Gå til innhold

Verker i hele kroppen, fryser hele tiden, er tungt deprimert, veldig trøtt og slapp -fibromyalgi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt fortvilt! Som alenemor til to små trenger man all den energien man kan få, men jeg er på minus 67 på energiskalaen.

Disse plagene har jeg hatt siden en bilulykke med nakkeslengskade tidligere i år.

Går rundt med konstante sterke smerter i nakke, skuldre, rygg, hofter, bein og armer. Smerten er konstant og intens, knasker paracet hele dagen og smører på ibux gel. Kan ikke ta sterkere smertestillende pga magesår.

Noen her med fibromyalgi som kan fortelle meg om det kan være det jeg har? Har lest at FM kan utløses ved nakkesleng, og det kan jo stemme veldig godt på meg siden det er siden da jeg har hatt symptomene.

Hva slags trening kan hjelpe mot dette?

Takknemlig for svar:-)

Anonym poster: bf55b3a5abcd89d159a6e4e4a4112b91

Skrevet

jeg vil anbefale å gå til en osteopat!! de behandler helhetlig, så du får god behandling... har selv skadet nakke og skulder i bilulykke, og har blitt helt bra etter at jeg gikk til osteopat!

Anonym poster: dfc941c2b0871628c6fce24753850e48

Skrevet

Uff, stakkars deg. Det hørtes ikke godt ut. Jeg har ikke selv diagnosen, men min søster har det. Jeg syns symptomene du beskriver stemmer veldig overens med de hun selv har. Jeg ville bedt om en utredning om jeg var deg, så får du etterhvert svar..selv om det kan ta litt tid. Ang. trening så vet jeg at dersom hun ikke trener(svømmer og tøyer mye) øker smertene og hun stivner i musklene. Det samme skjer hvis hun ikke får hvile iløpet av dagen. Håper du får gode svar på hva som feiler deg og lykke til.

Skrevet

Enig med nr 2, oppsøk noen som er gode på skjelett. Det finnes også noen få kiropraktorer i landet som har spesialisering på nevrologisk rehabilitering, og disse er veldig dyktige! Så bor du et sted hvor det finnes en i nærheten så oppsøk en av dem.

Nakkeskade kan også gi stoffskifteproblemer hos enkelte, så jeg ville også ha fått sjekket ut dette hos legen. I samme slengen før du sjekke nivået med D-vitamin, da for lite av det kan gi mye muskelsmerter og betennelsestilstander i kroppen.

Anonym poster: 20743ec646152094d461d53fc158af8f

Skrevet

Jeg har fibromyalgi, og akkurat nå er jeg inne i en dårlig periode, men jeg er ikke deprimert da...

Det som er mest plagsomt for meg er utmattelsen (mangelen på energi) smertene, kronisk hodepine og tinitus. Sliter også med magen, får ikke sove selv om kroppen er utslitt, urolig i kroppen, kribler i armer og ben (mister følelsen på en måte), svimmel og sliter med magen.

De tingene som hjelper meg er å gå jevnlig til naprapat for å hindre kroppen i å stivne mer enn nødvendig, avspenning er også viktig.

Om du vil prøve å trene deg opp bør du sørge for å få en skikkelig diagnose (du bør til en revmatolog) også lag et program sammen med en fysioterapeut, gjerne en som driver med psykomotorisk fysioterapi. Det tar nemlig lang tid, dere må finne et aktivitetsnivå som kroppen aksepterer uten forverring også må dere veldig veldig sakte øke på så kroppen blir sterkere.

Anbefaler også kognitiv terapi, tankemønstre, akseptering av kronisk sykdom og hvordan man takler det har utrolig mye å si for hvordan hverdagen blir. Det er noe i dette med at "Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det"

Anonym poster: 54cd7a536d16b90765313579bb9d4f6a

Skrevet

tusen takk for svar, tar gjerne imot flere også:-)

Det verste er faktisk de økonomiske bekymringene når jeg ikke får jobbet. Taper mange tusen i måneden på å være sykmeldt. Føler meg fanget i helvete akkurat nå, men må bare prøve alt som prøves kan.

hi

Skrevet

Du kan også prøve basseng. svømming er god trening for meg.

Skrevet

Kan man få trening på grønn resept? Har ikke råd til trening som jeg må betale for.

hi

Skrevet

Hvorfor taper du på å være sykemeldt, det skal man ikke gjøre i Norge.

Anonym poster: 54cd7a536d16b90765313579bb9d4f6a

Skrevet

Kan man få trening på grønn resept? Har ikke råd til trening som jeg må betale for.

hi

Jeg får ikke det. Har aldri spurt heller da. Men Bassenge er gratis her jeg bor nå, før kostet det 50 kr. trenings studio der jeg har fått et trenings opplegg koster rundt 200 i måneden. Gå turer i marka er gratis trening. Men husk og lytt til kroppen og ikke gjør mer en du greier. strekker du deg for langt får du svi for det senere.
Skrevet

Enkelte kommuner har tilbud til folk som er sykemeldte, går på dagpenger osv osv hvor de betaler en liten sum (150-300) kr for et helt eller halvt år for trening på dagtid med enten fysioterapeut og/eller idrettspedagog. Dette er som regel gode tilbud som er for lite kjent :) Det er ulike aktiviteter og grupper, så der er det noe for de fleste funksjonsnivå og interesser :)

Sjekk ut om det finnes noe slikt hos deg, og hvis det ikke gjør det kan du jo få det opp som sak i kommunen - alle kommuner skal jo ha ulike forebyggende og rehabiliterende tilbud.

Anonym poster: 20743ec646152094d461d53fc158af8f

Skrevet

Fibromyalgi diagnosen er ikke noe du får med en gang (tror jeg). Har hatt det som deg, tatt ørten blodprøver, flere mr, vært sykmeldt 1 år, gått til forskjellige kiropraktoren og fysioterapauter. Nå ha alle gitt opp og henvendt meg til utredning for me, de har tid i juni... Jeg syns synn på deg! Men du må smøre deg med tålmodighet og vit at så fort du gir etter for smerter og lav energi vil du sakte bli bedre. Hvis du skulle tro du er bra og fortsetter som før vil du dessverre oppdage at du tar feil! Dersom det ikke er annet som feiler deg da, og selvfølgelig vet jeg ikke med sikkerhet at jeg har fibromyalgi heller, men min mor har og det er arvelig :(

Anonym poster: c14fe509bb59e59e805fd3d195c8bdbe

Skrevet

Er helt fortvilt! Som alenemor til to små trenger man all den energien man kan få, men jeg er på minus 67 på energiskalaen.

Disse plagene har jeg hatt siden en bilulykke med nakkeslengskade tidligere i år.

Går rundt med konstante sterke smerter i nakke, skuldre, rygg, hofter, bein og armer. Smerten er konstant og intens, knasker paracet hele dagen og smører på ibux gel. Kan ikke ta sterkere smertestillende pga magesår.

Noen her med fibromyalgi som kan fortelle meg om det kan være det jeg har? Har lest at FM kan utløses ved nakkesleng, og det kan jo stemme veldig godt på meg siden det er siden da jeg har hatt symptomene.

Hva slags trening kan hjelpe mot dette?

Takknemlig for svar:-)

Nå er sikkert osteopater forskjellige da, men han jeg gikk til var bare en pratmaker! Brukte 3000 kroner på behandling der - og jeg angrer livet av meg på det! Tull og vas!!!!

MEN, få de til å teste deg ut for cøliaki. Det høres kanskje rart ut, men nedstemthet og smerter i ledd er faktisk noen av symptomene. Trenger ikke har vond mage! Ta en blodprøve. Jeg fikk det nettopp påvist!

Anonym poster: 73453fe714ddbebbf0099e5479854bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...