. Da gikk det ikke lange tiden før han sovnet selv, og oppvåkningen på kvelden var over..:)

Skrevet

Takk for svar Froggy :)

Ja jeg ammer han kun på dagtid, det er en stund jeg har gjort d. Måtte slutte å amme pga flere gode grunner :) for den første er jeg gravid igjen, for den andre pga at han ikke sov så godt om natta, han ville ha pupp hele natta og han suget all energi av meg tro meg.

Jeg har lyst å amme han på dag til han blir ett år nå i desmber, etter det slutter jeg helt å amme han.

Det er ganske god leggerutiner vi har synes jeg :) han får grøt + vann, masasje hver dag også MÅ jeg byse til han sover samtidig synger jeg for han.

Om natta når han gråter bærer jeg han, føler at jeg må gjøre det ellers er han en veldig veldig bestemt gutt som skriker i ett. Synes han får den tryggheten han trenger.

Men vet ikke hva mer bør jeg gjøre.

Han sover jo på samme rom som oss, bamser har han i senga si, men han bryr seg ikke om de når han gråter.

Ja, spurte om vanlig melk, kor tid kan han drikke det?

Skrevet

Gratulerer så mye med baby på vei da :) kan jeg spør når du har termin? :)

Når det gjelder vanlig melk, har jeg hørt litt forskjellig. Noen sier at en kan begynne å introdusere når en er 10 mnd, noen sier vel at de ikke skal ha i det hele tatt før 1 år. Hadde hørt med hs om hva de mener. Kanskje de også har gode råd for å avenne byssing i søvne. Som sagt, tror jeg at det kan være derfor han våkner så mye om natta, for han savner armene dine..:) Fikk god hjelp selv hvertfall :) Forresten, har en venninne som har en gutt på 16 mnd nå (tror hun begynte å gi han vanlig melk ca 1 år), og når hu gikk over til vanlig melk tok det litt tid før han ble vant til dette. Smakte nok best med mme. og i tillegg så varmer hun melken :)

Skrevet

melk i matlaging fra 10 mnd, melk kan gis a natura etter 1 år. Men jeg ville vært litt forsiktig.. :)

Gratulerer med ny baby på vei, januarbaby!

Så spennende da :D

Skrevet

melk i matlaging fra 10 mnd, melk kan gis a natura etter 1 år. Men jeg ville vært litt forsiktig.. :)

Gratulerer med ny baby på vei, januarbaby!

Så spennende da :D

gjelder det yoghurt også?
Skrevet

Takk Froggy og Westroze og tulla :)

Ja spennende med ny baby, men regner med det blir veldig travelt, men koselig uansett :)

Froggy, jeg har termin i juni 2013, om ikke det forandrer seg på ordinær ul.

Skrevet

Takk Froggy og Westroze og tulla :)

Ja spennende med ny baby, men regner med det blir veldig travelt, men koselig uansett :)

Froggy, jeg har termin i juni 2013, om ikke det forandrer seg på ordinær ul.

Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10

måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst

sammen med kornvarer, eller som dessert

kilde:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/article5958.ece/BINARY/Anbefalinger+for+spedbarnsern%C3%A6ring+-+Helsedirektoratet+%28PDF%29

Skrevet

Takk for gode tips kjære Westroze :)

Det var til mye hjelp.

Skrevet

Hvordan sover deres små nå som de er rundt 10 mnd. Lurer på om jeg må korte ned til en dupp på dagtid. Prøvde i dag, men da blir hun overtrøtt. Når hun sover to dupper, blir hun ikke trøtt før langt på kveld. Ikke lett dette. Storesøster trengte ikke søvn på dagtid etter hun var 1 år, så hun sov 1 gang da hun var 10 mnd. Lillesøster trenger nok mer søvn.

Skrevet

Her sover ho to lurer på dagen, vi sliter med å holde ho våken til kl 6 om ho kun får en. Ho sover ca 1 1/2 time i 9 ,10 tiden og ca 1 time i 2, 3 tiden.

Skrevet

Sover 1 lur fra ca 11.30/ som regel 12 og varer med varierende lengde fra 1 - 2,5 timer.

Og nå sover hun ENDELIG natten gjennom!! =D

Skrevet

Her har vi fortsatt to soveperioder, og vil nok ha dette en god stund til. Tidligere hadde han 2 på ca en time hver, men i det siste har han sovet opp til 2,5 på den første, og 1-1,5 på den andre. Så her sover han mye mer en før, og er like trøtt når kvelden kommer! Skal jo sies at jeg aldri har følt han har blitt helt uthvilt etter bare en time. Har hatt en del problem med dagsoving..

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...