Gå til innhold

Dere som jobber i 80% stilling, hvordan legger dere opp dagene?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg skal jobbe redusert i 80% stilling i noen mnd etter at permisjonen min er ferdig, men er usikker på om jeg skal ha en dag fri eller kortere dager.

Begge barna kommer til å ha full barnehageplass, men synes det blir lange dager hvis de må være fra ca 08 til 16 hver dag. Så heller mest mot kortere dager, men samtidig kan det jo være kjekt for barna å ha en dag fri.

Hvordan gjør dere det?

Min arbeidsgiver sier at det er helt opp til meg hvordan jeg ønsker å gjøre dette, såfremt jeg er litt fleksibel hvis det er viktige møter og lignende.

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg jobbet 80 en stund og da henta jeg tidlig. Nå jobber jeg 100 og merker at en fridag hadde ikke veiet opp for å ha lange ettermiddager hver dag. skal jobbe 80 en stund etter permisjonen og da blir det korte dager igjen.

Skrevet

Hvis man jobber i full stilling, 37,5 t pr uke, hvor mange timer er 80 prosent? Er det 30 t?

Anonym poster: b4b31c5ebdf4d221f798330c736fce1a

Skrevet

Hvis man jobber i full stilling, 37,5 t pr uke, hvor mange timer er 80 prosent? Er det 30 t?

Anonym poster: b4b31c5ebdf4d221f798330c736fce1a

Lite tips....

Jeg blir å jobbe ca 80% mens pappaen har perm. Men med full lønn og heltidsstilling selvsagt....hihi

Hvordan får jeg til det? - joda, for det første har man en time ammefri hver dag med lønn. Og så har jeg litt ekstra avspaseringstimer - her tar jeg ut en time om dagen - og vips 6timers arbeidsdag.....

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet
Hvis man jobber i full stilling, 37,5 t pr uke, hvor mange timer er 80 prosent? Er det 30 t? Anonym poster: b4b31c5ebdf4d221f798330c736fce1a
Lite tips.... Jeg blir å jobbe ca 80% mens pappaen har perm. Men med full lønn og heltidsstilling selvsagt....hihi Hvordan får jeg til det? - joda, for det første har man en time ammefri hver dag med lønn. Og så har jeg litt ekstra avspaseringstimer - her tar jeg ut en time om dagen - og vips 6timers arbeidsdag.....

Smart :)

Jeg har faktisk ikke tenkt på ammefri, noe jeg ikke gjorde med forrige barnet heller.

Nå skal ikke jeg begynne å jobbe "ordentlig" før han er 1,5 år, men skal jo jobbe noen mnd nå når pappaen har permisjon (skal ha ulønnet etter det). Kan man søke om ammefri selv om barnet da nærmer seg 1 år?

Jeg kan virkelig ingenting om reglene der ;)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Når barnet er over en viss alder, jeg husker ikke hvor gammelt, må du ha attest fra lege eller helsesøster på at du fortsatt ammer for å kunne søke om ammefri.

Jeg har jobbet 80% i flere år nå, og for min del er det en fridag som er tingen. Det kommer sikkert litt an på hvilken type jobb du har, men i min jobb vil det fungere dårlig med korte dager. Så da blir det i praksis 100% jobb og 80% lønn. Fordi det vil være vanskelig å gå hjem, man må bare ta den telefonen, svare på den mailen, gjøre ditt og datt... Så tenk litt gjennom om du faktisk vil ha muligheten til å gå hjem tidlig fra jobb.

Annonse

Skrevet

Samme som Filifjonka.. Jeg har en dag fri, og det er veldig godt å slippe å styre ut av huset en dag i uken:)

Jeg hadde aldri klart å gå tidligere hjem, fordi et hele tiden dukker opp ting som bare må håndteres. For meg er det kun mulig dersom jeg ikke er fysisk tilstede..

Skrevet

Jeg ville valgt kortere dager i barnehagen. Altså kortere arbeidsdager.

Merker selv på min jente at hun ofte er ganske sliten etter nesten 8 timers dag i barnehagen. Om jeg henter en time tidligere enn vanlig, så merker jeg det lett på barnet. Hun er ikke like sliten da. Hun er nå 2,5 år gammel.

Skrevet

Mannen min har en fridag. Jobber 80% for mer tid med datteren vår. har fri en dag i uka.

Skrevet

Jeg har valgt å jobbe 70% jeg så får jeg begge deler, jeg har 6-timers dager og en fridag.

For meg som har fire unger er det å ha 6-timers dag gull, det er noe som skjer stort sett hver eneste ettermiddag i uken og da er det greit å rekke spise middag sammen før det er på tide å kjøre til fotball, turn, ballett, et barneselskap eller hva det nå er som skjer den dagen...

Fridagen min er de yngste i barnehagen men bare fra 9.30 til 14.30 så jeg får ordnet ukens praktiske gjøremål, alt fra handling til klesvask, rydding, besøk i banken eller hva det nå måtte være.

Anonym poster: 1f78ea4b1b672b891d462bb7689e1e2f

Skrevet

Jobber 60% og jobber 3 fulle dager per uke, og har da 2 hele dager fri. Er helt fantastisk! Kommer aldri til å gå opp i stilling med mindre jeg var nødt.

Barna er i barnehage/sfo fulle dager. Jeg får gjort andre ting som husarbeid, lage en god middag, eller rett og slett slappe av, shoppe, gå til frisør etc!

Anonym poster: 0b6ea7dad0bfa5079ee35b8aedb16479

Skrevet

jeg jobber 80% med fri hver mandag :) Ellers så jobber jeg 15-2230 tirsdager, 10-16 onsdager, 07-15 torsdager, 08-16 fredager og så jobber jeg annenhver lørdag. da enten 07-1500 eller 1200-2030.

Skrevet

Jeg jobber 76 %. Har litt kortere dager samt en dag fri.

Denne ene fridagen er den mest stressende dagen i hele uka. Da tar jeg husvask, skifte sengetøy, vaske klær, gjør innkjøp for en uke av gangen samt andre ærender.

Denne dagen gjør at jeg klarer å slappe av og nyte tiden med familien resten av uka. Denne dagen er gull verdt! :-)

Annonse

Skrevet

Vi har gjort det sånn at jeg leverer fordi jeg begynner på jobb kl 10. Så jeg leverer kl 9(tar ca 20 til jobb pluss litt styr i bhg), også henter far i bhg halv 4. Da har jeg en dag fri i uka og den dagen er uvurderlig for oss :)

Skrevet
Hvis man jobber i full stilling, 37,5 t pr uke, hvor mange timer er 80 prosent? Er det 30 t? Anonym poster: b4b31c5ebdf4d221f798330c736fce1a
Lite tips.... Jeg blir å jobbe ca 80% mens pappaen har perm. Men med full lønn og heltidsstilling selvsagt....hihi Hvordan får jeg til det? - joda, for det første har man en time ammefri hver dag med lønn. Og så har jeg litt ekstra avspaseringstimer - her tar jeg ut en time om dagen - og vips 6timers arbeidsdag.....

Smart :)

Jeg har faktisk ikke tenkt på ammefri, noe jeg ikke gjorde med forrige barnet heller.

Nå skal ikke jeg begynne å jobbe "ordentlig" før han er 1,5 år, men skal jo jobbe noen mnd nå når pappaen har permisjon (skal ha ulønnet etter det). Kan man søke om ammefri selv om barnet da nærmer seg 1 år?

Jeg kan virkelig ingenting om reglene der ;)

Så lenge man ammer har man rett på fri. Men ikke nødvendigvis lønnet. Dette reguleres av de ulike rettighetene ulike fagforeninger har forhandlet seg fram på på de ulike arbeidplassene. Vår arbeidsgiver er vel sånn midt på treet - og fagforeningen grei (Lederne) - så vi har ammefri med lønn fram til barnet fyller ett år - og feriepenger som normalt istedet for de små slantene man blir avkortet med fra nav.

Skrevet

Et annet tips for de med litt fleksibel arbeidsmuligheter:

Jeg kan finne på å jobbe kvart på ni til kvart på fire ei uke om mannen min er på reise - og så jobbe litt ekstra en annen dag det passer seg.

Veldig greit siden mannen min da får ta barn, mat og hus alene noen timer mens jeg konsentrerer meg om jobb. Kan også jobbe litt hjemmefra på kvelden - og da skriver jeg jo også timer.

Dermed er det jo mulig å få kortere arbeidsdag - jeg tar ofte annenhver uke med kortere dager - og får dermed hverdagen til å gå opp med mindre stress.

Sjefen min er mest opptatt av om hvorvidt jobben blir gjort eller ikke og tidsfrister holdt - så det går faktisk veldig bra :-)

Vi har tre barn nå og overhodet ikke råd til å så mye som vurdere å gå ned i stilling - haha barn er en dyyyr hobby!

Skrevet

Jobber 80%. fri en dag i uken og 7 timers arb dag. Jobber annvær lørdag også da.

Skrevet

Mannen min jobber allerede 80%, og han tar en hel dag fri. Når permisjonen er over skal jeg også gå ned til 80 %, og jeg kommer også til å ta en hel dag fri for uka. I tillegg har vi litt "forskyvet" arbeidstid. Mannen jobber fra kl 7-15. Jeg har fleksitid, og pleier ikke begynne før kl 8:30. Dermed kan jeg levere ganske seint, og han kan hente ganske tidlig.

Planen er altså 60% barnehageplass med maks 7 timers dager og ingen SFO for de eldste (en av oss er hjemme de to korteste skoledagene, de andre dagene takler de å være hjemme alene en times tid). Og så regner jeg med at fridagen min hjemme kommer til å bli litt husarbeidsmaraton, i hvert fall mens minsten sover på formiddagen!

Anonym poster: d06aa04ab7f5335e4040002c8c14215b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...